Jump to content

Første turbodiesel påhenger


-morten-

Recommended Posts

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10106877

 

Spennende satsing! ser ut som dem har klart å gå ned en del i vekt i forhold til de gamle konstruksjonene fra 80 tallet!

 

uansett er 55HK lit lite for dagens båter som i hovedsak har fra 70-150

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

først må jo motoren serieproduseres!!! virker som det er lit på prototypestadiget ennå.. Dem kommer nok til å bli billigere, samt at skal man samenlikne med en innenbordsinstalasjon så blir de nok konkuransedyktige. Holder kvaliteten mål med tanke på driftsikkerhet og materialteknologi kommer dette til å bli en seriøs utfordrer til moderne 4t bensinmotorer! Tror dem kommer til å bli populære på et Europamarked der vi har høye bensinpriser.. i USA er det vel fortsatt store bensinmotorer som gjelder

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

svært så negative dere var alle sammen!! Hallo prisen kommer garantert å bli lavere! dette er på prototypestadiet! når dem nå har fått ned vekta såppas så er det en konkuransedyktig motor! mye enklere vedlikehold montering osv enn de mange smådiselene med drev! får dem til 100-150HK med moderat vekt og en brukbar pris så må jo dette være en revolusjon omtrent!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
når dem nå har fått ned vekta såppas så er det en konkuransedyktig motor! mye enklere vedlikehold montering osv enn de mange smådiselene med drev!

Dette må du forklare, Hvorfor skal vedlikeholdet bli enklere av at motoren sitter bak båten istedet for nede i motorrommet? Monteringen blir enklere men hvor ofte monterer du en motor på 150kg+?

Link to post

Kanskje man kan kjøre 50% lengre på en tank, det må isåfall være eneste fordel.

Men den er nok bortimot like sterk på marsjfart som gamle DF70 som også veide 155 kg.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
To sylindre men også to veivaksler, forstår det som at den har motgående stempler i hver av sylindrene.

 

ikke motgående stempel, men iflg skissa jeg så, 2 råder pr stempel og motgående veiver (som da funker som balanseaksel)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Dette må du forklare, Hvorfor skal vedlikeholdet bli enklere av at motoren sitter bak båten istedet for nede i motorrommet? Monteringen blir enklere men hvor ofte monterer du en motor på 150kg+?

Tenkte ikke av og på hekken nei.. i forhold til en liten diesel innenbords med drev er det en kompakt unit. Det blir enklere montering totalt mente jeg. Man slipper alt vedlikehold og alt det som følger med drev. samt man slipper gjenomføringen i skroget. De fleste nyere båter i størrelse 20-25 fot er rigga for påhenger. Synes dette prosjektet virka spennende. Jeg kunne godt tenkt meg å hatt en Diesel påhenger ihvertfal.. Forutsetter jo at prisen blir folkelig og at dem klarer å lage større motorer på ca 100-150HK med akseptabel vekt. hvis ikke skal jeg være enig i at det blir vanskelig å konkurere med de veletablerte bensin fabrikantene! Jeg er på mange måter konservativ når det gjelder båter maritime tradisjoner og design, men må si jeg synes det er interessant og spennende når noen kommer med noe nytt. Det er det ganske lite av i denne brangsjen!! Det er lenge siden det kom noen nyvinninger eller noe som revolusjonerer produksjon eller praktisk bruk.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...