Jump to content

Noen med erfaring fra disse stedene langs svenskekysten?

Merlis

Recommended Posts

Hei igjen!

Vi er nå i full gang med planleggingen av en ny båtferie nedover den svenske skjærgården.

Steder vi gjerne vil innom er disse:

-Grebbestad

-Hällö utenfor Smøgen

-Gullholmen

-Gluppö

-Fjellbacka

-Havsstensund

-Hunnebostrand

-Kärringön

Er det noen med erfaring fra disse stedene? Positiv erfaring eller negativ?

Vi har vært i Grebbestad, Fjellbacka og Havsstensund tidligere, men de andre stedene er nye for oss med båt.

Er det andre alternativer som er bedre og som dere heller vil anbefale?

Vi er helt klar over at det kommer an på vær og vind. Vi tar dette som en ferietur og kommer ikke til å følge ruten til punkt og prikke dersom det ikke passer seg slik, men vi synes det er veldig greit å sette noen mål.

Setter pris på alle tilbakemeldinger rundt dette temaet :thumbsup:

Mvh Nidelv_lykke

-Grebbestad

Jeg trives i Grebbis. Både på guttetur med stort innslag av alkohol, og sammen med familien (dog ikke på samme tur). Husk at hvis gjestehavnen er full, er det helt OK å legge seg på "fastboendehavnen" helt innerst hvis man snakker med Herrene på "Tankschtelle". Hyggelige herrer begge2.

-Fjellbacka

Kjempekoselig sted, tidvis myyye folk.

-Havsstensund

Gjennomfartssted.
Litt nord for selve sundet ligger det en vik på styrbord side når du kommer nordfra. Kjemfint sted å overnatte, selv om det er litt bølger fra passerende trafikk. Fin fiskebutikk synes ihvertfall jeg :-). Båtutstyrsbutikk også, samt fuel og vann.

-Kärringön

Flott sted. Forsøk å komme deg inn mellom bryggene, det kan sjøe noe ille ytterst når en mtorbåttulling slakker av for sent. Jeg så en liten båt fikk knust ting og tang i sommer, samt at vi gikk i brygga med et smell pga en idiot i en 40 foter som slakket av 75 meter fra brygga.

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Takk for svar Bavaria32Sport!

Vi også trives godt i Grebbestad, fantastisk sted med mange muligheter både på dagtid og kveld/natt om ønskelig :thumbsup:

Havsstensund bruker vi å ligge i viken som du sier på styrbord side når du kommer nordfra. Det er et flott sted å overnatte, spesielt om man får ligge longside inn mot fjellet ved kilene. Det er som du sier noe bølger der fra båttrafikken, men det bruker å gå relativt greit.

Kärringön har jeg aldri vært, men har hørt flere kollegaer og bekjente skryte veldig av dette stedet, så det kunne vært morsomt å prøve! :-)

Takk for rådet om å komme inn mellom bryggene. Det værste jeg veit om er når det kommer folk i store båter som ikke klarer å vise hensyn.. I Grebbestad i fjor var det en idiot som skulle presse seg inn mellom vår båt og naboens båt. Det endte med ødelagte daviterfester til gummijolla bak så denne måtte slepes etter båten hjem. Han påstod at det var slik før han kom.... :thumbsup:

Fjällbacka: Værd at se men mange, mange både og lidt for fuldt for vores smag. Ikke et sted vi ønsker at være mange dage.

Käringön: Flot ø med små snoede stier og flotte huse. Ofte overfyldt i havnen. Kom i god tid og undgå som sagt yderpladserne. Er vejret stille kan man ankre fint lige udenfor havnen. Fiskebutik med jomfruhummer.

Gullholmen: favoritsted. Igen meget hurtigt fuldt og undgå ligeledes her at ligge langs med bryggen på ydersiden. Flotte vandrestier i naturreservatet og god badeplads. Indkøbsmulighed lige ved havnen.

Vi liker Fjällbacka veldig godt! Men vi har aldri ligget i gjestehavna inne i sentrum, vi pleier å finne en ledig plass ute i den ytre havnen. Mest faste plasser der, men det er noen muligheter likevel. Så vi har aldri opplevd Fjällbacka som masete, tvert i mot. :thumbsup:

Hunnebostrand besøkte vi for første gang i sommer, og det var også veldig fint. Flotte bademuligheter en kort spasertur fra havna.

