WGM36 Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Virker som det er lite kad 300 til salgs, noen som vet om noen sider i utlandet eller hvor det er mulig å få tak i to sånne. Hva må man regne med i overhalingskostnader på en kad 300. Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Ser at noen skriver om hvor raske/trege båter er opp i plan. Og at "den spretter opp i plan på no-time". Nå vet ikke jeg hvor kjapp min er opp i plan fordi jeg drar på forsiktig og lar båten få tid til å komme opp i fart/plan. Har fått det for meg at det er best for maskiner, drev og propeller at de ikke plutselig må dra 6 tonn ut av sjøen. Men er det ikke vanlig? Legges spakene flatt med en gang for å få båten kjappest mulig opp? Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
sap_2000 Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Overhalingskostnadder avhenger av hva som må gjøres. Får du tak i motorer i god stand og er pertentelig med vedlikehold og bruk vil du mest sannsynlig ikke trenge overhaling på lang tid. Bytt olje ofte (billig forsikring), ventiljustering hver 200. time (superviktig på KAD 44 og 300), hold impellere og kjølere i god stand (varmgang dreper) osv. Selv vil jeg på min neste båt lage et system som gjør at jeg kan ferskvannskjøre motorene enkelt når båten skal ligge noen dager eller mer. 3-veis kran på slangen mellom inntak (drev) og impellerpumpe koblet til båtens vanntank eller egen tank. -vipp over krana, la motor gå i 1 minutt. Stopp motor, vipp over krana igjen og båten er klar til neste tur. Dette ville spart varmeveksler, intercooler og eksosbend for det meste av tæring og avleiringer på lengre sikt. Ville også gjort vinterkonservering meget enkelt uavhengig om båten ligger på land eller i boblehavn. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Vp har et eget system for avsalting. Finnes i QL katalogen Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Type båt har du haugi? Mvh Terje Det er en Nidelv 300, så den kan ikke akkurat sammenlignes med din. Men bortsett fra at den er litt treg i starten, dog ikke ikke tregere enn at jeg kan leve med det, så er det en kjempfin motor, og mye finere gange i den enn enn D4 260 syns jeg:) Ser at noen skriver om hvor raske/trege båter er opp i plan. Og at "den spretter opp i plan på no-time". Nå vet ikke jeg hvor kjapp min er opp i plan fordi jeg drar på forsiktig og lar båten få tid til å komme opp i fart/plan. Har fått det for meg at det er best for maskiner, drev og propeller at de ikke plutselig må dra 6 tonn ut av sjøen. Men er det ikke vanlig? Legges spakene flatt med en gang for å få båten kjappest mulig opp? Kjetil S Pleier heller ikke å presse for hardt på, men det jeg mente var at det merkbart mer futt i D4 enn KAD300:) Sitér dette innlegget Link to post
Mistral36 Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Hei Jeg har samme båt med kad 42 og mener det er helt greit. Windy testet en med 2 bensiner på 350 hver og toppet på 52 kn (respekt). Ellers så er det ikke mye å bytte på når du leser performance testene så er Kad 300 og D4 260 omtrent like kjappe, Kad 300 topper på 41+ mens D4 er rett under 40. Og forbruket på maks er 8 liter mer på Kaden i timen. D4 300 er nok greit men er faktisk ikke mye kjappere enn Kad 300 og omtrent samme topp. Fordelen med mine Kad 42 er vel at når du har bytta oljedistrubisjons hus og fått nye reim strammere så er de meget greie å vedlikeholde selv. Og det er vel ikke tatt formye gamp ut av 42'en så den bør kunne gå lenge med riktig stell. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Vp har et eget system for avsalting. Finnes i QL katalogen Jeg hørt noe om det. Var det et kjemisk system? Har mer trua på god gammeldags gjennomskylling av ferskvann. Vann er billig også Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Det er noe væske som skylles inn i kjølevannet og nøytraliserer saltet. Sitér dette innlegget Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 21.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2014 Hei. Ser at tråden er gammel, men jeg har en Grand Mistral med 2 x KAD300 og synes disse motorene passer båten perfekt. Men har vel aldri klart og få den opp i 40 knop. Den klarer rundt 37-38 ferielastet. Nå skal det sies at jeg aldri kjører med under halve tanker. Og stort sett er det jo en del vann om bord også, så det er mye mulig den ville gjort 40 helt tom. Jeg kjører sjelden over 3000 omr. og på 2900. gjør båten 26 knop fult ferielastet. Synes dette er en meget behagelig fart i denne båten. Da har også kompressorene stoppet slik at lydnivået blir meget behagelig. Sitér dette innlegget Link to post
windyén Svart 21.August.2016 Del på Facebook Svart 21.August.2016 Løfter denne tråden igjen. Har nå vært å prøvekjørt WGM 37 HT med D4 300, det var en flott båt, men synes støynivået var i overkant, har selv KAD 32 i min og den er tilnærmet lydløs i forhold, riktignok i meget godt isolert motorrom, er veldig usikker på om vi skal gå for Kad 300 eller D4 nå, Kad er vel sekser med litt roligere gange, men hvor stor er forskjellen i motorkraft egentlig, er det noen som faktisk vet...? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.