Jump to content

Batterispørsmål ifm eksamensoppgave.

Gurba

Recommended Posts

Dette begynner nesten å bli litt komisk. Det er tydelig at det ikke er mange som er eller har vært lærere her.

Les hva som står i oppgaven, det er denne informasjonen som er gitt. Hverken mer eller mindre!

Å spørre om dersom viss ifall er bare spekulasjoner og har ingenting med oppgaven å gjøre.

Det er helt riktig som noen skriver at 15 timer er den teoretiske optimale tiden, men det er ikke det oppgaven spør om.

Det som er helt sikkert er at radion vil virke etter 14 timer, men den vil helt sikkert ikke virke til neste svaralternativ som er 100 timer.

Er det rart det blir diskusjoner her på Båtplassen :wink:

Men morsomt å lese likevell :lol:

Og man klarer ikke å la vær å kommentere :yesnod:

Hvis dette var ordrett det som sto i oppgaven ville jeg svart at dette ikke sier noen ting om batterikapasitetet og at det dermed ikke er mulig å besvare oppgaven.

"Batteriet er et fulladet 75amp/h," sier eventuelt noe om hvor mye strøm batteriet kan levere pr. time, - om nå det er interessant...

Som du sier står det ingen ting om batteriets kapasitet, som måles i Ah. Batteriet kan være på 15 fantasillioner Ah eller 1 mAh, det sier oppgaven ingen ting om. Oppgaven er uløselig :smash:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Nå står det vel faktisk: Sitat:<< Batteriet er et fulladet 75amp/h >> i oppgaven

Ja vet vi det, eller er det bare en skrivefeil av trådstarter at han skrev: 75amp/h og ikke 75Ah?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja, men kapasiteten (75 Ah) gjelder ved utladning over 20 timer. Nå belaster vi litt mer, kapasietten blir litt mindre, og er ikke da et svar på 14 svært så fornuftig?

Men da er en inne på forutsetningene vi her inne egentlig ikke kan vite noe om siden vi ikke vet i hvilken sammenheng prøven er gitt.

Hvorfor står det 14t? Hvorfor ikke 13,5t?

Og joda, hadde nok krysset motvillig av på 14h selv. Men det hadde nok vært med en kommentar også. Om da ikke undervisningen har gitt opplysninger for å løse oppgaven.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Nå står det vel faktisk: Sitat:<< Batteriet er et fulladet 75amp/h >> i oppgaven

Ja vet vi det, eller er det bare en skrivefeil av trådstarter at han skrev: 75amp/h og ikke 75Ah?

Om ikke amp/h har en helt annen betydning, synes jeg vel at det er forståelig og ikke noe man bør henge seg opp i.

Ca 30 av 34 innlegg har tolket det som Ah.

RSL

(alle eventuelle skrivefeil du måtte finne i mitt innlegg, kan du beholde og ha til odel og eie)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Kikket på boken vi brukte da jeg tok VHF/SCR kurset, i den står det ikke noe som kan brukes for å få et nøyaktig svar.

Alle (eller de fleste siden dette legges inn på båtfrumet) er vel enige om at definisjonen på batterikapasitet er hvor mange Amper man kan trekke ut av et batteri over 20 timer.

Et 75A/h batteri kan levere 3,6 A i 20 timer før det er "tomt."

Belaster man batteriet med mer en 3,6A får man mindre en 75A/h ut av det.

Tanken bak spøsrmåls formuleringen i denne oppgaven er vel det at kandidaten skal vite at et 75 A/h batteri ikke leverer 75A/h dersom det belastes med mer det 20 timers reglen tilsier. 5A er mer enn 3,6A så man vil få litt mindre en 75/5= 15 timer.

Da gjenstår 14 eller 10 timer som fornuftige svar, etter min mening.

Om ikke amp/h har en helt annen betydning, synes jeg vel at det er forståelig og ikke noe man bør henge seg opp i.

RSL

(alle eventuelle skrivefeil du måtte finne i mitt innlegg, kan du beholde og ha til odel og eie)

Det var da svært så hårsår man er i dag? Mitt innlegg var ikke ment som kritikk til deg eller noen i denne diskusjonen. Men sto det faktisk 75amp/h i oppgaveteksten, har den som laget oppgaven enten skrevet feil, eller surret med begrepene. Jeg vil anta at det er en uskyldig skrivefeil av trådstarter. Men når det er sagt, hadde det vært greit at debatantene lærte seg at batterikapasitet måles i Ah og ikke i ampere pr. time (A/h).

