Luco Startet 31.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 31.Januar.2013 Giret er et Hurth 630 v-gir. Det er liten/ingen sikt under motor etter den er løftet oppi båten, forran giret er det ca 10 cm og trangt.(der akslingen kommer gjennom klemflensen) En får handa under til aksling/gir inngang. Jeg har motoren utav og lurer på å bytte motorlabber, hva brukes til å måle opp vinkel osv på motor/labber/akslingen? Motor er cummins 5.9 Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 31.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 Er lat bruk søkemotoren "rette opp motor " 18900 treff de 5 første gav svaret på ditt spørsmål. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Luco Svart 31.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 Ja men dei 18.900 ser akslingen sin etter motoren er montert. Dette er v-gir Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 31.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 Finnes det noe laser måler eller noe mekanisk som brukes før en tar motor en i? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 31.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 (redigert) Flens er en Flens, flens mot flens og følerblad etter det manualen sier. mulig (0.10mm)Er det dene flensen i inlegg 5?https://baatplassen.no/i/topic/96557-hvordan-loesne-aksling-fra-hurth-630-v-gir/ Redigert 31.Januar.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Luco Svart 31.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 Jepp min flens! Ok så om jeg tar av dei 4 boltene og flensen, stapper akslingen gjennom med flensen løst på, og måler. Så all måling blir forran giret og ikke under da? Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 31.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 Problemet ditt er at du ikkje får sentre akselen ved enden av hylserøret framme. For å få det til er det lurt å få dreia ei hylse med innvendig diameter som akselen og utvendig diameter som passer i hylsa. (denne foringa må settast i sjølve hylserøret) Når du er komt så langt er det flensen du må bruke for å rette opp motoren. Motoren må på førehand innsettast tilnærma, og resten justerar du med skruane på labbane. Etter at du har fått retta inn motoren må du løyse frå akselen for å fjerne foringa og sette på pakningsflens. Eg har same gear, og det gjekk fint å montere. Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 31.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 Har ikke tilgang til dreiebenk, noen andre løsninger på det problemet? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 1.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2013 Gå til nærmeste mekaniske verksted og få laget en foring i pom eller nylon. Del den i to ( på langs) slik at du får den greit av / på. Noen vruker delte kleslyper i tre til og kile med i hylserøret, men det blir ikke alltid 100% rett. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 1.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2013 Sjekk også om dette bør gjøres mens båten ligger på vannet Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 2.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2013 Trur det vert vanskeleg å utføre dette på sjøen, dersom pakkboksen inne skal løysast. Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 3.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2013 Blir ikke lett å ligge på sjøen da jeg må under for å skubbe på akslingen.. Om jeg setter jobben vekk til et verksted, hva utstyr har de med seg? Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 3.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2013 Kjøp deg en laserpenn - få dreid en flens som passer til gearflensen i aluminium - samtidig får du dreid / boret et hull i flensen slik at laserpennen passer i hullet - monter så flensen med laserpenna sammen med gearflensen - juster labbene til laseren er i senter av hylsa. En fordel om du kan få finjustere mellom flensene med søkerblad etter sjøsetting. Husk IKKE se inn i laserstrålen. Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 3.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2013 Kjøp deg en laserpenn - få dreid en flens som passer til gearflensen i aluminium - samtidig får du dreid / boret et hull i flensen slik at laserpennen passer i hullet - monter så flensen med laserpenna sammen med gearflensen - juster labbene til laseren er i senter av hylsa. En fordel om du kan få finjustere mellom flensene med søkerblad etter sjøsetting. Husk IKKE se inn i laserstrålen. En vanlig laserpenn, eller laserpeker ville jeg ikke brukt til annet enn å peke:-) Man har flaks hvis laserstrålen er 100% sentrert i pennen. Du kan jo selvsagt prøve å kjøpe en, men jeg ville vært overrasket hvis strålen holdt samme høyde når du rullet den over et plant bord. Men idèen var god... Det finnes lasere for formålet som kan festes til flensen på utgående aksel med magnet. Ellers er det bare å gjøre som baatmann beskriver lengre oppe. Det normale er å gjøre dette mens båten står på land, og slakke flensen etter at båten er på vannet, og kontrollere med føleblad og eventuell etterjustering. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
navid Svart 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 Ja hva gjør vi med det? Jo, da gjør vi hullet i den dreide flensen litt romsligere, setter inn tre justerbare skruer på siden, 120 grader i forhold til hverandre. Dreier så flensen med laserpekeren rundt og rundt samtidig som de tre skruene på siden justeres til laserstrålen peker konstant på ett punkt. De fleste problemer kan løses, tar bare litt lengre tid. Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 3.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2013 Med laser penn er jeg vel avhengig av å se om lyset treffer midt i akslingen som er trekt tilbake under motoren og der ser jeg ingenting. Om ingen har hørt om noe mer spesial utstyr til v-gir blir det dreiing av plast hylse og ettersjekke med å montere klemflens på aksling og måle med måle blad om den er ok før jeg skrur klemflens til giret. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 3.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2013 Enkelt sentrerings verktøy til hylserør.Bruker tre kleklyper som åpnes legges med tape på flatsiden.Ved sentrering legges disse rundt aksling og festes med strips i sporet etter fjøra.Føres inn i hylserøret for sentrering.Nyttig verktøy for oss som ikkje kan dreie. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Du må nok trekke akslingen helt ut av hylserøret slik at laserstrålen lyser rett gjennom hylserøret ved grovopprettingen. Kontroll og finjustering tar du da etter monteringen mellom propellflens og gearflens med søkerblad. Du kan sikkert bruke flensen til propellakslingen å montere laserpenna i. Bare sjekk at strålen ut av laserpenna er sentrert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.