Lars H. Startet 21.Februar.2005 Link til dette innlegget Startet 21.Februar.2005 Hei. Nå har jeg endelig fått gjort det, - vasket trekkene til sittebenkene i salongen. Og skrekk og gru hvor SVART skyllevannet ut fra vaskemaskinen var. Men jeg fikk et problem. Å få trekkene av skummgummien skulle være enkelt, det var jo lange glidelåser av nylon(?). Men så enkelt var det ikke, gliderne satt bom fast på nesten alle trekkene. Selve gliderne var av lettmetall med en liten stål låsesak. Og da vet alle hva som skjer i fuktig salt atmosfære. Det IRRER, fullt av hvitt pulver inne i gliderne. Fikk etter hvert alle til å bevege seg bortsett fra en, - den gikk i småbiter. Produsenten har imidlertid glidere i kunststoff nå, og jeg har tilbud om å sende inn for ny glidelås. Men det kan jo være andre ganger uten så velvillig leverandør (Måløy Båt og Industrisøm). Så er det noen som vet hvor en i Lillestrømområdet får kjøpt lange glidelåser? Eller hvor en i samme området kan få gjort jobben med å sy inn slike lange glidelåser? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
fredriksen Svart 21.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2005 Men det kan jo være andre ganger uten så velvillig leverandør (Måløy Båt og Industrisøm). Så er det noen som vet hvor en i Lillestrømområdet får kjøpt lange glidelåser? Eller hvor en i samme området kan få gjort jobben med å sy inn slike lange glidelåser? Lars H. <{POST_SNAPBACK}> Dette er langt utenom mitt kunskapsområde, men ifølge Admiralinnen min, så har Lillestrøm Sysenter (ved siden av Europris) godt utvalg i lange glidelåser. Det de ikke har, bestiller de vanligvis. En skal ikke se bort fra at de også kan sy i glidelåsen, sier informanten min... Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 21.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2005 Produsenten har imidlertid glidere i kunststoff nå, og jeg har tilbud om å sende inn for ny glidelås. Hadde samme problemet for noen år siden. Mener å huske at jeg fikk byttet kun glideren, fikk nye i kunststoff hos en lokal kalesjemaker. Disse passet inn i de gamle glidelåsene. Var litt plunder å få tredd dem på men ikke umulig. Kanskje går an på din pute også? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
OJO Svart 21.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2005 Hei! Når det gjelder syjobben kan du høre med Aas Salmakeri på Åkrenesletta. (Gamle nedlagte butikken på høyre side rett etter Borgenbrua når du kommer fra Lillestrøm) Han har veldig mye å gjøre så det lønner seg ikke å vente for lenge hvis du vil ha det klart til våren, og det vil du jo. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 21.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2005 Jeg byttet glidelås på mine puter i den forrige båten, men fikk tips om å "smøre" glidlåsene med talglys. Dette fungerte bra. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Avmønstret4 Svart 23.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2005 Jeg byttet glidelås på mine puter i den forrige båten, men fikk tips om å "smøre" glidlåsene med talglys. Dette fungerte bra. <{POST_SNAPBACK}> Det er nok ikke dumt.På jobben satte vi inn glidelåsene på dykkerdraktene med parafinvoks for å holde de glatte og tette. Regner med at dette ble kjøpt i dykkerforretning, men talglys er jo også parafinvoks så det funker sikkert like bra. Med vennlig Sitér dette innlegget Link to post
GOE Svart 23.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2005 Hadde også problemer med dette for noen år siden. Glidelåsene i kalersjen gikk tregt. Har siden brukt dette produktet på glidelåsene og det fungerer bra. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
ooma Svart 23.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2005 Har benyttet siclicone olje av samme typen som brukes på gummilister på bildører o.l med godt hell. Selges av typen turtle eller tilsvarende på alle bensinstasjoner. Ellers kan silicone-spray også benyttets med godt hell. Til dykkerdrakter og glidelåser som benyttes i maritimt miljø ellers (oftest glidelåser av metall) er det vanlig å benytte parafinvoks eller tilsvarende som firefighter skisserer. Arbeidsdressene på jobb (vanntette glidelåser) blir alltid dradd over med slik stift når de tas av. Stiften er på størrelse med lipsyl eller tilsvarende og veldig hendig. Antar dykkerforretning er beste tipset her. Vil likevel anbefale silicone til plast eller nylon materialer Sitér dette innlegget Oso Link to post
Ronald Svart 23.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2005 Dersom du likevel må på reparasjon med denne glidelåsen, så vil jeg anbefale at du skifter ut hele dr.... med en borelås i stedet. Så slipper du at problemer som dette framover. Det gjorde i alle fall jeg for noen år siden, og så langt har jeg ikke angret (men det kan jo hende at langtids-svakheter vil gjøre seg gjeldene der også...?) Jeg innser dog at det ikke passer med borelås overalt, men hos meg var alle glidelåser på putene på baksider og undersider. Ronald. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2005 Dersom du likevel må på reparasjon med denne glidelåsen, så vil jeg anbefale at du skifter ut hele dr.... med en borelås i stedet. <{POST_SNAPBACK}> Takk for tipset, kona kom med det samme. Men stoffet går but i butt, så med borrelås og overfall, blir det nok for trangt. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 27.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2005 Hadde samme problemet for noen år siden. Mener å huske at jeg fikk byttet kun glideren, fikk nye i kunststoff hos en lokal kalesjemaker. Disse passet inn i de gamle glidelåsene. Var litt plunder å få tredd dem på men ikke umulig. Kanskje går an på din pute også? <{POST_SNAPBACK}> Dette viste seg å være et billig og godt råd, ofret glidelåsen i en av alle konas avlagte håndvesker! (at hun hadde såååå mange avlagte håndvesker, ante jeg ikke!) Som du sier Rolf, det var litt plundret, men det gikk til slutt! Takk for alle gode råd. Å smøre glidelåser med en lysestump, har jeg selv ivret for mange ganger tidligere i dette forumet. Og det virker utmerket, glidelåserne glir utmerket, og er det i kalesjen, blir de tette for regn også. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Suzuki Svart 28.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2005 Og hvis man smører låsene med talglys, kan man benytte en varmepistol ( sikkert også en hårføhner ) til å "smelte" voksen inn i glideskinnene.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.