Jump to content

Lett tilgjengelig lim for polyproplylen mot gelcoat?

oivindg

Recommended Posts

Hei

Jeg har en batteriboks i polypropylen (den er merket PP) som jeg i utgangspunktet hadde tenkt å skru fast i glassfiberdørken i motorrommet. Men så fikk jeg et innfall om at det kanskje kunne vært greit å lime i steden.

Er det noen lett tilgjengelige limtyper som passer for å lime polypropylen mot gelcoat? Regner med at ikke Sikaflex (291?) og Tec7 er noe egnet?

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Det er lenge siden jeg var ansatt i Henkel, men om tilsvarende blisterpack er tilgjengelig i Norge så er det en god løsning

http://www.loctiteproducts.com/p/sg_plstc/overview/Loctite-Plastics-Bonding-System.htm

Hvis ikke så sjekk hos Tess, Tools eller lignende forretning om de har større forpakning cyanoacrylat + activator for polypropylene.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Da PP er det materialet med dårligst overflatespenning sier teorien at limet skal slippe der først ved høye belastninger. Om styrken/bindingen er høyere der enn mellom fiber og gelcoat vet jeg ikke så noe "fasit" her finnes ikke. Jeg tror ikke du finner noen tall på dette heller.

Det som taler litt mot disse limene er dårlig fyllegenskaper. Den blisterpakningen inneholder en "Gel" variant av limet og fyller derfor bedre enn den tynnere cyanoacrylatvarianten man får på flasker.

Om jeg skulle komme med et forslag så ville det vært følgende: Lim noen tilpassede tre-profiler mot gelcoaten med elastisk fugelim og skru batterikassene i treverket !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Høres ut som en bedre løsning. En finérplate med samme størrelse som bunnen i batterikassa limt med Tec7 til dørken sitter kanskje godt nok.

Sitter MER enn godt nok.....og demper vibrasjoner.

Eller sette en webreim over boksen, festet i treplata.

Reim er en god idé. Jeg lurer på om jeg bare skal lage en "karm" av lister rundt treplata, slik at batteriboksen bare står nedi karmen. Så bruker jeg ei reim til å spenne fast batteriet, og en utenpå det hele for å holde lokket på plass. (Lokket er så høyt at det ikke er noe egnet til å holde batteriet på plass.

Øivind

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...