Gurba Startet 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 30.Januar.2013 Hei ! Jeg hadde en eksamen i går der ett av spørsmålene var om batterikapasitet. Spørsmålet lyder : Du har en radio / vhf som strekker 5 amp. Batteriet er et fulladet 75amp/h, , hvor lenge vil radioen virke dersom all lading forsvinner. a) 0.7 Timer b) 14 Timer c) 100 Timer d) 10 Timer Jeg tror jeg nok vet hva dem, er ute etter her ,, men jeg er ikke enig. Ville bare få litt flere synspunkter her. Jeg leverte med en skriftlig kommentar til mitt regnestykke og jeg får helt sikkert feil på oppgaven. Hva ville du ha svart ? Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 Synes det må være svaralternativ b) som kommer nærmest, men hvis tallene holder (at radioen ikke trekker noe mer på noe tidspkt, og batteriets 75 Ah faktisk er reelle) , skulle vel svaret bli 15 timer? Eller er det ikke det du tenkte på? Sitér dette innlegget Link to post
StigD2 Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 Rent teoretisk vil jo 75Ah vise til en ytelse som er 1A i 75 timer. Eller 5A i ditt tilfelle i 15 timer. Men når batteriet tappes ned vil spenningen synke noe, da vil også strømmen øke for å opprettholde samme effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 Sikkert "b" de er ute etter, men vil tro at apparatet slutter å virke før det er på null. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 Siden et batteri ikke bør tappes ned mer enn til 50% og at spenningen faller temmelig mye helt mot slutten, bør man bli overrasket om det holder så lenge som alternativ (d - 10 timer. Om det var en ren matteeksamen ville sikkert B vært riktig, men handler det om batterier, er det flere forhold som må tas med i betrakting og siden 42 minutter (0,7t) er for lite, tror jeg 10 timer er næremest sannheten. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
eivindch Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 Makan til tullespørsmål. Det er tydelig at oppgaveforfatteren ikke har peiling på hvordan en VHF-radio virker. Hvis den trekker 5A, så er det i så fall mens man holder senderknappen inne, og det gjør man ikke til batteriet er tomt. I standby trekker den sannsynligvis nærmere 0,5A (eller mindre). Eivind Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 Det står radio/VHF - Så spørs det da hvor høyt man spiller radioen og hvor store høyttalere som er koblet til. Om regnestykket gjelder Radio/VHF, vifte, lampe eller hva som helt annet som trekker strøm, har ingenting med spørsmålet om batterikapasitet å gjøre. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 Du har en radio / vhf som strekker 5 amp. Batteriet er et fulladet 75amp/h, , hvor lenge vil radioen virke dersom all lading forsvinner. Gode batterier dere? Mine batterier er slik at når all lading forsvinner, så slutter utstyr å virke. Så å drive vhf/radio i 15 timer dersom lading forsvinner er bra Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
RSL Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 Gode batterier dere? Mine batterier er slik at når all lading forsvinner, så slutter utstyr å virke. Så om du får motorstopp midtfjords, så har du ikke VHF?... Det hørtes skummelt ut. Jeg ville nok vurdert å kjøpe minst ett nytt batteri til det viktigste ombord i tilfelle motor (lading) stopper. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
MajorAndy Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 Sæbø, jeg tvivler på om du overhovedet HAR batterier? ;-) Jeg er selv batteri-mongol, men har ligeledes svært ved at fange logikken i spørgsmålet. Men måske var det det, jeg skulle have lært i undervisningen? Uanset. 42 min. er for lidt og 100 timer er for meget. 14 timer er tæt på det maksimalt opnåelige, men det er en teoretisk grænse, så den tror jeg ikke på, så med min ikke-viden ville jeg have svaret 10 timer svarende til at man ikke kan forvente mere effekt fra batteriet når det er afladet med 75 procent af sin max kapacitet. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 Dersom all lading forsvinner, så tolket eg det dithen at all kapasitet på er oppbrukt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Key Freak Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 Enig med dem som sier 14 timer i teorien, men 10 timer i praksis. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Eureka Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 Nå har ikke jeg tatt VHF-sertifikatet enda, men det er jo nærliggende å tro at spørsmålet er fra den eksamen. Dog er det en situasjon med for mange variabler til å gi et eksakt svar.Såfremt det ikke handler å "gulpe opp" et svar som står i boka. -mer som å vise at man har lest pensum, ikke om å forstå og anvende pensum. -Og det er jo dette som er " forums forbannelse", man lærer så mye om alt mulig, at en ikke kan gi ett enkelt svar uten forbehold om dersom det ene eller andre tilfelle slår inn. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 30.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 Takk for mange svar. Jeg svarte 10 timer , som også er for mye. Om radioen har et snitt forbruk på 5amp vil spenningen på ett batteri gjøre så radioen kutter etterhvert. Om man tapper ned 80 prosent og spenningen detter til 5-8 volt vil elektronikken kutte ut i radioen. Det er et idiotisk spørsmål. Spørsmålet er rettet mot et nødstilfelle der lading blir borte og spørsmålet er hvor lenge du kan skravle i radioen.. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 Jeg tror nok at alternativ B, 14 timer også er det mest korrekte i den virkelige verden. En må gå ut fra at oppgitt kapasitet er virkelig kapasitet, målt over 20 timer Merk at vi snakker om hvor lenge radiostasjon vil fungere, ikke om hva som er best for batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 (redigert) Hvis dette var ordrett det som sto i oppgaven ville jeg svart at dette ikke sier noen ting om batterikapasitetet og at det dermed ikke er mulig å besvare oppgaven. "Batteriet er et fulladet 75amp/h," sier eventuelt noe om hvor mye strøm batteriet kan levere pr. time, - om nå det er interessant... Redigert 30.Januar.2013 av Athene (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 Fikk også noen idiotspørsmål på eksamen. Mener det er viktig med det essensielle. Fikk vel ca 15-20 høyaktuelle spøsmål, ellers bare svada og flisespikkeri langt ute i den perifære sfære av normal VHF bruk. I en reel situvasjon prøver man og kalle så lenge det går uvahengig om man har 10 eller 14 timer tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 Om man tapper ned 80 prosent og spenningen detter til 5-8 volt vil elektronikken kutte ut i radioen. Det er et idiotisk spørsmål. Jeg tror det er ganske vanlig å oppgi batterikapasitet som antall amperetimer du får hvis du bruker 20 timer på å lade ut batteriet til 10.8V. Et 75Ah batteri vil derfor sannsynligvis fortsatt kunne drive radioen når du har tappet ut bortimot 75Ah. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Lett match Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 På en eksamen så er det riktige svaret på et spørsmål det som står står i pensum. Det hjelper lite hva nyere forskning har kommet frem til, eller hva en batteriekspert sier. F. eks når man tar Båtførerprøven så tror jeg alle er enige om at på spørsmål om: Har fridtidsbåter vikeplikt for nyttefartøy. Så er riktig svar -JA-. Eksperter krangler fortsatt om dette svarer er helt riktig, men tar du eksamen vil jeg anbefale alle å svare JA. Så på spørsmålet om batterikapasitet i denne linken tror jeg vi må se på pensumboken for å finne riktig svar. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 (redigert) Når det er oppgitt strømtrekk på 5 A så er det 5 A. Spiller vel ingen rolle om det er radio, eller noe annet. Det som spiller rolle, er vel om kandidaten har lært noe om batterikapasitet. I så fall han han kanskje lært at et 75 Ah (blysyre)batteri ikke bør tappes ned mer enn til ca 40 Ah, og da kan det trekkes 5 A i 8 timer. Redigert 30.Januar.2013 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 Om instruktør tidligere i undervisningen har nevnt at om en har 75A/hr batteri, så må en huske på at reel brukertid om ladingen kutter er 0,7 timer, så er det riktig svar. I seg selv et idiotisk spørsmål. Men ut i fra hva instruktøren har fortalt tidligere i semesteret/kurset er det kanskje ikke så dumt? Hvem vet? Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Lett match Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 Når det er oppgitt strømtrekk på 5 A så er det 5 A. Spiller vel ingen rolle om det er radio, eller noe annet. Det som spiller rolle, er vel om kandidaten har lært noe om batterikapasitet. I så fall han han kanskje lært at et 75 Ah (blysyre)batteri ikke bør tappes ned mer enn til ca 40 Ah, og da kan det trekkes 5 A i 8 timer. Les første innlegg så ser du at dette handler om et eksamens spørsmål der det gis 4 alternative svar, svaret ditt er ikke et av alternativene så du ville i alle fall ha svart feil. Men du er inne på noe om batterikapasitet, selv om det ikke står noe om type batteri i oppgaven. Tror fortsatt at det beste svaret finnes ved å kikke i pensumboken. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 Jeg har sett de alternative svarene! Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 (redigert) Hei, Først bør en kanskje spørre om hva slags eksamen dette er. Da jeg gikk på ingeniørhøyskole så vi på ofte på et batteri som en ideell spenningskilde, dette er veldig praktisk og riktig om vi snakker om store batterier og små laster, men rett og slett tullete for et startbatteri. Men slik spøsmålet er stilt kan man få inntrykk av at dette er et VHF kurs. og da vil 14 timer være et bra svar. Neste alternativ kan du ikke nå!. Å spørre om hva radioen bruker ved sending eller mottak eller at den trekker mer ved lavere spenning er ikke relevant og trekke inn her. Det står svart på vitt at den trekker 5 Ampere. At man trekker inn at en kan ødelegge batteriet ved og belaste mer en 50% er også lite interressant. Er du i nød, bekymrer neppe kostnadene ved batteriet deg. Redigert 30.Januar.2013 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 Men rent matematisk ut i fra 5 og 75 er svaret 15. Når 15 ikke er noe alternativ er det lagt opp til at annet innvirker for å komme til riktig svar... Så da vil pensum eller hva lærer har nevnt være eneste som kan gi svar på dette, og om ikke skal spørsmålet strykes. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.