Grebbestad..... vel, vi var der helt på tampen av sesongen, så vi har ikke opplevd det livet det sies å være der i høysesongen... :drink: Men veldig trivelig sted!

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Smögen må oppleves, etterpå elsker en eller hater stedet, eller synes at et dagsbesøk er bra.

Vil mye heller anbefale å ligge i Kungshamn enn Smögen, så kan man heller ta seg noen timer i Smögen med jolla(0,8 nm avstand ca) eller med en av skyssbåtene som går hele tiden.

- Kungshamn, rolig og fin liten by som bærer preg av at den ikke bare er en ren turistmagnet. Har pub, supermarked, jernvarehandel, og systembolag. Helt ok wc/dusj fasiliteter. Skyssbåt frem og tilbake til Smögen "hele tiden". Anbefales om man ikke stortrives i Smögens party-stemning. Diesel og bensin på andre siden av sundet.

- Gullholmen, flott og sjarmerende havn, lurt å komme tidlig så man får plass og slipper å ligge på utsiden, når det er sagt så går det stort sett greit å ligge på utsiden også, men fendringen må være god i tilfelle det kommer en hekksjøgeneral. Greit opplegg med dusj/wc, og en butikk som har det meste du trenger.

- Käringön, fantastisk sted, her bør du sette av 2 overnattinger så du har en dag på å utforske litt på øya. Dusj/wc fasiliteter ligger et stykke vekk fra selve havna, men er bra. Liten båtutstyrsbutikk, og dagligvarehandel med stort sett det man trenger.

Har vel ikke flere anbefalinger å komme med, men kan også legge til at jeg personlig neppe kommer til å besøke Marstrand igjen, det er en utrolig flott by, men trivdes dårlig i havnen, bråkete, underdimensjonert strøm, underdimensjonert WC-anlegg med de følgene det får i en såpass stor havn. Om jeg installerer septik ombord kan det hende jeg legger turen innom igjen.

Edit: En ting til, når du først er så langt sørover på svenskekysten er ikke turen over til Læsø så lang. Om værmeldingen er god er det VIRKELIG å anbefale, var der i sommer og forelsket meg umiddelbart i øya.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Grebbestad; Litt for masete for oss. Et kort stopp er mer en nok.

-Gullholmen: Koslig sted å stoppe opp for å handle, titte og kose seg langs brygga.

-Fjellbacka: Et koslig sted som er verdt å vandre gatelangs i. Her stortrives vi.

-Havsstensund: Koslig sted å ta en kort stopp. Vandre litt rundt og titt på velstelte feriehus.

.

-Hunnebostrand: En av våre favoritter. Rolig og idyllisk.

Du skriver ikke når du drar til Bestkusten. Våre erfaringer er bygget på ferie i slutten av juni eller begynnelsen av august.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Veldig enig med aller fleste.

Prøv også Jutholmen sør av kostersundet. Fin ankringsplass og fin jolleavstand til restaurantbryggene.

Fjellbacka er en favoritt. Flott plass med mye sjarm, om enn litt mye mennesker i fellesferien.

Smøgen er obligatorisk. Vi pleier å legge oss på første bryggeanlegg på babord side ved innseilingen. Drives av en veldig trivelig fyr som bor i bobil på plassen. Bosse heter han. Her er det mer ro for oss med små barn.

Gluppø er flott, men veldig populært. Mye folk.

Grebbestad er masete med barn, pga støy. Men en flott plass.

Ved regnvær funker alltid TanumStrand for barn som kjeder seg.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Takk for alle råd og besrivelser om havnene/stedene :) Jeg veit det ligger veldig mye fin informasjon inne på baatplassen, så jeg skal søke litt rundt her inne i helgen.

Vi drar nok mest sannsynlig i uke 30 eller 31. Dette er slutten av juli/begynnelsen av august. Vi har ikke så veldig god erfaring med å ta så sein ferie i forhold til været.. Synes det har blåst mye og vært mye dårlig vær på slutten av sommerne de siste årene, men samtidig er vannet varmere og er man heldig med været bruker det å bli veldig bra :)

Mulig jeg husker helt feil også? Mener bare at de siste årene har vært best i juni/juli måned, men vi satser på det beste. Vi var veldig heldige i fjor og hadde ikke en eneste natt det regnet på over 2 uker! Vi tåler noen dager med regn, men vinden er den verste synes jeg.

Igjen, tusen takk for alle svar og hjelpen dere gir her inne! :) Et flott forum med mye hjelp å få uansett hva det gjelder.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...