Jump to content

Hva gjør en med spraybokser som ikke vil "sprute"?

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Stadig vekk kjøper vi spraybokser for et eller annet. Mitt problem er at jeg kjøpte en sprayboks med sink som jeg har brukt til å forsinke sjakler, kauser, skruer osv med meget godt resultat. Men så var det slutt på trykket i boksen og 90% av innholdet er sikkert igjen i boksen. Er det mulig å utnytte det som er igjen, eller er det bare å pælme boksen?

zinkspray.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Stadig vekk kjøper vi spraybokser for et eller annet. Mitt problem er at jeg kjøpte en sprayboks med sink som jeg har brukt til å forsinke sjakler, kauser, skruer osv med meget godt resultat. Men så var det slutt på trykket i boksen og 90% av innholdet er sikkert igjen i boksen. Er det mulig å utnytte det som er igjen, eller er det bare å pælme boksen?

Dette er eit absolutt velkjendt problem og iallefall på kaldgalvaniseringsboksane, men og på lakkboksar av dei rimlegare typen.

Om det ikkje er munnstykket som er tett då.... gnien som eg er så har eg for uvane eller vane å samle på munnstykke frå gamle boksar og så ser eg om eg finn noko som passar.

Går ikkje det så tek eg ei fille og held rundt ein knivsodd og stikk hol på boksen øvst oppe på sida, om det skulle vera att litt gass (og det er det som regel) så let eg det gå ut i filla kontrollert. Vips så er det bare å skjera av tippen med kniven og finne penselen. Resten tømer eg på eit chillisausglass med skrulokk for seinare. :thumbsup:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

En av de vanligste grunnene til at både sink og lakkbokser går tett er at man ikke har ristet innholdet godt nok på forhånd.

En boks som har stått en stund rister jeg gjerne 4-5 minutter etter at kula innvendig begynner å skrangle.

Det er faktisk veldig sant fordi zinken har ein lei tendens til å falle til botn å klumpe seg.

Redigert av M/B Øyfjell (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Trykkluft og blåsespiss. Ta av dysa, sett blåsespissen nedpå og gi den et "shot" med trykkluft. Fungerer vanligvis.

Smart løsning TMe Selv om jeg har ikke mindre enn to kompressorer og har brukt et utall spraybokser opp gjennom tidene så har jeg aldri tenkt på den løsningen! Men det må prøves, helt klart!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har ikkje tenkt over om luft i boksen kan føre til herding, men eg har ikkje merket noko. Det er stort sett berre zink av lakkprodukt eg har måttet gjere det med eit par gonger. Ellers så er det rustløser.

Eg har ennå ikkje hatt ein boks 5-56 som eg har fått brukt opp innholdet på før drivgass er tom. Men det løste eg enkelt med å gå over til wd40 og prolong.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Eller som " en stakkars lærling" på et lakkversted fikk beskjed om:

Rist til du ikke hører kula lenger;-)

:giggle::giggle::giggle: Stakkars ja :giggle::giggle: ser han for meg ja, han har vel senebetendelse idag tenkjer eg. :worry:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...