Jump to content

Volvo MD 2020 – løs ledning ved dynamo

jabra

Recommended Posts

Jeg oppdaget i høst at det er en løs ledning ved dynamoen (markert med gul ring på foto). Fargen på ledningen er brun.
Motoren står i en Jeanneau 32,2 seilbåt. Det eneste om bord som jeg vet ikke virker er timetelleren.
Har uten å få noe klart svar prøvd å finne ut om dette er en ledning som har en funksjon, eller om det er en ekstra ledning i et standard kabelsett fra Volvo.
Håper at noen av Båtplassens brukere kan hjelpe meg med å klare opp i dette.

dynamoledning1_zpse6f07770.jpg

Ser lite konstigt ut.

Brun på mina Volvo-motorer är 61 anslutning dvs laddningslampa.

Men det ser ju ut som att det går en brun ledning till generatorn (61?)

Den ser ut att vara sammankopplad med den blå/röda som brukar vara +12V från nyckelströmbrytaren.

Detta verkar tveksamt...

Ibland finns en lös sensorledning vid generatorn för spänningsavkänning vid batterierna. Men den brukar vara gul.

Skulle det kunna vara någon hemma-elektriker som varit framme?

Eller så har Volvo varierat färg-standarden.

Men den gul/röda till solenoiden på startmotorn är som det brukar vara.

Alltså till generator kan man vänta sig att det finns två grova kablar gärna en röd och en svart.

Sedan en brun 61 anslutning till laddningslampa och eventuellt timräknaren och till sist eventuellt en gul sensorkabel till regulatorn.

Prova att ansluta den lösa ledningen till 12 volt och se om timräknaren rör på sig då.

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)

I følge koblingsskjema på VP hjemmeside så er ikke denne brune løse kabelen der, og bilde viser også at de som er på dynamoen finnes igjen på skjemaet. Det er jo en ledig kabelsko på bildet, uttaket til turteller, sort og grå kabel. Men jeg trodde hvis du har turteller med innebygd timeteller skulle det ikke være nødvendig med en ekstra kabel til timeteller. Det står dessuten at turteller er ekstrautstyr så jeg vet ikke om du har det. Ikke sikkert den brune kabelen hører til på dynamo i det hele tatt :confused: Er det en ekstra montert timeteller som ett eget instrument kobles jo den vanligvis bare til tenningsnøkkel slik at klokka går så snart tenning er på, og en slik funker vel ikke om den kobles på dynamoens turtelleruttak.

Når jeg zoomer inn, er det tydelig at denne ledningen kommer et annet steds fra og ikke har noe med Dynamoen å gjøre, men på den hvite koblingen som ikke går videre, er det skrevet AMP.

Nå har ikke jeg peiling på denne motoren, men kan det være at det til denne kabelen skal kunne kobles et Ampérmeter om man ønsker?

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Takker for konstruktive svar.

Prova att ansluta den lösa ledningen till 12 volt och se om timräknaren rör på sig då.

Båten står nå på land og er vinterkonservert, ellers skulle jeg prøvd dette straks.
Men jeg tror nok at det er som Hegra mener, at når turteller og timeteller er i ett og samme instrument, er det nok neppe behov for en ekstra kabel til timetelleren.

Når jeg zoomer inn, er det tydelig at denne ledningen kommer et annet steds fra og ikke har noe med Dynamoen å gjøre, men på den hvite koblingen som ikke går videre, er det skrevet AMP.

Nå har ikke jeg peiling på denne motoren, men kan det være at det til denne kabelen skal kunne kobles et Ampérmeter om man ønsker?

Du har sett mer enn jeg RSL. Takker for tipset. Ledningen kommer forøvrig ut av samme hovedstrømpe som de andre ledningene som går både til dynamo og til starter.

Redigert av jabra (see edit history)
jabra: Ledningen kommer forøvrig ut av samme hovedstrømpe som de andre ledningene

Det tyder vel på at dette er noe som har fulgt motoren siden den var ny. En titt til på koblingsskjema viser at det er 2 brune ledninger (en brun og en lys brun) som kommer frem til koblingsstykke. Den brune er den som er på dynamo. Den lyse brune er beregnet på tempgiver til tempraturmåler. Hvis du har panelet uten tempmåler har du sikkert heller ikke tempgiver på motoren. Sikkert bare skrudd inn en blindplugg. Kabelstokken derimot er sikkert komplett og gjør det enkelt å koble til valgfritt instrumentpanel og diverse givere på motoren.

Så kabelen er trolig beregnet på tempgiver hvis du ikke har tempmåler. Merk at giver til varsellys ved høy tempratur og alarm er ett eget opplegg, det er en annen sensor og kabel.

Hvis du har en slags hurtigkobling kan du kanskje se om finner ledningen på kabelstokken som kommer fra motoren. Har du panelet uten tempmåler vil du se at det samme stikket sikkert står tomt på den som går til panelet. Mener det var nr 11 på kontakten, men ikke helt sikker.

