Jump to content

Noen som har KRAGERØ 26

Steinar S

Recommended Posts

Hei KRAGERØ 26 eiere. Jeg har fått en dårlig salgsoppgave av en kragerø 26, lurer på om noen har erfaringer med denne type båt ? 26 fot og 3,15m brei, hva med retningsstabiliteten på denne båten ? (les travel styring) Jeg har også prøvd å finne lignende båter på forskjellige forum men uten hell. Jeg mangler bilder av løsninger i innredningen. Kanskje noen av dere har noen bilder å sende meg ? Båten leg lurer på er en 82 modell, da jeg har langt å reise for å se på den, håper jeg dere kan dele noen erfaringer og bilder med meg.

Mvh

Steinar S

steisto@neasonline.no

Hei Steinar S.

Har ikke Kragerø 26 selv men var med på en liten tur i en i sommer. En flott båt med en enorm plass til å være "bare" 26 fot. Bredda på denne båten gjør den rett og slett stor. Vil tro at dette er en av de mest retningstabile snekkene (sammen med Årø 28 ???) når det gjelder retningstabilitet ved forflyttning rundt omkring i båten under fart. 80 kg med Hebbe på ripa fikk ikke båten til å svinge i allefall (flatt hav). Vet ikke hvordan den oppfører seg ved sjø bakfra eller sjø på skrått bakfra, vil tro snekke egenskapene kommer til sin rett og at også den vil gire da.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Hei KRAGERØ 26 eiere. Jeg har fått en dårlig salgsoppgave av en kragerø 26, lurer på om noen har erfaringer med denne type båt ? 26 fot og 3,15m brei, hva med retningsstabiliteten på denne båten ? (les travel styring) Jeg har også prøvd å finne lignende båter på forskjellige forum men uten hell. Jeg mangler bilder av løsninger i innredningen. Kanskje noen av dere har noen bilder å sende meg ? Båten leg lurer på er en 82 modell, da jeg har langt å reise for å se på den, håper jeg dere kan dele noen erfaringer og bilder med meg.

Mvh

Steinar S

steisto@neasonline.no

<{POST_SNAPBACK}>

Hvor ligger den du vurderer. Jeg har en i nabohaven som jeg tror skal selges og den kjenner jeg.

Bare litt nyskjerrig

Takk for det Hebbe. Hva vil du si om Kragerø i forhold til Sagan da ? Kanskje du kan si litt om hvordan Kragerøen er innredet ? Det er meg umulig å finne bilder av båten så jeg vet rett og slett ikke hvordan den ser ut invendig.

<{POST_SNAPBACK}>

Prøvde å google litt men fant ingen bilder jeg heller.....

I forhold til Saga`n så virker den større selv om båten min er 1 fot lengre. Kjenner til at denne båten er levert med 3 forskjellige typer overbygg, en med åpen løsning, en med hardtopp og en med helt hus over hele båten. (Det ligger en slik på finn) Den med helt hus har ikke høstet de helt store lovord, dette da tyngden på huset gjør at sjøegenskapene er "helt forskjellig" i forhold til de andre. (Leste en artikkel om dette en eller annen plass i høst i forbindelse med at jeg byttet båt, Kragerø 26 var også blandt de jeg vuderte) Har vært oppi 2 Kragerø 26 med HT og begge var forskjellig innredet. Ellers så vet jeg at den båten jeg så var levert som halvfabrikat, men det var ikke mulig å se det er et meget pent eksemplar. Denne båten har HT og "standard snekkeløsning" med pentry på babord side i uteseksjonen. Bordet i uteseksjonen er på denne båten plassert på styrbord side forran AC`n (Akkurat som på Saga 27) AC`n er litt spesiell med at køyene er på tvers på denne båten, den store bredden av båten gjør dette mulig. Jeg har kun sett denne båten med AC. ( Har kun sett en 3-4 stk de siste åra, hvorav 3 på Mjøsa 2 med HT og en uten). Tror denne båten hadde en Perkins på 50 hk og den hadde en bra marsjfart til snekke å være med denne motoren, vil tro denne båten er i stand til å handtere litt større motorer enn dette på en ok måte.

Skal søke litt for å se om jeg kan finne noen bilder, hadde en del bilder av de som var annonsert på finn høsten 2004 men i forbindelse av bytte av PC på jobben så renska jeg litt opp før jeg kvitta meg med den gammle.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Min familie hadde en Krager 26 med 77 hk Yanmar i nesten 20 år. Les denne linken så finner du min vurdering av båten. Jeg må si jeg kjenner den svært godt etter 20 år så hvis du har spørsmål utover det du finner her så må du gjerne ta kontakt, enten via denne linken eller på IM

http://www.baatplassen.no/i/index.php?show...5871&hl=kragerø

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Jeg arvet nettopp en slik båt av min far, tror det er en 83-modell, med en ny 180 hester. Veldig stor motor, men den fungerer veldig fint så lenge man ikke gir full gass. Dersom man gir "jernet" kan man oppleve at den "stikker"...

Som det blir sagt her på forumet, så er det meget god plass i denne båten, så jeg kan tenke meg at innredningsmulighetene er enorme.

Når det gjelder egenskapene til båten så har jeg ingen erfaringer, har kun vært i båten når det har vært flat sjø.

Jeg vurderer å selge båten, men jeg vet ikke hvordan jeg skal angripe saken. Noen som kan gi meg tips om hvor jeg kan henvende meg får å selge den, hvordan jeg kan få verifisert årsmodell og evt. andre ting man bør passe på når man selger båt? Har liten erfaring med slikt...

Jeg kan nås på mail: rstroem@hotmail.com dersom det er noen som kunne tenke seg å høre mer om båten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...