Jump to content

Kjenner du denne stolen? Elektrisk feil.

Tasle

Recommended Posts

Hei alle!

Kjenner du denne stolen på bildet, modellnavn / -type? Saken er den at den bakerste (elektriske) justeringen under armlenet ikke virker. Når jeg bruker denne innstillingen kommer det en fæl "hylende/hvinende" elektrisk motorlyd uten at noe annet skjer. Skulle gjerne fått lastet ned en manual eller beskrivelse av stolen. Eller en beskrivelse av hva den justeringsknappen er ment for.

Likedan om jeg bare uheldigvis kommer borti denne justeringen, så murrer kun elektromotoren, så noe er vel galt med den. Har ikke fått sjekket denne justeringen i vinter pga. mørketid og kulde (nyanskaffet brukt båt).

De to fremste justeringene virker OK, men altså ikke den bakerste av de tre knappene.

.stol.jpg

Redigert av Tasle (see edit history)

Takker for svar så langt. Logoen har jeg ikke kikket på i vintermørket, men det skal jeg gjøre snarest.

Og takk til Christel III, hvis det med lastebilen er korrekt, så er det i alle fall originalt påfunn! :yesnod: I alle fall er den behagelig i bruk, hadde det ikke vært for den mulige defekten med justeringa. Jeg antar det har med høydejustering å gjøre pga. de to pilene. Kanskje stolen er kjørt enten helt opp eller helt ned, og bare trenger å frigjøres på et vis.

Er du sikker på at hev/senk funksjonen ikke skal være ved hjelp av luft? Hvis det er en førerstol fra ett stort kjøretøy, så brukes det vel der ofte luft til høydereguleringen.....og det er det vel lite av i en lystbåt.

Hei alle!

Kjenner du denne stolen på bildet, modellnavn / -type? Saken er den at den bakerste (elektriske) justeringen under armlenet ikke virker. Når jeg bruker denne innstillingen kommer det en fæl "hylende/hvinende" elektrisk motorlyd uten at noe annet skjer. ........................

Har nå fått studert de forskjellige variantene hos Bye, og finner mer moderne versjoner for 12 V der. Mitt førersete er nok ca. 8-10 år gammelt. Bye har elektriske stoler i både 12V og 24V varianter, og manuelle - de fleste med luftfjæring, slik som min stol har.

Bye leverer nok slike stoler til det meste - ikke bare lastebiler. Stusset også litt over frasen "tatt ut av en lastebil", men ser nå at stolen sikkert er levert som ny fra Bye som underleverandør til båtfabrikken for 8-10 år siden.

Sendte en epost til Bye idag, men har ikke fått svar enda.

Hvis den stolen er så gammel, tviler jeg på at det er elektrisk løft. Det sitter som regel en liten kompressor montert inni under skjørtene på stolen. Hvis det er slik vil du se den om du åpner gummien litt som dekker nederste del av stolen. Disse kompressorene har så langt jeg har sett hatt svært god levetid. De brukes også i en del anleggsmaskiner som ikke har luftkompressor montert i tilknyttning til motor.

lagt til: når du trykker på knappen, starter du altså kompressoren. Da hever du stolen ved hjelp av en luftpute som også sitter under gummi skjørtet.

Redigert av Bjørn Løvjomås (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

Knappen med pil opp og ned er ganske sikkert høyderegulering, og som BL allerede har nevnt er det trykkluft som regulerer høyden i lastebiler. Der er det trykkluft fra før så elektromotoren er ikke i bruk ved denne reguleringen i lastebiler. Det er vel bare regulering frem/bak og tilt som reguleres av motor der. Så det er vel ikke urimelig at stolen får hjelp av en elmotor med kompressor når den benyttes i maskiner eller båter hvor det ikke er trykkluft fra før.
Har du prøvd de to små knappene som er bak de tre store? I bil så justeres korsryggstøtten med at det kommer trykkluft inn i ryggstøtten ved å trykke på den ene. Den andre gir mer luft på sidene i ryggstøtten og det kan være bra ved slingring.

