Jump to content

Batterispørsmål ifm eksamensoppgave.

Gurba

Recommended Posts

Hei !

Jeg hadde en eksamen i går der ett av spørsmålene var om batterikapasitet.

Spørsmålet lyder :

Du har en radio / vhf som strekker 5 amp. Batteriet er et fulladet 75amp/h, , hvor lenge vil radioen virke dersom all lading forsvinner.

a) 0.7 Timer

b) 14 Timer

c) 100 Timer

d) 10 Timer

Jeg tror jeg nok vet hva dem, er ute etter her ,, men jeg er ikke enig. Ville bare få litt flere synspunkter her. Jeg leverte med en skriftlig kommentar til mitt regnestykke og jeg får helt sikkert feil på oppgaven.

Hva ville du ha svart ?

Siden et batteri ikke bør tappes ned mer enn til 50% og at spenningen faller temmelig mye helt mot slutten, bør man bli overrasket om det holder så lenge som alternativ (d - 10 timer.

Om det var en ren matteeksamen ville sikkert B vært riktig, men handler det om batterier, er det flere forhold som må tas med i betrakting og siden 42 minutter (0,7t) er for lite, tror jeg 10 timer er næremest sannheten.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Gode batterier dere? Mine batterier er slik at når all lading forsvinner, så slutter utstyr å virke.

Så om du får motorstopp midtfjords, så har du ikke VHF?... Det hørtes skummelt ut. Jeg ville nok vurdert å kjøpe minst ett nytt batteri til det viktigste ombord i tilfelle motor (lading) stopper.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Sæbø, jeg tvivler på om du overhovedet HAR batterier? ;-)

Jeg er selv batteri-mongol, men har ligeledes svært ved at fange logikken i spørgsmålet. Men måske var det det, jeg skulle have lært i undervisningen?

Uanset. 42 min. er for lidt og 100 timer er for meget. 14 timer er tæt på det maksimalt opnåelige, men det er en teoretisk grænse, så den tror jeg ikke på, så med min ikke-viden ville jeg have svaret 10 timer svarende til at man ikke kan forvente mere effekt fra batteriet når det er afladet med 75 procent af sin max kapacitet.

Nå har ikke jeg tatt VHF-sertifikatet enda, men det er jo nærliggende å tro at spørsmålet er fra den eksamen. Dog er det en situasjon med for mange variabler til å gi et eksakt svar.Såfremt det ikke handler å "gulpe opp" et svar som står i boka. -mer som å vise at man har lest pensum, ikke om å forstå og anvende pensum.

-Og det er jo dette som er " forums forbannelse", man lærer så mye om alt mulig, at en ikke kan gi ett enkelt svar uten forbehold om dersom det ene eller andre tilfelle slår inn.

Takk for mange svar.

Jeg svarte 10 timer , som også er for mye. Om radioen har et snitt forbruk på 5amp vil spenningen på ett batteri gjøre så radioen kutter etterhvert. Om man tapper ned 80 prosent og spenningen detter til 5-8 volt vil elektronikken kutte ut i radioen. Det er et idiotisk spørsmål. Spørsmålet er rettet mot et nødstilfelle der lading blir borte og spørsmålet er hvor lenge du kan skravle i radioen..

Om man tapper ned 80 prosent og spenningen detter til 5-8 volt vil elektronikken kutte ut i radioen. Det er et idiotisk spørsmål.

Jeg tror det er ganske vanlig å oppgi batterikapasitet som antall amperetimer du får hvis du bruker 20 timer på å lade ut batteriet til 10.8V. Et 75Ah batteri vil derfor sannsynligvis fortsatt kunne drive radioen når du har tappet ut bortimot 75Ah.

Øivind

På en eksamen så er det riktige svaret på et spørsmål det som står står i pensum.

Det hjelper lite hva nyere forskning har kommet frem til, eller hva en batteriekspert sier.

F. eks når man tar Båtførerprøven så tror jeg alle er enige om at på spørsmål om:

Har fridtidsbåter vikeplikt for nyttefartøy. Så er riktig svar -JA-.

Eksperter krangler fortsatt om dette svarer er helt riktig, men tar du eksamen vil jeg anbefale alle å svare JA.

Så på spørsmålet om batterikapasitet i denne linken tror jeg vi må se på pensumboken for å finne riktig svar.

Når det er oppgitt strømtrekk på 5 A så er det 5 A. Spiller vel ingen rolle om det er radio, eller noe annet. Det som spiller rolle, er vel om kandidaten har lært noe om batterikapasitet. I så fall han han kanskje lært at et 75 Ah (blysyre)batteri ikke bør tappes ned mer enn til ca 40 Ah, og da kan det trekkes 5 A i 8 timer.

Redigert av Zach (see edit history)
Når det er oppgitt strømtrekk på 5 A så er det 5 A. Spiller vel ingen rolle om det er radio, eller noe annet. Det som spiller rolle, er vel om kandidaten har lært noe om batterikapasitet. I så fall han han kanskje lært at et 75 Ah (blysyre)batteri ikke bør tappes ned mer enn til ca 40 Ah, og da kan det trekkes 5 A i 8 timer.

Les første innlegg så ser du at dette handler om et eksamens spørsmål der det gis 4 alternative svar, svaret ditt er ikke et av alternativene så du ville i alle fall ha svart feil.

Men du er inne på noe om batterikapasitet, selv om det ikke står noe om type batteri i oppgaven.

Tror fortsatt at det beste svaret finnes ved å kikke i pensumboken.

Hei,

Først bør en kanskje spørre om hva slags eksamen dette er. Da jeg gikk på ingeniørhøyskole så vi på ofte på et batteri som en ideell spenningskilde, dette er veldig praktisk og riktig om vi snakker om store batterier og små laster, men rett og slett tullete for et startbatteri.

Men slik spøsmålet er stilt kan man få inntrykk av at dette er et VHF kurs. og da vil 14 timer være et bra svar. Neste alternativ kan du ikke nå!. Å spørre om hva radioen bruker ved sending eller mottak eller at den trekker mer ved lavere spenning er ikke relevant og trekke inn her. Det står svart på vitt at den trekker 5 Ampere. At man trekker inn at en kan ødelegge batteriet ved og belaste mer en 50% er også lite interressant. Er du i nød, bekymrer neppe kostnadene ved batteriet deg.

Redigert av JRK (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...