Jump to content

Trenger skipper fra Glasgow til Oslo

All In

Recommended Posts

Jeg sitter nå med kontrakten på en 39 trawler som befinner seg litt vest for Glasgow. Jeg har et par forespørsler ute på transport via veinettet og via båttransport. Men jeg vil også forespørsel om det finnes en skipper som kunne påta seg å kjøre den hjem for meg. Selvfølgelig mot betaling. Båten er fra 1998 og har to VP41 motorer som på fin marsjfart klarer 10 knop på denne overfarten.

Er det noen her inne som kunne tenke seg dette, eller har noe tips til meg?

Jeg håper å kunne ta hjem båten i februar/mars. Dette er vel væravhengig.

Blir ikke en så stor båt for bred til veitransport? Er den mer enn 2.50 må man

vel ha følgebil etc?

Jeg mener at hvis bredden overskrider 3m, så må følgebil være med. Fikk fraktet en Nimbus28dc fra stavanger til grimstad i høst. Den er akkurat 3m,- slapp da følgebil.

Ikke meningen å dra tråden i en annen retning. Lykke til med hjemtransporten og gratulerer med båtkjøp!

Shetland til Bergen og Haugesund er hhv ca 190 og 200 nm.

Peterhead til Egersund er ca 250 nm, men da sparer man den lange turen opp til Shetland.

Hvor stor tankapasitet har du?

Vil tro at 250 nm ikke er noe problem i depl fart med en 39 trawler gitt at du har ca 1000 liter.

I depl fart avhengig av vær og vind tipper jeg du ligger mellom 1,2 og 2 L/nm i 7 knop.

Mvh. SAP

Shetland til Bergen og Haugesund er hhv ca 190 og 200 nm.

Peterhead til Egersund er ca 250 nm, men da sparer man den lange turen opp til Shetland.

Hvor stor tankapasitet har du?

Vil tro at 250 nm ikke er noe problem i depl fart med en 39 trawler gitt at du har ca 1000 liter.

I depl fart avhengig av vær og vind tipper jeg du ligger mellom 1,2 og 2 L/nm i 7 knop.

1000 liter stemmer. Har nok rekkevidde til å gå 250 nm, så smarteste rute er nok den du foreslår. Bare jeg som ikke er nok kjent;-) Også derfor jeg søker etter skipper som kan ta den hjem.

Blir hvertfall billigste måten og få den hjem på.

Bør gå helt greit med den overfarten, men du er avhengig av en periode med godt vær.

Har du vurdert og hente båten selv i Glascow og ta turen gjennom Caledonien canal og bort til Peterhead. Da får du kjørt endel og får sjekket at alt fungerer som det skal. Så kan båten legges i Peterhead i påvente av riktig værvindu for overfarten over nordsjøen.

At det tekniske er i orden er alfa og omega på slik tur. Stort pluss at du har 2 motorer og godt med drivstoff. Regner med at den har 2 stk tanker også.

Jeg hadde vært fristet til og ta turen selv om jeg følte meg trygg på båtens tekniske tilstand. Det er sikkert noen ringrever her på forumet med erfaring fra havkryssing som kunne vært med deg over vil jeg tro.

Sitter selv og vurderer noen båter i nordeuropa nå. Hadde vært gøy med en langtur hjem med egen båt :)

Mvh. SAP

Hei

Har hentet et par båter, men ikke fra Glasgow. Men jeg har seilt pentland etc med handelsfartøy.Det kan gå greit

å krysse i feb/mars, men jeg ville vurdert å ventet til dagene blir litt lenger og sjangsen for bedre vær er der feks

April/mai.

Et viktig spørsmål er om hvorvidt disse maskinene og båten er skikkelig vedlikeholdt, for hvis ikke kan turen bli ekstra lang!

Forutsetter at det tas skikkelig service på alt i Glasgow slik at sjangsene for uforutsette hendelser reduseres.

Jeg kan være intressert hvis alt ligger til rette for det og jeg får tak i styrmann i tidsrommet 21 feb - 07 mar. event. 12 -20apr.

Send en intern mail med litt info.

Blir hvertfall billigste måten og få den hjem på.

Bør gå helt greit med den overfarten, men du er avhengig av en periode med godt vær.

Har du vurdert og hente båten selv i Glascow og ta turen gjennom Caledonien canal og bort til Peterhead. Da får du kjørt endel og får sjekket at alt fungerer som det skal. Så kan båten legges i Peterhead i påvente av riktig værvindu for overfarten over nordsjøen.

At det tekniske er i orden er alfa og omega på slik tur. Stort pluss at du har 2 motorer og godt med drivstoff. Regner med at den har 2 stk tanker også.

Jeg hadde vært fristet til og ta turen selv om jeg følte meg trygg på båtens tekniske tilstand. Det er sikkert noen ringrever her på forumet med erfaring fra havkryssing som kunne vært med deg over vil jeg tro.

