LM 605 Startet 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 4.Februar.2013 Ser at gearet mitt skal ha ei singelgrade olje : SAE 30 HD. Har singelgrade olje som kun er merket SAE 30. Er der noen forskjell på ei slik vanlig mineralolje, om den er merket med eller uten HD? Sitér dette innlegget Link to post
znick Svart 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 HD står vel for Heavy Duty, og er ingen standardisert kvalitetsbetegnelse slik SAE 30 er. Hva som ligger i betegnelsen "HD" vil nok variere fra produsent til produsent, men forskjellen mellom HD og vanlig SAE 30 er sannsynligvis marginal... Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 Nå er ikke jeg noen spesialist på dette, men jeg stusset litt da du nevnte girolje SAE 30. Ifølge en smørebok jeg har slått opp i begynner giroljer på SAE 70 og oppover.Du burde kanskje sjekke dette bedre slik at du ikke havner i uføret.................. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 4.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 Det er jo en del motorer som skal ha vanlig single-grad motorolje på gearet, bl. a. min Yanmar, som krever ei SAE 30 olje på gearet. Var i grunnen bare litt usikker på hva HD står for, på en del motoroljer. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 Det er en rekke maritime gearkasser som går på 'vanlig' motorolje, vær obs på det. HD står vel gjerne for Heavy Duty, som det hevdes her så har heller ikke jeg oppfattet at denne HD'en har noen annen betydning. Man kan kanskje trekke det dithen at HD eksempelvis vil være godkjent for turbo. Om man er i tvil, vil nok det beste være å sjekke internettsiden til den aktuelle merkevaren. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 I gearoljesammenheng har HD-olje større lastbærende egenskaper (i følge produsentene). Det går på evnen å "bære" store flatetrykk. Vil anta at det er noe av det samme det er snakk om mht. den oljen trådstarter nevner. Hadde det vært meg hadde jeg brukt oljen du har, og heller latt den gå litt kortere. Altså byttet litt tidligere enn normalt. Så var man ihvertfall sikker. Men nå vet jeg jo ikke belastningsmønsteret du har på motor/gear. Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 H D betyr att oljen er beregnet for større/tyngre=HEAVY kjøretøy.Som går med høy belastning = DUTYdvs.nyttekjøretøy,som lastebiler pickuper osv.Oversatt til norsk betyr HDTung Tjeneste. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 Pussig. En 1,7 liters turbodiesel i en personbil går ofte med adskillig større forholdsvis belastning enn en pickupmotor e.l. Belastningen går på effektuttak og middel/makstrykk. Ikke størrelsen på motoren målt i sylinderantall/volum. Det er saken helt uvedkommet. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 busterx : Pussig. En 1,7 liters turbodiesel i en personbil går ofte med adskillig større forholdsvis belastning enn en pickupmotor e.l. Personbil med en slik motor bruker vel ca. 0,6 pr mil. Snittfart 60 km/t og en times kjøring blir 3,6 liter på en time. Samme motor er vel kjent som mercruiser 1,7. Jeg tviler på at du finner noen med denne motoren i båt som bare bruker 3,6 liter i timen. Jeg vet ikke hva den bruker, men 0,75 pr nm er vel ikke helt galt med litt høy (25 knop) marsjfart. Det blir 18,75 liter på en time. Det sier litt om hvor mye mer en marinemotor jobber og den jobben overføres jo til giret, så det er jo en jevn høy belastning. Eksempel på forbruk tok jeg rett ut av lufta så det er kanskje noe mindre enn det jeg har skrevet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 Hvilket gear er det du har? Mest sannsynlig kan det også bruke en mineralsk multigradeolje. Mitt PRM gear er originalt oppgitt til å bruke SAE 30 som ditt, men produsenten anbefaler nå 15W-40. Greit med samme olje som på motoren... Ellers så tilsvarer en SAE30 motorolje en SAE 90 gearolje i viskositet, så forskjellen er egentlig ikke så stor... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Folk I Båt Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 (redigert) Personbil med en slik motor bruker vel ca. 0,6 pr mil. Snittfart 60 km/t og en times kjøring blir 3,6 liter på en time.Samme motor er vel kjent som mercruiser 1,7. Jeg tviler på at du finner noen med denne motoren i båt som bare bruker 3,6 liter i timen. Jeg vet ikke hva den bruker, men 0,75 pr nm er vel ikke helt galt med litt høy (25 knop) marsjfart. Det blir 18,75 liter på en time. Det sier litt om hvor mye mer en marinemotor jobber og den jobben overføres jo til giret, så det er jo en jevn høy belastning. Eksempel på forbruk tok jeg rett ut av lufta så det er kanskje noe mindre enn det jeg har skrevet. Tviler ikke et øyeblikk på det du skriver, men er litt mer tvilende til innlegget til han som skrev om at HD olje var for tunge kjøretøyer. Tvert i mot så underbygger du påstanden min om at små motorer, forholdsvis, går med de høyeste belastningene/trykkene. Både på grunn av effektuttak sett i forhold til volum, samt turtall. Redigert 5.Februar.2013 av busterx (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 5.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Hvilket gear er det du har? Mest sannsynlig kan det også bruke en mineralsk multigradeolje. Mitt PRM gear er originalt oppgitt til å bruke SAE 30 som ditt, men produsenten anbefaler nå 15W-40. Greit med samme olje som på motoren... Ellers så tilsvarer en SAE30 motorolje en SAE 90 gearolje i viskositet, så forskjellen er egentlig ikke så stor... Gearet er Yanmar Kanzaki KM2P-1, og merket med SAE 20/30 olje, som det også står i den medfølgende manual. Men der er jo litt difuse svar man får hos de forskjellige forhandlere/verksted, noen sier bruk samme olje som motoren, andre sier ei single-grad olje (SAE 30). Nå ser jeg forøvrig at Yanmar.no har oppdatert sine hjemmesider( Jan/2013) ang. oljer etc., og der sies det 15W-40 mineral på motor, og SAE 30 på gear. Så da er det vel egentlig greit. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.