24 volt er nevnt, men i store kjøretøy er det også en del 12 volt utstyr. Bilene har omformer hvor 12 volt utstyr kobles til, eller utstyrlevrandør tilpasser utstyret etter hvilke spenning bilen eller anleggmaskin har. Selvfølgelig det samme for båt.

Ja, her var det noen innlegg jeg ikke hadde sett så det ble litt mye mas om det samme. Men skitt au, jeg lar det stå. :smiley:

Redigert av hegra (see edit history)

Bjørn:

Jeg vet nesten ikke noe om den stolen, bortsett fra de to fremste knappen fungerer. Den bakerste lager kun en ulyd, og da kan det godt være slik at "ulyden" egentlig er lyden av en kompressorpumpe. Alt av bruksanvisninger fulgte med båten, men ingen manual for selve stolen.

Foreløpig er det litt for kaldt og for korte dager her nord til å kose seg med båtproblemer... :smiley: Men jeg får kanskje et svar fra Bye, og skal i hvertfall i februar sjekke stolen litt nøyere.

Foreløpig har jeg ikke brukt den justeringen av frykt for å evn. gjøre vondt verre pga den skjærende (u)lyden.

Svar til alle som har engasjert seg:

Jeg ser mye lysere på situasjonen nå enn før trådstarten. Stolen er kanskje ikke defekt likevel, i og med kompressor er nevnt. Mange fine innspill her fra folk som har mer peiling på en slik luftfjæret stol enn det jeg har!

Skal i alle fall la den ulyden bare gå sin gang ved neste besøk ombord, kanskje den lyden gir seg hvis det er en kompressor som pumper opp et eller annet, f.eks. sidestøtter eller for korsrygg, og stopper når korrekt lufttrykk er opprettet etter noen minutter.

Kompressoren vil gå med en ganske høy lyd. Så du vil ikke være i tvil om den starter, den vil og gå så lenge du holder inne knappen. Den klarer ikke overfylle noen av luftputene. Det du imidlertid bør sjekke er om luftslangene fra kompressoren under der er hele, og at det ikke lekker luft derifra. Da vil du ikke få noen effekt av hverken korsryggstøtte eller høyderegulering.

Endelig ble det Bobåt

Jeg har jo et par 12V luftkompressorer (-pumper), og lyden fra båtstolen minner faktisk litt om den skarpe (u)lyden fra mine 12V kompressorer / pumper.

På båtstolen er den bryteren slik at om man bare såvidt kommer borti den, så starter spetakkelet, og varer helt til man deaktiverer bryteren med en veldig lett finger på bryteren. Dette i kombinasjon med ulyden fikk meg til å tenke på feil med bryteren. Jeg har aldri turt å la den bryteren være aktivert i mer enn maks. et halvt minutt i fall noe skulle være feil.

Skal sjekke evn. luftslanger også, om behov. Fint tip.

Men neste gang skal bryteren / kompressoren få gå til det skjer noe, eller stolen brenner opp! :pray: hehe...

OK, da har jeg fått en hyggelig epost fra Bye v/ en særdeles service-minded person ved navn Kjell Arne Næss.

Han forteller at den hendelen er for å starte kompressoren for å fylle luft i / tappe luft fra stolen, slik som dere er inne på. Hendel opp fyller luft, og hendel ned tapper ut luft, alt i henhold til ønsket høyde og vekt.

Navnet på stolen er en Chicago 12V. Næss sender meg også en instruksjonsbok for stolen, så da regner jeg egentlig med at saken er oppklart. Og stor takk til dere alle som har penset meg inn på riktig vei! :clap:

Edit:

Legger ved link her: http://www.bye.no/main.aspx?page=article&artno=234810

Redigert av Tasle (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...