Kaptein Hansen Startet 29.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 29.Januar.2013 Jeg har en ardic 04-d som kun blåser kald luft noen minutter før den slår seg av igjen. Er det noen som kjenner til steder på sørlandet man kan levere denne inn til service? Da det er flere ting på listen som skal gjøres før sjøsetting til våren, så delegerer jeg gjerne denne jobben bort til noen andre. Takker på forhånd for tips. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 29.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2013 Kontakt Per Varild i Sandefjord, han kan alt om Ardic varmere tlf 90784056 Hyggelig og grei kar Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 Det kan være så enkelt at glødepluggen må dras ut og renses for sot. Gjøres på 5 minutt og krever ikke spesiell kompetanse. Hadde samme problem og dette gjorde susen. Kan også være sikringen på overspenningsvernet og da må denne bare trykkes inn. Er det ikke noe av dette; så vil service være nødvendig. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Kaptein Hansen Svart 30.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 Ok. Takker så mye for svar. Skal prøve dette. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 Om det er overopphetningsvernet som er slått ut, vil den ikke starte tror jeg. Den kan som sagt over bare trykkes inn igjen. Av andre ting dette kan være, så er det dårlig kontakt på glødepluggen, sot på glødepluggen, mangel på diesel eller sot på flammevakten. Stå ved varmeren når den blir skrudd på. Da går den først med bare vifte. Så skal du begynne å høre en "tikke"-lyd som er dieselpumpen, Da skal du like etterpå få veldig varme fingertupper om du holder på glødepluggen. Blir denne varm og den fortsatt ikke fyrer, er det sot på glødeplugg og/eller flammevakten. Om tikkelyden høres "tørr" ut, må du sjekke om det kommer diesel frem. Dette kan du se gjennom et lite plastfilter som skal finnes et sted på slangen fra tank til brenner. Dette filteret kan også være tett selvfølgelig. Og er det veldig sort inni, bør du sjekke tanken for dieseldyr. Filteret ser ut nesten som på bildet under og du kan se igjennom om det pumper diesel frem eller ikke mens du hører at brenneren "tikker" RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Bøljan Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 Her har du håndbok på varmeren din http://www.termomarin.no/userfiles/pdf/ardic/Ardic_04D.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Hansen Svart 30.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 Allright. Her kom det mye nyttig informasjon. Tusen takk alle sammen. Later til at jeg må begynne å knote litt med dette på egenhånd, før jeg evt kobler inn ekspertise. Varme i båten må jeg uansett ha. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 I Arendal har du http://www.batterielektro.no/ Disse er kjent for å ha peiling på sånt. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 Det kan virke som overhetingsvernet(rød liten knapp) har slått ut. Nå er det gjerne en grunn til at det skjer, flatklemt luftslange for eksempel. Hos meg var "turbolatoren" oppbrent. Jeg bestilte ny fra karen i Sandefjord og byttet den selv. Gamle Aridcvarmere er et hel.... å få fra hverandre men med tålmodighet og mye banking går det til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 Det kan virke som overhetingsvernet(rød liten knapp) har slått ut. Jeg mener bestemt at ikke engang viften starter om overopphetningsvernet er slått ut. m.a.o. at det ikke skjer noe som helst om den er utløst. Sånn er det i hvertfall på min eldre modell. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Bergen dørk Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 RSL - du har rett. Når sikringen er slått ut er det helt dødt. Imidlertid minner dette om nedsotet glødeplugg. Jeg hadde det på min og renset denne med en Q-tips. Dette er det enkle. Så er det bare å følge de andre rådene og evnt først til slutt konkludere med at du trenger service eller ekspert-hjelp. Husk bare på at å bruke 1500 kr på å få konstatert at du trenger ny varmer er ikke så moro; kanskje bedre da å bruke disse 1500 til den nye varmeren, for å si det slik. :-) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Lazyjack Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 På min Ardic, husker ikke modell, gikk vifta en liten stund hvis overhetingsvernet var slått ut. Det greieste tegnet var at pumpa ikke gikk(ingen tikking). Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Hansen Svart 30.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 Ok. Nå er ardicen under lupen. Flammevokteren var det ganske mye sot i. Denne er nå renset. Glødestiften derimot var uforskammet ren. En annen ting jeg må ta i betraktning er at polen på overopphetingstermostaten (den med rød knapp) var forsøkt loddet, da den ene polen var løsnet. Den var helt løs og hadde tilsynelatende ikke noe kontakt. Hvis jeg lodder / fester denne slik at det blir kontakt igjen bør jeg vel forvente meg et eureka?? Forøvrig flott meg mange gode tilbakemeldinger. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 Kjøp ny hos I.M.S i Sandefjord. Har akkurat skiftet selv. Oppgi type varmer og hva du skal ha til per@imssandefjord.no, så har du det om et par dager. Koster 623 inkl porto. Dyr liten duppeditt. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
