janhenrik Startet 1.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 1.Februar.2013 Har en Jeanneau SO 39i. Sist sesong opplevde jeg dårlig varmtvannstrykk i hele båten. Kaldtvannet fungerer bra men trykket i det varme vannet er så dårlig at man må sitte på gulvet for å få varme i dusjen. Det gjelder dusj på badeplatform, dusj og vask på badet og vasken i byssa. Kan ikke finne noen knekker på slanger og jeg har skrudd opp blandeventilen på berederen uten å finne noe unormalt. Noen som har noen formening om hva som er galt? Takker for tilbakemeldinger Jan Henrik Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 1.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2013 Hei, Om det gjelder alle utak i båten ville jeg tenkt at instupning/feil ligger før kaldtvannet går inn på tanken eller rett etter uttaket. Du kan jo begynne med å kople fra utløpet På VV tanken og se på trykket her, så er det lo bare å løsne før tanken og sjekke her. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 1.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2013 Det høres ut som et tett filter en eller annen plass. Det filteret kan sitte hvor som helst etter der kaltvann til forbruk og kaldtvann mot tanken skiller lag i og med at det er trykk nok på kaltvannssiden. Jeg vet bare om et eneste filter på mitt anlegg, og det sitter like ved pumpen. Der har ikke vann til og vann til tank tatt hver sin vei enda, så det kan ikke være det. Jeg hadde dårligere og dårligere trykk en stund, men da var det på både varmt- og kaldtvann. Da var det sila inne i pumpa som var full av rusk og rask. Etter det var det full fres, så om det er fullt trykk på kaldtvannet, er det en hindring et sted mellom der kaldvannet går til forbruk og til tank skiller lag og der hvor slangene fordeler seg til forskjellige forbrukere etter tanken. (i og med at problemet er likt på alle tappepunkter) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
mons Svart 1.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2013 Vesentlig om du har bra trykk hvis du tapper bare varmtvann, eller om det bare er når du skal ha lunket vann at problemet er der. Hvis vannet strømmer fritt igjennom kaldtvannsløpet, men litt tregere igjennom varmtvannstanken mm kan det komme nesten bare kaldtvann ut fra krana hvis vannet blandes inni krana. Har du blandekran eller stengekran på enden av tanken som kan være feilstilt/stengt? Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
volfro Svart 1.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2013 Sitter blandeventilen rett veg? Var borti en Elan for noen år siden som ikke fikk opp vanntrykket (huske ikke om det var kun varmevann), han hadde skifta pumpe også uten resultat. Meiner på at blandeventilen var feilkobla fra fabrikk. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 1.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2013 Fallende trykk på varmtvannet er noe som skjer med de fleste av oss, etterhvert som årene går! Beklager, jeg kunne ikke dy meg......det er tross alt fredag kveld! Ønsker alle en helg med fullt trøkk!!! Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 1.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2013 Ja pumpa svekkes med tide;-) ikke bare fleip, sjekk også pumpetrykket og filter som tidligere nevnt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2013 (redigert) Sist sesong opplevde jeg dårlig varmtvannstrykk i hele båten. Kaldtvannet fungerer bra men trykket i det varme vannet er så dårlig at man må sitte på gulvet for å få varme i dusjen. Det gjelder dusj på badeplatform, dusj og vask på badet og vasken i byssa. Kan ikke finne noen knekker på slanger og jeg har skrudd opp blandeventilen på berederen uten å finne noe unormalt. Noen som har noen formening om hva som er galt? Takker for tilbakemeldinger Jan Henrik I et enkelt opplegg med vannpumpe/varmtvannsbereder/akkumulator og to tappe kraner er det samme trykket i hele systemet. Siden kaltvanns delen er ok er pumpe ok. Så du må ha en innsnevring på kaltvannet inn til varmtvannsberederen eller en plass etter berederen før første gren-rør til varmtvannkranene Siden alle varmtvannkranene har ikke har trykk, Siden du ikke finner noen knekker på slangene, ville jeg fjernet blandeventilen og testet uten.. Redigert 3.Februar.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.