Konemor Startet 29.Januar.2013 Del på Facebook Startet 29.Januar.2013 Hei på dere. Har en eldre grand mistral 36, motorene er to originale kad42 som begynner å bli litt slitne. Båten gjør ca 35 knop nysmurt og fulle tanker, marsjer fint fra 20-28. (ca 25 knop på 3200 omdr) Hvor mye mer kan jeg forvente med to ganger kad 300 under luken. Forbruket håper jeg vil bli omtrent det samme,? Lurer også på om noen vet hvor store motorer som er montert i disse båtene. Åsanisse Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.Januar.2013 Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 Ligger performance tester på Windy sin hjemmeside med flere forskjellige motorer. Største som er montert i GM 37 er vel KAD 300 og senere D4 300 Ca 41 knop om jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 29.Januar.2013 Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 37 knop d4-260 gm med hardtop Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.Januar.2013 Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 Hvordan blir denne med 2X D6 tro? Er vekten fordelaktig eller ei? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 29.Januar.2013 Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 Scirocco 32 gjør 41 knop med 2xkad300 så da er det vel noen få knop mindre skulle jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Januar.2013 Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 Ikke levert med D6 pga vekten Med KAD 300 gjør den 40 Jeg hadde ikke satset på KAD 42 i denne båten 2x218 hester med dårlig dreimoment er lite Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 29.Januar.2013 Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 Har du prøvd en med kad 42 Bitteliten? Har selv en med kad 42, skal ikke påstå du blir limt til sete når du skal opp i plan. Men den går lett i plan med jolle og ferielastet båt, cruiser fint i 22- 27 knop, dette holder vel for de fleste vil jeg tro. Liker fart selv og drømmer om to Yanmar v8 på 370 hk, tror det hadde hvert en super kombinasjon. Vil tro den hadde nærmet seg 50 knop på topp, men blir vel heller og gjøre som trådstarter her. PS: mener jeg har lest at den gjør ca 46 knop med to ganger 350 hk bensin motorer. Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 29.Januar.2013 Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 Til Bitteliten. Blir veldig glad hvis du vet dreimomentet på kad 42, har lett veldig etter det men aldri funnet det, og hva er det på kad 300. Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 29.Januar.2013 Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 Hvis ikke jeg husker helt feil mener jeg <KAD 42 har ca 450nm.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Oteren Svart 29.Januar.2013 Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 Scirocco og Grand Mistral er kun historie og utgåtte modeller hos Windy? Noen med link til testene på disse modellene, fant de ikke i farten på hjemmesiden til Windy. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 29.Januar.2013 Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 KAD 300 test http://www.norskbatsenter.no/imagesFlash/mistralPerformanceTest.pdf Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
WGM36 Svart 29.Januar.2013 Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 (redigert) Takk Thorlyn, ca 450nm på 218 hk uten commom rail teknologi kan vel umulig være så dårlig?? Ser den er testet med 200 liter diesel, ellers tom båt kan det virke som, vil tro den detter noen knop fult ferielastet, detter den 2-3 knop så vil jeg si den går meget bra med kad 300. Trodde ikke det skulle være så stor forskjell på 42 kontra 300. Hadde hvert gull hvis noen visste hva den gjorde med fulle tanker, jolle og ferielast på 3200 omdr med kad300. Mvh Terje Redigert 29.Januar.2013 av WGM36 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Januar.2013 Del på Facebook Svart 30.Januar.2013 Til Bitteliten. Blir veldig glad hvis du vet dreimomentet på kad 42, har lett veldig etter det men aldri funnet det, og hva er det på kad 300. Mvh Terje KAD 42 har jeg aldri sjekket. Om jeg husker rett har KAD 300 et topp dreimoment på ca 550nm - men det er på 3200rpm. D4 har topp dreimoment på 2000 rpm. Og det er den store forskjellen. For KAD motorene er så utrolig mye seiere enn D motorene når man skal opp i plan. D4 260 har maks på ca 650 om jeg tar det rett fra teflonhjernen Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 30.Januar.2013 Del på Facebook Svart 30.Januar.2013 Ok Bitteliten. Testen som Thorlyn viser til underbygger ikke akkurat det du sier, ser jo at den med d4 har mer last, men så stor forskjell kan det vel ikke være.? To kad 42 er lik 900nm kad 300 er lik 1100nm ikke så stor forskjell mener nå jeg. Men jeg hadde blitt godt fornøyd med kad 300 tror jeg. Mener min GM 36 bruker ca 12-13 sek til 20 knop ferieslastet Så til trådstarter: Økonomisk kommer du nok godt ut med å overhale de du har, men lengter du etter fart ville jeg godt for to kad 300, Fint hvis du kan si noe om hvilke propeller du har og fart på forskellige turtall, de bør jo være ganske så like mine tall. Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Januar.2013 Del på Facebook Svart 30.Januar.2013 Jo forskjellen mellom kad 300 og D4 er stor. Mye mer trøkk i D4, men også litt hardere støybilde. Jeg har kjørt gm med begge Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 30.Januar.2013 Del på Facebook Svart 30.Januar.2013 http://www.digitalwavepublishing.com/pubs/NWM/maritimereporter/199212/?pgno=68 Kad42 har ifølge linken 375fotpund som tilsvarer 508Nm ved 2000rpm... Se tabellen nederst på siden. Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 30.Januar.2013 Del på Facebook Svart 30.Januar.2013 508 nm synes jeg er imponerende, alder tatt i betraktning, har ikke prøvd gm med kad 300 eller d4, men prøvd scirocco 32 med to 300 og det gikk meget bra synes jeg. Takk for hjelpen nopain, har lett lenge etter dette. Du skulle ikke vite hvor mange hk den tar ut på 3200 omdr også?? Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 30.Januar.2013 Del på Facebook Svart 30.Januar.2013 Samme link og tabell sier "Crankshaft horsepower" er 230, altså 230hk.... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Januar.2013 Del på Facebook Svart 30.Januar.2013 508 nm er sikkert imponerende på en bil. På en båt der propellen teller mye er det ikke like imponerende Bare å sammenligne propellen på en DPG og en DPH drev så skjønner man hva dreimoment gjør på en båt Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 30.Januar.2013 Del på Facebook Svart 30.Januar.2013 Samme link og tabell sier "Crankshaft horsepower" er 230, altså 230hk.... Hmmm, 230 hk tar den vel ikke ut på 3200 omdr?? 508 nm er sikkert imponerende på en bil. På en båt der propellen teller mye er det ikke like imponerende Bare å sammenligne propellen på en DPG og en DPH drev så skjønner man hva dreimoment gjør på en båt Mulig det Bitteliten, men synes det skiller veldig lite mellom 42 og 300 når det gjelder nm. Må nok bare prøves for å skjønne forskjellen, men synes du bommer litt i ditt andre innlegg, der du sier att 218 hk og dårlig dreimoment blir for lite. (når det viser seg å skille snaut 50nm pr motor) Blir litt feil hvis folk vurdere å kjøpe en slik båt, leser her inne og tar ditt utsagn for god fisk og hopper videre til neste båt. Uansett så vil det alltid være store forskeller på hva folk mener er for veikt eller kraftig nok. Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 30.Januar.2013 Del på Facebook Svart 30.Januar.2013 Har KAD 300 i min egen båt og den er ganske treg opp i plan syns jeg, sammenlignet med en på omtrent samme størrelse med D4 260. Den spratt opp i plan på no time. Så det nok betydelig bedre moment i D4. Men du all verden for ei bråkebøtte det var, hørtes jo nesten ut som en traktor på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 30.Januar.2013 Del på Facebook Svart 30.Januar.2013 Type båt har du haugi? Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 30.Januar.2013 Del på Facebook Svart 30.Januar.2013 (redigert) D4-motor: Crankshaft output: 260 hp at 3500 r/min Maximum torque: 615 Nm at 2000 r/min http://www.volvopenta.com/volvopenta/singapore/en-sg/our_company/press_releases/_layouts/CWP.Internet.VolvoCom/NewsItem.aspx?News.ItemId=20867&News.Language=en-gb Kad300-motor: 272hk ved ca 3600rpm 560-580Nm ved ca 2600rpm Se grafer i følgende link http://www.rib.net/forum/attachment.php?attachmentid=56947&d=1297024846 D4 motoren har altså 45-65Nm mer i dreiemoment, altså ca 10%. Hva det utgjør i forskjell i praksis? Det burde være littegrann mer akselerasjon og drakraft i D4- motoren... Og D4 har maks Nm ved lavere turtall og vil derfor også være ennå sterkere enn Kad300 ved akselerasjon fra lave turtall. Redigert 30.Januar.2013 av nopain99 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Januar.2013 Del på Facebook Svart 30.Januar.2013 (redigert) Det er dreimomentkurven som betyr noe, dvs når momentet kommer og hvor flat kurven er. Kad 300 er mer enn nok på gm. Om jeg skulle kjøpt bruktbåt i hadde jeg vært usikker på valget. Men drevet på DPH drevet er nok betydeøig mer solid enn DPG. DPH drevet brukes opp til D6350. DPG ble maks brukt på Kad300. Redigert 30.Januar.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 30.Januar.2013 Del på Facebook Svart 30.Januar.2013 Gm37 vil oppleves mer enn sprek nok med KAD 300 uansett last. Det er jo ikke drag-race man skal bruke båten til? D4 har litt mer nm som leveres litt tidligere, men mye av fortjenesten har også DPH drevet med større diameter på propellene. Man skulle helst sett hele dreiemomentkurven. Begge motorer har kompressorer som gir meget høyt moment helt fra 1500 rpm som ikke hadde vært mulig uten kompressor. Kurven er nok ganske flat fra der kompressoren slår inn selv om selve toppen kan ligge noe høyere og noe forskjellig på KAD vs D4. Slik jeg skjønner trådstarter, vurderer han 2 brukte motorer for erstatning for sine KAD 42. Da er KAD 300 ikke noe dårlig valg. En motor som har ganske god "track record" med lite alvorlige feil. Jeg ville vært mye mer skeptisk til og kjøpe 2 brukte d4 når man ikke har noen garanti om redder deg hvis man skulle være så uheldig og få D-havari og motoren ligger i biter når man åpner luka. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.