Jump to content

Bytting av kjølbolter på maxi 77

sveini 95

Recommended Posts

Jeg kan bare svare på generelt grunnlag. For det første, hvorfor skal du skifte bolter?

Vanligvis er slike bolter laget av rustfritt stål, AISI 316L eller tilsvarende. Du finner garantert ingen butikk som selger slike bolter. Sannsynligvis må du ta med boltene til et verksted som kan kappe- og gjenge rundtjern tilsvarende det du leverer inn. Vær obs på, igjen på generelt grunnlag, at det ikke er noen naturlov som tilsier at disse boltene er like lange.

Dette er uansett ikke 'strekkbolter'.

Jeg antar at denne kjølen har boltlommer. Der inne finner du mutter(e) som må skrus av. Deretter vil den beste metode være å jekke bolten opp og inn i båten. Hvis du ikke har boltlommer, så kan boltene være gjenget direkte inn i kjølen. Da blir den enkleste metoden å skru av mutrene inne og så droppe kjølen ned.

Ja jeg kan godt ta bilder underveis og dokumentere underveis. Slik som jeg ser det er det temelig korte bolter som står fra "kjølsvinet" inni båten og rett ned i gjenger i kjølen. Boltene som nå står i er ikke ganvaliserte bolter, dette er jeg temelig sikker på. Men med tanke på det dere nevner om lengden på bolten vil jeg nok nå gjøre følgene.

1, Presse 2 eller flere tofir under mesilet på kjølen.

2. så vil jeg ta to gjekke stropper over båten som holder kjølen på plass.

3. skru løs en av de to forerste og den på skort andre siden akter ( for og måle lengden)

4 så vil jeg ta å måle to av de fire i midten.

Jeg antar parene er like lange.

Slik der boltene ut. ( de brune flekken )

gulv.jpg

Slik er boltene plasert i dørken

kjoelen2.jpg

Det er ikke lett å se fra bildet hvor ille det er men det normale er at det ser betydelig verre ut enn det er. Rust ekspandere jo i forhold til det opprinnelige stålet og får en børstet rent så er det ofte ikke så galt. Jeg har enda ikke hørt om en plastbåt hvor det har vært nødvendig å skifte kjølbolter pga. rust. På trebåter er det annerledes da de står konstant i fuktighet og også er utsatt for syre fra treverket.

På en Oksø 32 jeg hadde for mange år siden så det skummelt ut. Jeg børstet rent og boret flere 3-4 mm hull i mutteren ovenfra. Det første hullet boret jeg så langt inntil gjengepartiet som mulig og det siste så langt ut i kanten av mutteren som mulig. Deretter banket jeg en meisel inn i rekken av hull ovenfra og ned mot skiva slik at mutteren åpnet seg noe fra bolten. Etter dette kan mutteren enkelt skrues av. Så er det bare å finne/lage skiver og mutter i samme dim som de originale, legge tetningsmasse under skiva og dra til det du er kar om og litt til.

Det skal legges til at jeg ga meg etter bolt nummer to da jeg etter hvert skjønte at det hele i grunnen var ganske unødvendig, båten kunne fint klare nye 20 år med de originale kjølboltene.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Jeg er igrunnen enig med Lazyjack sin konklusjon etter nærmere ettertanke. Men sjekk om det renner mye rustvann ut mellom kjølen og plasten utvendig når båten kommer på land. Hvis det er mye lekkasje her, og/eller det lekker vann inn i båten via boltene når den ligger på sjøen, så ville jeg nok sjekket nærmere. Det paradoksale er at 'vanlig jern' slett ikke er så innmari dårlig når det gjelder rust. Rustfritt stål er egentlig 'farligere'.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...