Jump to content

Erfaringer med å bruke iPad mot Raymarine eller Simrad?

kavset

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter en plotter til båten som er brukervennlig sammen med iPaden min. Lurer derfor på om noen her inne sitter med erfaringer på brukergrensesnittet til de forskjellige plotterene sammen med iPad. Hvordan virker det? Blir det som å bruke Navionics HD på iPaden?

Veldig glad for gode svar på dette fra dere som har testet det ut og gjort dere opp en mening med det. Selv har jeg tenkt å fastmontere plotteren på pidestallen i cockpiten og så kunne bruke iPaden som en forlengelse ned i salongen slik at jeg kan sitte å se på kartet og legge opp ruten i varmen om kvelden og så kaste loss med plotteren som hoved og paden som slave dagen etter. Alltid greit å ha en ekstra skjerm i salongen når en er nedenunder en tur :)

Vi er på langtur og dro fra Norge i august i fjord. Vi har en C125 skjerm og android-basert nettbrett som vi kjører sammen via trådløst wifi fra plotteren. Førsteinntrykket av hele greia, inkludert plotteren er at Raymarine over hodet ikke har levert fra seg noe produkt som har blitt testet i forkant. Vi har i hovedsak brukt plotteren og radaren, og kvalitetsfølelsen sammenliknet med tidligere Raymarine-produkter er fullstendig fraværende. Etter at Raymarine nesten gikk konkurs og ble kjøpt opp av Flir har all produksjon blitt flyttet til kina. Plotteren, som har en butikkpris på ganske mange båtpenger er av elendig kvalitet sammenliknet med tidligere. Jeg sjekket litt ut på de første e-serien som ble lansert av den nye typen før vi kjøpte vår. Allerede når jeg testet disse i butikkene rundt omkring merket jeg at utstillingsmodellene hadde problemer med at den lille joystikken hang seg opp og at flere knapper ikke fungerte tilfredsstillende. Jeg kjøpte allikevel en ny C125 til vår båt i håp om at alle utstillingsmodellene jeg hadde teset (her prater vi om 4-5 forskjellige butikker hvor alle plotterene hadde de samme problemene med joysticken) var tidlige modeller som ikke var ordentlig utprøvd, men etter å ha seilt noen tusen mil har vi akkurat de samme problemene på vår plotter. Alle knapper henger seg opp i tide og utide, hele plotteren henger seg ofte opp, akkurat som vi er vant til med datamaskiner og kvalitetsfølelsen er totalt fraværende i forhold til hva vi er vant til fra tidligere Raymarine-produkter. Spesielt ved bruk av radar henger systemet seg opp altfor ofte... Vi kjører også denne i kombinasjon med android-tabletten, men gjør det mindre og mindre.... det er så utstabilt at vi nesten aldri gjør det lengre, fungerer omtrent halvparten av gangene vi benytter det, men pleier i beste fall å kollapse etter noen timers bruk. Vanligvis etter maks en time, og da låser systemet seg fullstendig både på plotteren og på tableten nede.... Vanligvis er eneste løsning da å kutte vekk strømmen og la plotteren få hvile seg litt før den blir påslått igjen og droppe mere tablet-greier. Når vi kjører plotter ute og tablet inne blir også plotteren ute vanvittig treg, med mange sekunders forsinkelse i starten mens den til slutt stopper fullstendig opp... Vi har oppdatert til siste programvareversjon på både plotter, tablet og Raymarine-appen som er installert på den, men det virker som Raymarine ikke lengre er hva det en gang var. Jeg har hatt båtene mine fullstappet med Raymarine-produkter de siste ti årene, med 10-15 år gamle raymarine plottere, autopiloter, radarer o.li., men sistemann i rekka har virkelig vært en vanvittig skuffelse. Raymarine har en lang vei å gå etter at all produksjonen ble flyttet til Kina og jeg håper virkelig de gjeninnfører en eller annen slags kvalitetskontroll før de fortsetter å velte produkter ut på markedet som tilsynelatende lider av totalt fravær av kvalitetskontroll... Jeg vet ikke om det vil forholde seg annerledes for deg som bruker i-pad, men selve plotteren vil i alle tilfeller være akkurat den samme, og da ville jeg virkelig ofret konkurrentene noen timers vurdering før jeg tok valget... vår plotter er fra august 2012...

Bruker paden med raymarine sin apper opp mot e125 og det funker glimrende ! Kobler opp via nettet på plotter ! Synker ruter mellom navionics og plotter om nødvendig !

Enig, har testet dette mest for moro, når madammen kjører følger jeg med på kartplotter og kystatlas og dette fungerer meget ok. Lastet ned RayControl/remote og det fungerer også. Synching av Navionics turer går smertefritt. Skal teste å lage en rute på PC og laste den inn. Må ha noe å teste til våren også. Mao, raymarine leverer, min E127 levert i juli i fjor funker greit og jeg oppdager stadig nye finesser når jeg er på tur om vinteren.

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...