Lars H. :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det riktige må vel være innlegget til Lett match. Det stemmer vel godt med tabellen Ole Petter la ut en link til.

Der er jo mye som kan trekkes inn i denne diskusjonen. Spenningen er jo målt under belastning under denne 20 timers testen så det er ikke 10,5 volt hvilespenning det er snakk om heller. Jo større belastningen er, jo raskere faller spenningen til 10,5 volt. Man skal ikke kjøre en startmotor mange sek. før man er nede i 10,5 volt, men vi er vel enige om at batteriet er fullt brukbart etterpå. Noe lignende fremgår jo også av tabellen til Ole Petter.

I alle andre sammenhenger vil nok så godt som alle forstå og akseptere at amp/h og Ah angir det samme,

Men husk nå på at nå er vi på BP !

RSL

Jo, for alle som har litt kunnskap om strøm og spenning er Ah og A/h to vidt forskjellige ting.... Det blir like dumt å angi batterikapasitet i A/h som å angi topphastigheten på en bil i km............

Batterier har ulik utladningskarakteristikk, men hvis vi forholder oss til kravet så skal en VHF radio kunne takle nedad til 10,5 volt.

Hvis man studerer dette databladet så vil dette batteriet ha en spenning på 10,8 volt etter 20 timer hvis strømtrekket er 4 ampere.

http://www.binary-power.com/specification/BLDJM12-75.pdf

Ut fra det Ole Petter sier om 10.5V og denne tabell, svarer jeg B: 14 timer

batteridritt.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

At det er forskjell på Ah og a/h har jeg ikke reflektert over før jeg så Lars H's innlegg i dag.

Moro å lære noe nytt selv i 66-års alderen. Forsto det gjorde jeg også (lett nok egentlig, man må bare gjøre det kunststykke å tenke...noe som begynner å bli litt uvant her i pensjonistland).

Flott, da er vi to "gamlinger" som har forstått dette. :thumbsup::flag_bp:

Lars H.

(69 år ung pensjonist)

Jeg vet ikke opprinnelsen for spørsmålet, men jeg antar at spørsmålet er relatert til et brukersertifikat for VHF, og hvor man skal kunne svare for hvor sannsynlig det er at en VHF vil fungere etter en gitt tid.

Som tidligere ansatt i et firma som sertifiserte radioinstallasjoner så føler jeg jo at spørsmålet er noe merkelig da det egentlige kravet for en maritim installasjon skal verifiseres en gang i året, og da med en dokumentasjon på at batteriet som UPS takler en spesifikk reservekapasitet med radioens forbruk fordelt på standby og sending i 20 timer. (Ta 20 timer med en klype salt da det er en stund siden jeg holdt på med dette).

At kurset setter litt fokus på dette er allikevel bra, selv om de færreste fritidsbåteiere planlegger og forebygger mot uforutsette hendelser fordi det både krever innsikt og litt investeringer i sikkerhet.

Jeg vil allikevel anbefale alle med VHF å ofre sikkerheten en tanke, og begrense strømforbruket i båten så godt det lar seg gjøre om motoren stopper på havet. Det er liksom ikke da man koker kaffe via inverteren hvis dere skjønner hva jeg mener.

En VHF skal ideelt sett ha et eget batteri hvor man ikke risikerer at andre forbrukere trekker ned spenningen til under det nivået radioen må ha for å fungere.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
En VHF skal ideelt sett ha et eget batteri hvor man ikke risikerer at andre forbrukere trekker ned spenningen til under det nivået radioen må ha for å fungere.

Min VHF er koblet direkte til startbatteriet utenom hovedbrytere. Det er også lensepumpen.

Om startbatteriet blir svekket av at jeg desperat har forsøkt å starte motor til det så å si er tappet, kan jeg vippe over en bryter og koble inn tre batterier á 85Ah (forbruk #1), om dette ikke er nok har jeg enda en forbruksbank på 2x108Ah som kan kobles inn med en bryter nr 2. Faren for at jeg har tømt begge forbruksbankene + startbatteriet er minimal vil jeg mene.

Da jeg har seil på båten, kan jeg ikke se at jeg tømmer startbatteriet i desperate forsøk på å få start heller.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...