Jump to content

vurderer ny seilbåt, maks 200-250 000

Alternes.

Recommended Posts

Ja jeg synes også at denne ser meget bra ut. jeg fikk smertelig erfare sist jeg kjøpte "billig" båt at denn til syvende og sist ikke ble billig i det hele tatt når alt av utstyr måtte oppgraderes, byttes ut/ tilføyes.. da flyr tusenlappen fort og man får de jo heller ikke igjen ved videresalg :nonod: Her ser det ut som at alt er tipp topp etter mitt øye og også bra egent for mitt boformål. Jeg 187 så jeg ville kunne stå oppreist i denne uten knekk i ryggen vil jeg tro..

KNS MEDLEM

Nja, det skal holde hardt med 187... Dvs om du hviler vekta de på en fot, så kan du stå oppreist.. Jeg har kun 100% ståhøyde ved byssa, fordi skyveluka er høyere enn taket ellers. Ut over det så må jeg hvile på en fot eller hode på skakke, med minde 189 cm på sokkelesten, pluss teppe. Men så er det jo ikke ofte man står helt rett opp og ned heller. Det er neppe 185 cm, som det står i annonsen, fremme i forpigen med toalettet. men det er nok 185 fra salongbordet og bakover til trappa.

Men skal du ha full ståhøyde i hele båten, så er jeg redd du må opp 2-3 fot. Og det er jo opp 2 hundrede båtlapper. Så er det jo et spørsmål om man er villig til å betale de ekstra 100tusner for å stå helt oppreist. Den båten minner jo veldig om comfort30. Cockpitkalesje er gull verdt og ikke mulig å være uten i en båt i den størrelsen, særlig som båt å bo i. Kjekk varmeovn er det jo også.

Båten ser trivelig ut, og ser ut for å være godt tatt vare på til tross for alderen. Lun og fin innvendig. Relativt godt utstyrt.
Ser ut for å være en dyp og trygg cocpit - relativt romslig for å være en 30-foter kontruert på denne tiden, men det ser også ut for å være rimelig bratte vegger i cocpiten - om du skal segle med den?

Du skriver til ditt bo-formål.
Jeg ser at selger opplyser at det er samme konstruktør som også tegnet IF. Jeg hadde en slik for mange år siden. En herlig båt, men fryktelig ubehagelig å sitte lenge i cocpiten under seilas

nettopp pga de bratte veggene. Selvfølgelig kan man sitte oppe og "ri" under seiling - men ut fra foto ser det ikke ut som om dette er noe behagelig alternativ heller.

Skal du primært ha en bo-båt i den prisklassen, hadde jeg definitivt sett meg om etter en Maxi 95 - helst med cocpitkalesje. Stort volum - og langt bedre ståhøyde.

Redigert av jabra (see edit history)

Mulig ståhøyden er et minus her ja, i båten jeg bor i nå: belle 25, kan jeg på ingen måte stå oppreist utenom helt akter i hovedcabinen med luka oppe og det kjennes i ryggen etter et halvt år i båten :worry: Om jeg går for denne vil i såfall dette kanskje bli en drøy ferd opp hit på denne årstiden?

Eureka: det stemmer at jeg bor i Nordland, nærmere bestemt vevelstad.. men Jeg er fra asker. kommer til og flytte hjem i løpet av sommeren da jeg etter fire år her oppe har gått lei av 2 mnd lange sommere :lol: Det kommer til å bli en flott tur om jeg ikke selger båten her oppe før det :smiley:

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Tenkte jeg også kunne legge inn en post..

Ser Jabra hinter om en Maxi 95 og der har jeg litt erfaring (bare litt).

Har en Maxi 95 fra 82 som er en fantastisk båt og jeg stortrives i den.

Utrolig god i sjøen og veldig romslig med god plass.

Eneste minuset som jeg personlig synes når jeg oppholder meg lenge i denne er motoren som er under bordet og gjør det trangt.

I tillegg så synes jeg gulvet skråer litt vel mye og gjør det litt vondt for meg med min dårlige rygg.

Lykke til og det er utrolig gøy å tråle finn.no for båt-annonser :-)

Jeg kjenner de fleste nordeuropeisk båtmerker, men denne har jeg ikke hørt om

Det gjør google også, og han fant ikke flere eksemplarer enn det som var annonsert her :o) Fordeler og ulemper med sjelden båt, så her får man veie for og imot.

Den har pene og harmoniske linjer, noe som sikkert går litt på bekostning av plass under dekk. Det fins båter i denne klassen med fire faste køyer utenfor salong og eget toalettavlukke.

Forma28 er ihht databasen i udkik.dk 8,50 lang og 2,70 bred. Båten i annonsen er 8,80 lang og 2,80 bred. Hvordan den kan kalles forma 30 da, er litt rart. Baugspyd skal jo ikke regnes med. Min båt er 9,09 og 3,03.

Dog, etter bildet så har den et ganske høyt hyttetak i forhold til dollbordet, så den kan godt ha en en unormal god høyde under dekk. Men ser en på avstanden mellom mast og sprayhood, så får jeg et inntrykk av at salongen er kort. Dog har den nok en god bredde mellom skottveggene mellom salong og forpig, altså ok bredde til dass og vask.

Båten ser jo ut til å være en pen fabrikkinnredet båt med forseggjort interiør. Ryddig og pent. Ikke mange slike båter med baugpropell og el ankervinsj. Kjekt å ha, og enda kjekkere at en tidligere eier har tatt den kostnaden.

Ser ut som en båt som har det meste av utstyr. Egentlig alt du trenger! De store investeringene er tydeligvis tatt. Så spørs de da om det er noe småplukk og feil som dukker opp i samtale med selger.

Redigert av Eureka (see edit history)
altså ok bredde til dass og vask.

Vask ser ut til å måttes skyves vekk når dassen skal benyttes. Greit nok, og det betyr vel desto bedre plass til klær. Men igjen; Eget avlukke er gull om man må bommelomme midt i nattens mulm og mørke. Ikke stas å våkne av at din kjære sitter og stinker ned omgivelsene 23cm fra nesetippen din. Er jeg blitt fortalt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...