Jump to content

Firma på Sørlandet som kan reparere Ardic 04-d?

Kaptein Hansen

Recommended Posts

Jeg har en ardic 04-d som kun blåser kald luft noen minutter før den slår seg av igjen. Er det noen som kjenner til steder på sørlandet man kan levere denne inn til service? Da det er flere ting på listen som skal gjøres før sjøsetting til våren, så delegerer jeg gjerne denne jobben bort til noen andre.

Takker på forhånd for tips.

Om det er overopphetningsvernet som er slått ut, vil den ikke starte tror jeg. Den kan som sagt over bare trykkes inn igjen.

Av andre ting dette kan være, så er det dårlig kontakt på glødepluggen, sot på glødepluggen, mangel på diesel eller sot på flammevakten.

Stå ved varmeren når den blir skrudd på. Da går den først med bare vifte. Så skal du begynne å høre en "tikke"-lyd som er dieselpumpen, Da skal du like etterpå få veldig varme fingertupper om du holder på glødepluggen. Blir denne varm og den fortsatt ikke fyrer, er det sot på glødeplugg og/eller flammevakten.

Om tikkelyden høres "tørr" ut, må du sjekke om det kommer diesel frem. Dette kan du se gjennom et lite plastfilter som skal finnes et sted på slangen fra tank til brenner. Dette filteret kan også være tett selvfølgelig. Og er det veldig sort inni, bør du sjekke tanken for dieseldyr.

Filteret ser ut nesten som på bildet under og du kan se igjennom om det pumper diesel frem eller ikke mens du hører at brenneren "tikker"

82-682_l.jpg

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Det kan virke som overhetingsvernet(rød liten knapp) har slått ut. Nå er det gjerne en grunn til at det skjer, flatklemt luftslange for eksempel. Hos meg var "turbolatoren" oppbrent. Jeg bestilte ny fra karen i Sandefjord og byttet den selv. Gamle Aridcvarmere er et hel.... å få fra hverandre men med tålmodighet og mye banking går det til slutt.

RSL - du har rett. Når sikringen er slått ut er det helt dødt. Imidlertid minner dette om nedsotet glødeplugg. Jeg hadde det på min og renset denne med en Q-tips. Dette er det enkle. Så er det bare å følge de andre rådene og evnt først til slutt konkludere med at du trenger service eller ekspert-hjelp. Husk bare på at å bruke 1500 kr på å få konstatert at du trenger ny varmer er ikke så moro; kanskje bedre da å bruke disse 1500 til den nye varmeren, for å si det slik. :-)

mvh Bergen Dørk

Ok.

Nå er ardicen under lupen.

Flammevokteren var det ganske mye sot i. Denne er nå renset. Glødestiften derimot var uforskammet ren. En annen ting jeg må ta i betraktning er at polen på overopphetingstermostaten (den med rød knapp) var forsøkt loddet, da den ene polen var løsnet. Den var helt løs og hadde tilsynelatende ikke noe kontakt. Hvis jeg lodder / fester denne slik at det blir kontakt igjen bør jeg vel forvente meg et eureka??

Forøvrig flott meg mange gode tilbakemeldinger.

Det skal være kontakt ja hehe...

Som sagt før, er det enkelt om du får noen til å aktivere varmeren å kjenne på glødepluggen om den varmer.

Sot på flammevakten, vil gi et forløp som tilsier at når du starter varmeren, vil den først kjøre bare vifte, så vil det begynne å "tikke" i pumpen, Så vil glødepluggen bli varm og så vil du høre at lyden forandrer seg når det tar fyr i dieselen. Så... OM flammevakten oppdager at det brenner, vil hastigheten på viften øke og brenneren er i gang.

Om det ikke er kontakt ved overopphetningsværnet, vil brenneren avslutte prosedyren før du kommer så langt.

Sats på Eureka du i første omgang.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Da var overopphetningstermostaten loddet. Det var en grei sak.

Jeg har ingen erfaring med denne dieselvarmeren. Eller dieselvarmere forøvrig.. Gamle snekka hadde ikke sånne fasiliteter. Der var det rødspritbrenneren på full pupp, om varme skulle være nødvendig :)

Noen spørsmål igjen:

- Kan denne ardicen gå på lampeolje? Fordeler / ulemper?

- Har dere erfaring med om den gir bra med varme? Ser det står 3000w i håndboka.

Nå bærer det ut i båten for å montere. Spent på å se om den virker.

"Lampeolje er n-alkaner (n-paraffins på engelsk) C9-C13. Dette er et rent produkt som faktisk er ganske så dyrt å lage.

Brenner helt uten å sote på veke i både oljelamper på bordet og de gamle parafinlamper."

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 1 måned senere...

Da er det antakelig svikt i diseltilførselen, kanskje luft i slangen? Jeg sliter med dette nesten hver vår. Om du bruker håndpumpen litt mens den (enda) er i gang - kjører den (lengre) da? Hvis ja, så er det nok her det ligger. Hos meg pleier det å løse seg ved at jeg hjelper til med pumpen "noen minutter", og så går den greit av seg selv. Funker da fint framover forutsatt at det ikke er for mange uker siden sist den var i bruk. Jeg tror problemet hos meg er en ørliten lekkasje i slangen, og at disel over tid renner litt tilbake med ditto luft - er ikke 100% sikker med har slått meg til ro med dette siden "workaround" er såpass lite brysom.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...