Jump to content

Batterispørsmål ifm eksamensoppgave.

Gurba

Recommended Posts

Med en batterimonitor som verifiserer at teorien din stemmer, og som kan gi deg oversikt over situasjonen så ville du fått anlegget godkjent ved en kontroll, om du var underlagt pliktig årlig kontroll.

Min VHF er koblet direkte til startbatteriet utenom hovedbrytere. Det er også lensepumpen.

Om startbatteriet blir svekket av at jeg desperat har forsøkt å starte motor til det så å si er tappet, kan jeg vippe over en bryter og koble inn tre batterier á 85Ah (forbruk #1), om dette ikke er nok har jeg enda en forbruksbank på 2x108Ah som kan kobles inn med en bryter nr 2. Faren for at jeg har tømt begge forbruksbankene + startbatteriet er minimal vil jeg mene.

Da jeg har seil på båten, kan jeg ikke se at jeg tømmer startbatteriet i desperate forsøk på å få start heller.

RSL

Jeg har ikke eget batteri til VHF'n, men en vender rett ved VHF'n der jeg kan velge om jeg vil bruke forbruksbatteriet eller startbatteriet til VHF'n. Så lenge jeg da har litt kapasitet igjen på et av batteriene, skal jeg klare å komme meg på luften. Og kablingen går rett til batteriene, også minusledningen!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Med en batterimonitor som verifiserer at teorien din stemmer, og som kan gi deg oversikt over situasjonen så ville du fått anlegget godkjent ved en kontroll, om du var underlagt pliktig årlig kontroll.

Jeg har en batterimonitor, men den har ingen oversikt over hvilke manuelle brytere som er tilkoblet eller ikke, så den står der på forbruk #1 og tror at det er den eneste batteribanken i hele verden. (med to brytere innkoblet, snakker vi realiteten om en batteribank på 1+3+2 batterier)

At det brått kommer mer guffe inn i banken i det den hører kaptein Larsen fikle med noe mekanisk under kartbordet, tror jeg ikke batterimonitoren ofrer store tanken.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Jeg har ikke eget batteri til VHF'n, men en vender rett ved VHF'n der jeg kan velge om jeg vil bruke forbruksbatteriet eller startbatteriet

Ja, og så et rele styrt av motorspenning slik at VHF automatisk står på så lenge motoren går.

Ellers glemmer en først å slå på når en legger ut og så glemmer en å slå den av inntil en eller annen skriker et anrop rett etter at en har sovnet !

(Mulig problemstillingen har noe med alder å gjøre, eller ?)

Hei igjen og takk for mange svar.

Eksamens oppgaven er i fra Radiotelefoni sertifiktat ( RTL ) til småfly..

Ser jeg har skrevet en feil i gjengivelsen av spørsmålet.. det var en 70 amp batteri det sto. Og 70 dele på 5 amp passer med 14 timer som er ett av svaralternativene.

Oppgaven går på motorkutt med nødsituasjon som følge. Radioen er oppgitt til å bruk 5 amp og spørsmålet er hvor lenge man kan forvente at radioen virker.

Om jeg nødlander på et isflak og må skravle i radio så nekter jeg å tro at radioen vil fungere i 14 timer på et 70 amp batteri om den trekker 5 amp. Spenningen på batteriet vil synke og all elektronikk / forsterkere i radioen tror jeg ikke er fornøyd med 5 volt.. Hvor lang tid det tar før spenningen på batteriet er på 5 volt vet ikke jeg , men å svare 14 timer på denne oppgaven ( som sikkert skal være riktig ) Gjør jeg ikke. Jeg skrev en forklaring, som jeg la med besvarelsen. Jeg svarte 10 timer og det er nok også for mye. Regner med at dem er ute etter at piloten skal ha en grunnleggende forståelse for batteri , amper og forbruk. Om dem har vett i knollen så bør dem legge mer vekt på en utfyldig forklaring en at noen krysser på 14 timer. :-) Egen som møk og kommer til å plage vettet av dem om det er denne feilen som gjør at jeg stryker.

Nå har ikke dette så mye om båt og gjøre , men forbruk og batterier .. Er det noen som kan diskutere om dette i det lange og breie så er det BP medlemmer :-) Vi er over gjennomsnittet gode på det :-) Selger batterier sjøl på jobben så har jo vært så vidt borti det før pluss en liten elektro utdannelse i bunn

Om jeg nødlander på et isflak og må skravle i radio så nekter jeg å tro at radioen vil fungere i 14 timer på et 70 amp batteri om den trekker 5 amp. Spenningen på batteriet vil synke og all elektronikk / forsterkere i radioen tror jeg ikke er fornøyd med 5 volt.. Hvor lang tid det tar før spenningen på batteriet er på 5 volt vet ikke jeg ,

Du har rett i at om du skravler i vei hele tiden, så holder ikke batteriet i 14 timer,

Lærte dere ikke noe om radiokultur?

At en også skal lytte og slippe andre til, da holder nok et normalt batteri i 14 timer.

Unnskyld måtte bare ser deg foran meg i et fly på et isflak, .,

Venter i spenning på eksamenssvaret.

Du har helt sikkert bestått.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

5 amp er vel 5 amp samme hvordan man snur og vender på det, og skravling måles vel i decibel og ikke i amp. :smiley:

Men jeg er fremdeles ikke enig i at 14 timer er riktig selv om fasitsvaret sikkert sier det.

Batterier testes vanligvis med 20 timers utlading til spenning har sunket til 10,5 volt. Ett 70 Ah batteri er da belastet med 3,5 amp. ( 3,5 x 20 = 70) I oppgaven er belastningen 5 amp og 5 x 14 timer er også 70, men det er rent teoretisk.

Sønnak har ett 100 ah (5 amp x 20 timer = 100 Ah). Da skulle man tro dette kunne belastes med 10 amp x 10 timer.

Sannheten er at hvis vi skal unngå å komme under 10,5 volt etter 10 timers belastning må belastningen ned i 9 amp og det samme batteriet er altså blitt til 90 Ah.

Jeg vet ikke fasitsvaret , men jeg mener bestemt det må bli mindre enn 14 timer.

Sønnak har ett 100 ah (5 amp x 20 timer = 100 Ah). Da skulle man tro dette kunne belastes med 10 amp x 10 timer.

Sannheten er at hvis vi skal unngå å komme under 10,5 volt etter 10 timers belastning må belastningen ned i 9 amp og det samme batteriet er altså blitt til 90 Ah.

Har kikket litt på data fra Haze. Der endres kapasiteten ca 10% ved en dobling eller halvering av utladningsstrøm. Et 100Ah batteri (ved 5A utladningsstrøm) har ca 110Ah ved 2.5A og 90Ah ved 10A. Hvis radioen i oppgaven fungerer ved litt mindre enn 10.5V blir ikke 14 timer så gæli.

Øivind

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...