Sitter selv og vurderer noen båter i nordeuropa nå. Hadde vært gøy med en langtur hjem med egen båt :)

for min del så har jeg ikke tid å ta den hjem selv. Og så er ikke denne strekken jeg føler meg mest vel i. Jeg holder meg nok inne i Oslofjorden;-)
for min del så har jeg ikke tid å ta den hjem selv. Og så er ikke denne strekken jeg føler meg mest vel i. Jeg holder meg nok inne i Oslofjorden;-)

Det forstår jeg godt :)

Mente at du kunne få tak i en proff skipper/ en med erfaring + deg selv som mannskap på overfarten. Da hadde du lært mye om båten på kort tid. Men så var det med tiden som du sa da :)

"Divemaster" her på forumet mener jeg holder til I Inverness og er godt inne i alt som har med båt og gjøre i UK.

Mulig han kan gi tips på leieskipper, surveyor, mekanikker etc. Du kan jo sende han en IM og høre?

Lykke til! Og husk og holde oss oppdatert :yesnod:

Mvh. SAP

Hva koster det å få fraktet den hjem med bil eller båt? Det vil koste en del å få en skipper til å seile den over også. Skal du få en profesjonell skipper til å gå over med den må du vel fort betale en halv månedshyre om vi antar det tar en uke og bare det blir fort 30-40.000 pr.mann + utgifter til f.eks mat, flybiletter etc, så kommer bunkers og havneutgifter + uforutsette utgifter i tillegg.

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Ah! Den turen hadde vært flott! Tipset til Jabra rett over her er ikke av det dårligste tror jeg. Og trenger han mannskap, så er min pris flybillett til å komme meg ombord + mat ombord. Såfremt jeg har et greit tidsestimat for å få tatt meg fri/ferie fra jobb. Dette er jo drømmetur.

Min erfaring på åpent hav begrenser seg til 12 mndr i kystvakta på slutten av 80 tallet, men jeg fikk kjørt meg godt i mange oppdrag i opprørt hav. Nerver er det eneste jeg kan garantere for mao. Jeg kan være på dekk, holde utkikk, stå ved ror og lage mat. ;-)

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Hva koster det å få fraktet den hjem med bil eller båt? Det vil koste en del å få en skipper til å seile den over også. Skal du få en profesjonell skipper til å gå over med den må du vel fort betale en halv månedshyre om vi antar det tar en uke og bare det blir fort 30-40.000 pr.mann + utgifter til f.eks mat, flybiletter etc, så kommer bunkers og havneutgifter + uforutsette utgifter i tillegg.

har du erfaring i forhold til denne prisen? Med denne prisen så blir det mye dyrere enn bilfrakt. Har fått antydet 7-10000 euro med bil. Sist jeg la ut et søk etter skipper, var det mange som ville gjøre det bare pga turen. Men hvis jeg får tak i en skipper først og fremst, så tror jeg at et mannskap vil kunne melde seg for turen og opplevelsen. Tiden vil vise. Går fort 30 000 på drivstoff også. Har et par tråder ute i UK på dette også. Spørs på totalen i dette, men jeg vil nok foretrekke en norsk.

Hei

Har hentet et par båter, men ikke fra Glasgow. Men jeg har seilt pentland etc med handelsfartøy.Det kan gå greit

å krysse i feb/mars, men jeg ville vurdert å ventet til dagene blir litt lenger og sjangsen for bedre vær er der feks

April/mai.

Et viktig spørsmål er om hvorvidt disse maskinene og båten er skikkelig vedlikeholdt, for hvis ikke kan turen bli ekstra lang!

Forutsetter at det tas skikkelig service på alt i Glasgow slik at sjangsene for uforutsette hendelser reduseres.

Jeg kan være intressert hvis alt ligger til rette for det og jeg får tak i styrmann i tidsrommet 21 feb - 07 mar. event. 12 -20apr.

Send en intern mail med litt info.

flott. Sender deg en IM på dette

Ah! Den turen hadde vært flott! Tipset til Jabra rett over her er ikke av det dårligste tror jeg. Og trenger han mannskap, så er min pris flybillett til å komme meg ombord + mat ombord. Såfremt jeg har et greit tidsestimat for å få tatt meg fri/ferie fra jobb. Dette er jo drømmetur.

Min erfaring på åpent hav begrenser seg til 12 mndr i kystvakta på slutten av 80 tallet, men jeg fikk kjørt meg godt i mange oppdrag i opprørt hav. Nerver er det eneste jeg kan garantere for mao. Jeg kan være på dekk, holde utkikk, stå ved ror og lage mat. ;-)

kan jeg ta deg på dette eller? Mitt mål nå er å finne en skipper, for så å finne et mannskap som kan passe. Tror det vil være noen som vil være med på denne turen mot dekning av fly og mat på veien over.

Nei jeg har ingen erfaring med det men tok utgangspunkt i hva en skipper tjener og at de ikke ville gjøre denne jobben billigere enn hva de fikk på jobben. Men som du sier så kanskje du får tak i en som gjør det for turens skyld.

jeg leter nok ikke i proffmarkedet. I UK er det masse arbeidsledige skippere som kan ta dette. Men helst en herfra;-)

Kysten er pepret med folk som har erfaring fra området, og tid.

Skipperen og styrmenn på alt fra kolmuletrålere/snurpere til ankerhandlere, supply og brønnbåter.

Tipper de aller fleste vil fraråde Pentlandsstredet før langt ut på våren/sommeren.

Jeg tror rett og slett du må henvende deg et annet sted for å finne de rette folka. Prøv Norsk Skipsfartsforum.

Helt uten forkleinelse til dette forumet!!

Redigert av busterx (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...