smal-hans Startet 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 4.Februar.2013 (redigert) Hei. Jeg har fra før en 31 fots klavert snekke i relativt god forfattning. Saken er den at jeg har fått en 28 fots skorgenes snekke av en gavmild herremann som ikke lenger hadde tid til den. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å selge klavertbåten og beholde skorgenesen å ha denne som et lett oppussingsobjekt. Skrogmessig er det stort sett bare en real puss som trengs. Den har en 68hk mwm som trenger ny startskrans. Oppdaget at motor desverre har sattseg etter 1,5 år på land. Skrur ut dyser å heller nedpå diesel og håper at dette gjør nytte. Er odsen stor for at ringer har satt seg i sporene i stemplene eller vil dieselen løsne også her? Noen som har erfaring og ikke bare en teori? Båten brukes året rundt i området rumdt Jøa i N.tr.lag til fisking og rekreasjon. Dette innebærer også bruk i ruskevær over folla av og til. Hvordan er holbarheten til en kobberklinket båt med slike bånd vs klavert båt med spanter? Grunn til å vere nervøs for om båten holder sammen i kuling? Sømmen virker å være i god stand, finner ingen avvik i lyd ved lett banking. Er det galskap å bytte uten klavert mot en klinlert? Hjelp klarer ikke å bestemme meg. Redigert 4.Februar.2013 av smal-hans (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 (redigert) Jeg har selv hatt og pusset opp flere små klinkbygde trebåter for en del år siden, med påfølgende plager med konstante lekkasker. Med en plastikkbåt trenger du bare bekymre deg om lekkasjer fra gjennomføringer og aksling, med en trebåt er vel hele båten i seg selv å regne for en tidsinnstilt lekkasjebombe.. etter disse har jeg holdt meg til plast og går aldri tilbake til tre igjen!! uten at jeg har allhverdens erfaring med kravellbygde båter tror jeg at disse nok er en del kraftigere og stivere skroget og tåler nok en del mer, vil også tro at disse nok er tettere også en klink, da sprekker og lignende kan sparkles, uten at dette er helt sikkert. bakdelen med kravell er at de ruller mere i sjøen, men dette kan jo lett fikses med finner. skulle jeg selv ha valg ville jeg ha beholdt kravellen om denne er i bedre stand. Redigert 4.Februar.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
baatmann Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Eg vil tru at du føler deg trygg når du går i motsjø med den båten du har. Om du byter til den anndre vi du sikkert ikkje vere like trygg. Men valget er ditt. Sitér dette innlegget Link to post
smal-hans Svart 5.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Noen gode poenger her ja. Blir sikkert så jeg beholder den jeg har og donerer skorgenesen videre. Eller selge og kjøpe seg plast...... Blir litt lei av meg selv nå kjenner jeg, hehe. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Hei! Er det galskap å bytte uten klavert mot en klinlert? Hjelp klarer ikke å bestemme meg. I mine øyne - ja. Medmindre det er mye annet feil på klavertbåten er det jo ingen tvil om at det er en mye tyngre og kraftigere konstruksjon enn en 28 Skorgenes. Hvis du får lirka liv i MWM'en er dog det en meget bra motor, jeg hadde samme motoren med 6 sylindre way back in time da jeg drev fiske, beste dieselmotor jeg har vært borti. mvh, Arne Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.