Modus Startet 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 30.Januar.2013 Til de som måtte være interessert har vi nå oppdatert vår hjemmeside www.lotteogdag.com med svar på de viktigste spørsmålene som er stilt. Dag Rørslett, skipper Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 Velkommen til BP!. Dine opplevelser har allerede vært gjenstand for meningsutveksling her på forumet: https://baatplassen.no/i/topic/96848-arc-mareritt-5-doegn-uten-ror/ Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Euklid Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 Tusen takk for utfyllende forklaring. Her var det mange kloke ord og mye å ta med seg i planleggingen av langtur. Håper dere kommer over opplevelsen og kan se frem til å planlegge nye eventyr om ikke alt for lenge. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 31.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 Ja her er mye å lære. Bl.a. at br.tanker er regjort og rormodifisering av denne type også bør inkludere aksling og lagring. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 (redigert) Jeg legger merke til en detalj i Modus sin forklaring '3 stk solide 16 mm bolter i AISI316'. Disse boltene burde vært i karbondstål. Materialet AISI316 er henfallen til spenningskorrosjon, slik korrosjon er meget hurtig når den først trigger av. Og bolter med skårne gjenger er spesielt utsatt. I og med at man ikke merket kollisjon med objekt, så kan forklaringen meget vel være så enkel. Ved reparasjon, burde platen som holder roret sveises fast til skeget. Slik har jeg gjort det på Hulda. Skulle jeg ha behov for reparasjon, så tar det meg kun noen minutter med vinkelsliper å frigjøre nedre rorlager. Redigert 31.Januar.2013 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 Dette er et forsøk fra studietiden på å fremprovosere spenningskorrosjon i AISI316. Mutteren er 3/4 inch UNC. Provokasjonen var et snaut år i kjølig sjøvann (Son indre havn): Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.