Redigert av hegra (see edit history)

Det er helt riktig som hegra sier

Kabelstokken leveres med ledninger for å dekke alle typer kontrollpanel motoren leveres med, og den lysebrune ledningen er beregnet koblet til en kjølevannstemperatursensor som ikke er montert på motoren, ditt kontrollpanel sansynligvis ikke er utrustet med annet enn en alarmfunksjon.

Du kan evt. montere en temperaturgiver i pluggen på siden av varmeveksleren og ett instrumentnt i konsollen, ledningen finner du igjenn i den andre enden av kabelstokken, og "vipps" så har du kontroll på temperaturen. Det finnes også en ledning som er beregnet til oljetrykksmåler.

Last ned manualen for denne motoren som ligger i dokumentarkivet, studer litt på elskjemaet (side 80) og du vil der finne sensorene 15 og 17 med respektive kablinger.

Lykke til

Redigert av tjt (see edit history)

Takk Hegra og Tjt for opplysende svar og mye sannsynlig den rette løsningen. Dere har tydeligvis lagt ned arbeid i dette. Fantastisk!

Jeg var nede i båten og sjekket, og det er nok som dere beskriver.
Jeg så også i den orginale manualen med koblingsskjema, og det bekrefter at ledningen antakelig ligger ledig i kabelstokken til det panelet som er hakket over mitt, og som inneholder temperaturinstrument.

Jeg oppdaget den "løse" ledningen da jeg hadde montert varmeveksleren inn igjen etter rengjøring, og håpet kanskje på at dette hadde noe med timetelleren som ikke virker å gjøre.
Da gjenstår det bare å bestemme meg for om jeg skal bruke rundt 3500,- som orginalinstrumentet (turteller med timeteller) koster.

Redigert av jabra (see edit history)
jabra : Da gjenstår det bare å bestemme meg for om jeg skal bruke rundt 3500,- som orginalinstrumentet (turteller med timeteller) koster.

Nå er denne turtelleren med timeteller etterhvert ganske kjent for å svikte. Mange opplever at timetallet plutselig en dag dukker opp og faktisk har den regristrert flere timer siden sist den var fremme. Det er ihvertfall min erfaring. Jeg kjøper ikke ny pga timetelleren, men heller en fra biltema eller lignende til ett par hundrelapper, og kobler den bare til nøkkelen. Turtelleren fungerer jo greit og en timeteller til 3500,- som kanskje er like dårlig som den som er der fra før ville ikke jeg spandert. :nonod:

.........................., og håpet kanskje på at dette hadde noe med timetelleren som ikke virker å gjøre.

Da gjenstår det bare å bestemme meg for om jeg skal bruke rundt 3500,- som orginalinstrumentet (turteller med timeteller) koster.

Kanskje et skudd i blinde, men det kan være at timetelleren er avhengig av signal fra dynamoens magnetiseringskrets (D+/61)/ladelampe for å fungere. På den måten så vil timetelleren kun telle når motoren går/dynamo lader !

Du kan forsøke å koble den brune ledingen til D+ (61) for å se om timetelleren virker da. Men sett da gjerne midlertidig en 0,5 A sikring i mellom som kan blåse i tilfelle feilkobling!!

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Som Mateco skriver, D+/61 borde vara rätta stället att ansluta en timräknare.

Kolla om inte den mörkbruna som syns tillsammans med blå/röd på första bilden är kopplad till 61-anslutningen på generatorn. I så fall har du troligen denna mörk bruna 61-anslutning redan uppe på instrumen-tavlan Så kolla efter en mörkbrun ledare där och se om den inte kan ha varit ansluten till timräknaren.

Som jag skrev i tidigare inlägg så är det vanligt på Volvo marin-dieslar att mörkbrun är 61-ansluten på generatorn.

:fishing:

Takker igjen for innspill. Akurat nå har jeg sett på alternativer til å erstatte orginalinstrumentet. En enkel timeteller er et alternativ jeg ikke har vurdert tidligere, og jeg ser helt klart at dette blir et fullgodt
og lang billigere alternativ. Og som Hegra påpeker, har jeg også hørt at disse instrumentene fra VP (turteller med inneb. timeteller) ikke er kjent for sin lange holdbarhet.

En del av disse instrumentene har et LCD-display for timetelleren. Disse er kjent for å gå i stykker. Gjerne etter bare et par år. Det er ofte koblingen mellom timetelleren og displayet som blir dårlig. Timene telles, men displayet er blankt. Noen ganger blir det kontakt igjen og timene dukker opp i displayet for en stund.

Det går ofte an å vekke disse instrumentene til live ved å åpne dem og gå over koblingene, men det vil bare hjelpe for en begrenset tid. Problemet er at innmaten er for dårlig for miljøet ombord i en fritidsbåt. Jeg har samme problem på mine turtellere. For meg er det uaktuelt å bruke 5-7000 kroner på nye originalturtellere når jeg vet at de bare vil holde noen få år. Jeg vil enten bytte ut selve displayet med et uoriginalt, eller kjøpe nye uoriginale turtellere med timeteller, f.eks. VDO Viewline.

Øivind

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...