BAN Svart 31.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 Utrolig hva man kan finne på å kverulere om! Kan ha noe med kulden ute å gjøre Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 31.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 Med en batterimonitor som verifiserer at teorien din stemmer, og som kan gi deg oversikt over situasjonen så ville du fått anlegget godkjent ved en kontroll, om du var underlagt pliktig årlig kontroll. Min VHF er koblet direkte til startbatteriet utenom hovedbrytere. Det er også lensepumpen.Om startbatteriet blir svekket av at jeg desperat har forsøkt å starte motor til det så å si er tappet, kan jeg vippe over en bryter og koble inn tre batterier á 85Ah (forbruk #1), om dette ikke er nok har jeg enda en forbruksbank på 2x108Ah som kan kobles inn med en bryter nr 2. Faren for at jeg har tømt begge forbruksbankene + startbatteriet er minimal vil jeg mene. Da jeg har seil på båten, kan jeg ikke se at jeg tømmer startbatteriet i desperate forsøk på å få start heller. RSL Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 Jeg har ikke eget batteri til VHF'n, men en vender rett ved VHF'n der jeg kan velge om jeg vil bruke forbruksbatteriet eller startbatteriet til VHF'n. Så lenge jeg da har litt kapasitet igjen på et av batteriene, skal jeg klare å komme meg på luften. Og kablingen går rett til batteriene, også minusledningen! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
RSL Svart 31.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 Med en batterimonitor som verifiserer at teorien din stemmer, og som kan gi deg oversikt over situasjonen så ville du fått anlegget godkjent ved en kontroll, om du var underlagt pliktig årlig kontroll. Jeg har en batterimonitor, men den har ingen oversikt over hvilke manuelle brytere som er tilkoblet eller ikke, så den står der på forbruk #1 og tror at det er den eneste batteribanken i hele verden. (med to brytere innkoblet, snakker vi realiteten om en batteribank på 1+3+2 batterier) At det brått kommer mer guffe inn i banken i det den hører kaptein Larsen fikle med noe mekanisk under kartbordet, tror jeg ikke batterimonitoren ofrer store tanken. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Regina III Svart 31.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 Jeg har ikke eget batteri til VHF'n, men en vender rett ved VHF'n der jeg kan velge om jeg vil bruke forbruksbatteriet eller startbatteriet Ja, og så et rele styrt av motorspenning slik at VHF automatisk står på så lenge motoren går. Ellers glemmer en først å slå på når en legger ut og så glemmer en å slå den av inntil en eller annen skriker et anrop rett etter at en har sovnet ! (Mulig problemstillingen har noe med alder å gjøre, eller ?) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 Slikt lærer en å huske på med alderen Lars H. (69 år ung pensjonist) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gurba Svart 6.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2013 Hei igjen og takk for mange svar. Eksamens oppgaven er i fra Radiotelefoni sertifiktat ( RTL ) til småfly.. Ser jeg har skrevet en feil i gjengivelsen av spørsmålet.. det var en 70 amp batteri det sto. Og 70 dele på 5 amp passer med 14 timer som er ett av svaralternativene. Oppgaven går på motorkutt med nødsituasjon som følge. Radioen er oppgitt til å bruk 5 amp og spørsmålet er hvor lenge man kan forvente at radioen virker. Om jeg nødlander på et isflak og må skravle i radio så nekter jeg å tro at radioen vil fungere i 14 timer på et 70 amp batteri om den trekker 5 amp. Spenningen på batteriet vil synke og all elektronikk / forsterkere i radioen tror jeg ikke er fornøyd med 5 volt.. Hvor lang tid det tar før spenningen på batteriet er på 5 volt vet ikke jeg , men å svare 14 timer på denne oppgaven ( som sikkert skal være riktig ) Gjør jeg ikke. Jeg skrev en forklaring, som jeg la med besvarelsen. Jeg svarte 10 timer og det er nok også for mye. Regner med at dem er ute etter at piloten skal ha en grunnleggende forståelse for batteri , amper og forbruk. Om dem har vett i knollen så bør dem legge mer vekt på en utfyldig forklaring en at noen krysser på 14 timer. :-) Egen som møk og kommer til å plage vettet av dem om det er denne feilen som gjør at jeg stryker. Nå har ikke dette så mye om båt og gjøre , men forbruk og batterier .. Er det noen som kan diskutere om dette i det lange og breie så er det BP medlemmer :-) Vi er over gjennomsnittet gode på det :-) Selger batterier sjøl på jobben så har jo vært så vidt borti det før pluss en liten elektro utdannelse i bunn Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2013 Om jeg nødlander på et isflak og må skravle i radio så nekter jeg å tro at radioen vil fungere i 14 timer på et 70 amp batteri om den trekker 5 amp. Spenningen på batteriet vil synke og all elektronikk / forsterkere i radioen tror jeg ikke er fornøyd med 5 volt.. Hvor lang tid det tar før spenningen på batteriet er på 5 volt vet ikke jeg , Du har rett i at om du skravler i vei hele tiden, så holder ikke batteriet i 14 timer, Lærte dere ikke noe om radiokultur? At en også skal lytte og slippe andre til, da holder nok et normalt batteri i 14 timer. Unnskyld måtte bare ser deg foran meg i et fly på et isflak, ., Venter i spenning på eksamenssvaret. Du har helt sikkert bestått. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
hegra Svart 6.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2013 5 amp er vel 5 amp samme hvordan man snur og vender på det, og skravling måles vel i decibel og ikke i amp. Men jeg er fremdeles ikke enig i at 14 timer er riktig selv om fasitsvaret sikkert sier det. Batterier testes vanligvis med 20 timers utlading til spenning har sunket til 10,5 volt. Ett 70 Ah batteri er da belastet med 3,5 amp. ( 3,5 x 20 = 70) I oppgaven er belastningen 5 amp og 5 x 14 timer er også 70, men det er rent teoretisk. Sønnak har ett 100 ah (5 amp x 20 timer = 100 Ah). Da skulle man tro dette kunne belastes med 10 amp x 10 timer. Sannheten er at hvis vi skal unngå å komme under 10,5 volt etter 10 timers belastning må belastningen ned i 9 amp og det samme batteriet er altså blitt til 90 Ah. Jeg vet ikke fasitsvaret , men jeg mener bestemt det må bli mindre enn 14 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 6.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2013 Jeg får svar på,oppgaven om et par uker. Får sikker bare bestått eller ikke , men stryker jeg så skal jeg sjekke opp. Takk igjen for utfyllende svar fra flere Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 6.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2013 Sønnak har ett 100 ah (5 amp x 20 timer = 100 Ah). Da skulle man tro dette kunne belastes med 10 amp x 10 timer.Sannheten er at hvis vi skal unngå å komme under 10,5 volt etter 10 timers belastning må belastningen ned i 9 amp og det samme batteriet er altså blitt til 90 Ah. Har kikket litt på data fra Haze. Der endres kapasiteten ca 10% ved en dobling eller halvering av utladningsstrøm. Et 100Ah batteri (ved 5A utladningsstrøm) har ca 110Ah ved 2.5A og 90Ah ved 10A. Hvis radioen i oppgaven fungerer ved litt mindre enn 10.5V blir ikke 14 timer så gæli. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Gurba Svart 7.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2013 Utrolig , det var jeg jammen ikke klar over ....stemmer det så får jeg bite i det sure eplet Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 7.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2014 Hvordan gikk det med denne oppgaven, fikk du bestått? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
arkmarin Svart 8.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2014 Under VHF-kurs prates det en del om batterier, lading mm. De som har fulgt med i undervisningen, vil ikke syns dette er noe vanskelig, eller dårlig formulert spørsmål. En kan regne med at det holder i ca 10 timer. Kandidaten viser at en har fulgt med under undervisningen og har fått forståelse av hvordan dette henger sammen. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.