RSL Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 Det skal være kontakt ja hehe... Som sagt før, er det enkelt om du får noen til å aktivere varmeren å kjenne på glødepluggen om den varmer. Sot på flammevakten, vil gi et forløp som tilsier at når du starter varmeren, vil den først kjøre bare vifte, så vil det begynne å "tikke" i pumpen, Så vil glødepluggen bli varm og så vil du høre at lyden forandrer seg når det tar fyr i dieselen. Så... OM flammevakten oppdager at det brenner, vil hastigheten på viften øke og brenneren er i gang. Om det ikke er kontakt ved overopphetningsværnet, vil brenneren avslutte prosedyren før du kommer så langt. Sats på Eureka du i første omgang. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
RSL Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 unødvendig å kjøpe ny om du får loddet den gamle så det blir kontakt. Kjøp heller en dyr Wiskey eller champis. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Kaptein Hansen Svart 30.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 Hehe. Får meg en god Chivas Regal for prisen av den duppeditten :) Nei. Det blir nok loddebolten i morgen! Sitér dette innlegget Link to post
westbas 89 Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 (redigert) Min ardic 042d hadde samme symptomene, da var det flammevakta, en lysfølsom diode som ikke virket. deler kan du skaffe her http://www.marineshop.no/Search.aspx?q=ardic Redigert 30.Januar.2013 av westbas 89 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 He, he....da er det vel fordi jeg er nokså edruelig at jeg ikke kom på den muligheten..... Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Kaptein Hansen Svart 3.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2013 Da var overopphetningstermostaten loddet. Det var en grei sak. Jeg har ingen erfaring med denne dieselvarmeren. Eller dieselvarmere forøvrig.. Gamle snekka hadde ikke sånne fasiliteter. Der var det rødspritbrenneren på full pupp, om varme skulle være nødvendig :) Noen spørsmål igjen: - Kan denne ardicen gå på lampeolje? Fordeler / ulemper? - Har dere erfaring med om den gir bra med varme? Ser det står 3000w i håndboka. Nå bærer det ut i båten for å montere. Spent på å se om den virker. Sitér dette innlegget Link to post
Uffe Svart 3.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2013 - Kan denne ardicen gå på lampeolje? Fordeler / ulemper?- Nå bærer det ut i båten for å montere. Spent på å se om den virker. Ja, den kører fint på lampeolie, men på mit skib er den monteret med fødeslange (separat filter) til dieseltanken. P.S.: Har samme varmer, som nu kører på 22 år Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2013 (redigert) "Lampeolje er n-alkaner (n-paraffins på engelsk) C9-C13. Dette er et rent produkt som faktisk er ganske så dyrt å lage. Brenner helt uten å sote på veke i både oljelamper på bordet og de gamle parafinlamper." Redigert 3.Februar.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kaptein Hansen Svart 3.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2013 Vil bare si at dieselvarmeren tente og virket som bare juling. Takk for gode tips alle sammen. En bekymring mindre før sjøsetting til våren. P.S.: Har samme varmer, som nu kører på 22 år Godt å høre. Vi satser på at de holder mange år til! Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Hansen Svart 20.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 Men nå har det seg slik at den tenner, varmer i kanskje et minutt, så øker turtallet, varmen stopper, kjører vifte et par minuttet før den skrur seg av!? Flammevakt og glødepluhg er renset. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 20.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 Da er det antakelig svikt i diseltilførselen, kanskje luft i slangen? Jeg sliter med dette nesten hver vår. Om du bruker håndpumpen litt mens den (enda) er i gang - kjører den (lengre) da? Hvis ja, så er det nok her det ligger. Hos meg pleier det å løse seg ved at jeg hjelper til med pumpen "noen minutter", og så går den greit av seg selv. Funker da fint framover forutsatt at det ikke er for mange uker siden sist den var i bruk. Jeg tror problemet hos meg er en ørliten lekkasje i slangen, og at disel over tid renner litt tilbake med ditto luft - er ikke 100% sikker med har slått meg til ro med dette siden "workaround" er såpass lite brysom. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.