Jump to content

Hva betyr HD når det gjelder motorolje.

LM 605

Recommended Posts

Det er en rekke maritime gearkasser som går på 'vanlig' motorolje, vær obs på det. HD står vel gjerne for Heavy Duty, som det hevdes her så har heller ikke jeg oppfattet at denne HD'en har noen annen betydning. Man kan kanskje trekke det dithen at HD eksempelvis vil være godkjent for turbo. Om man er i tvil, vil nok det beste være å sjekke internettsiden til den aktuelle merkevaren.

I gearoljesammenheng har HD-olje større lastbærende egenskaper (i følge produsentene).

Det går på evnen å "bære" store flatetrykk.

Vil anta at det er noe av det samme det er snakk om mht. den oljen trådstarter nevner.

Hadde det vært meg hadde jeg brukt oljen du har, og heller latt den gå litt kortere. Altså byttet litt tidligere enn normalt. Så var man ihvertfall sikker. Men nå vet jeg jo ikke belastningsmønsteret du har på motor/gear.

busterx : Pussig. En 1,7 liters turbodiesel i en personbil går ofte med adskillig større forholdsvis belastning enn en pickupmotor e.l.

Personbil med en slik motor bruker vel ca. 0,6 pr mil. Snittfart 60 km/t og en times kjøring blir 3,6 liter på en time.

Samme motor er vel kjent som mercruiser 1,7. Jeg tviler på at du finner noen med denne motoren i båt som bare bruker 3,6 liter i timen.

Jeg vet ikke hva den bruker, men 0,75 pr nm er vel ikke helt galt med litt høy (25 knop) marsjfart. Det blir 18,75 liter på en time. Det sier litt om hvor mye mer en marinemotor jobber og den jobben overføres jo til giret, så det er jo en jevn høy belastning.

Eksempel på forbruk tok jeg rett ut av lufta så det er kanskje noe mindre enn det jeg har skrevet.

Hvilket gear er det du har? Mest sannsynlig kan det også bruke en mineralsk multigradeolje. Mitt PRM gear er originalt oppgitt til å bruke SAE 30 som ditt, men produsenten anbefaler nå 15W-40. Greit med samme olje som på motoren...

Ellers så tilsvarer en SAE30 motorolje en SAE 90 gearolje i viskositet, så forskjellen er egentlig ikke så stor...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Personbil med en slik motor bruker vel ca. 0,6 pr mil. Snittfart 60 km/t og en times kjøring blir 3,6 liter på en time.

Samme motor er vel kjent som mercruiser 1,7. Jeg tviler på at du finner noen med denne motoren i båt som bare bruker 3,6 liter i timen.

Jeg vet ikke hva den bruker, men 0,75 pr nm er vel ikke helt galt med litt høy (25 knop) marsjfart. Det blir 18,75 liter på en time. Det sier litt om hvor mye mer en marinemotor jobber og den jobben overføres jo til giret, så det er jo en jevn høy belastning.

Eksempel på forbruk tok jeg rett ut av lufta så det er kanskje noe mindre enn det jeg har skrevet.

Tviler ikke et øyeblikk på det du skriver, men er litt mer tvilende til innlegget til han som skrev om at HD olje var for tunge kjøretøyer. Tvert i mot så underbygger du påstanden min om at små motorer, forholdsvis, går med de høyeste belastningene/trykkene. Både på grunn av effektuttak sett i forhold til volum, samt turtall. Redigert av busterx (see edit history)
Hvilket gear er det du har? Mest sannsynlig kan det også bruke en mineralsk multigradeolje. Mitt PRM gear er originalt oppgitt til å bruke SAE 30 som ditt, men produsenten anbefaler nå 15W-40. Greit med samme olje som på motoren...

Ellers så tilsvarer en SAE30 motorolje en SAE 90 gearolje i viskositet, så forskjellen er egentlig ikke så stor...

Gearet er Yanmar Kanzaki KM2P-1, og merket med SAE 20/30 olje, som det også står i den medfølgende manual. Men der er jo litt difuse svar man får hos de forskjellige forhandlere/verksted, noen sier bruk samme olje som motoren, andre sier ei single-grad olje (SAE 30). Nå ser jeg forøvrig at Yanmar.no har oppdatert sine hjemmesider( Jan/2013) ang. oljer etc., og der sies det 15W-40 mineral på motor, og SAE 30 på gear. Så da er det vel egentlig greit.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...