Jump to content

Dilemma. Klinkert vs. klavert

smal-hans

Recommended Posts

Hei. Jeg har fra før en 31 fots klavert snekke i relativt god forfattning. Saken er den at jeg har fått en 28 fots skorgenes snekke av en gavmild herremann som ikke lenger hadde tid til den.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å selge klavertbåten og beholde skorgenesen å ha denne som et lett oppussingsobjekt. Skrogmessig er det stort sett bare en real puss som trengs. Den har en 68hk mwm som trenger ny startskrans. Oppdaget at motor desverre har sattseg etter 1,5 år på land. Skrur ut dyser å heller nedpå diesel og håper at dette gjør nytte. Er odsen stor for at ringer har satt seg i sporene i stemplene eller vil dieselen løsne også her? Noen som har erfaring og ikke bare en teori?

Båten brukes året rundt i området rumdt Jøa i N.tr.lag til fisking og rekreasjon. Dette innebærer også bruk i ruskevær over folla av og til.

Hvordan er holbarheten til en kobberklinket båt med slike bånd vs klavert båt med spanter? Grunn til å vere nervøs for om båten holder sammen i kuling? Sømmen virker å være i god stand, finner ingen avvik i lyd ved lett banking.

Er det galskap å bytte uten klavert mot en klinlert? Hjelp klarer ikke å bestemme meg.

Redigert av smal-hans (see edit history)

Jeg har selv hatt og pusset opp flere små klinkbygde trebåter for en del år siden, med påfølgende plager med konstante lekkasker. Med en plastikkbåt trenger du bare bekymre deg om lekkasjer fra gjennomføringer og aksling, med en trebåt er vel hele båten i seg selv å regne for en tidsinnstilt lekkasjebombe.. etter disse har jeg holdt meg til plast og går aldri tilbake til tre igjen!! uten at jeg har allhverdens erfaring med kravellbygde båter tror jeg at disse nok er en del kraftigere og stivere skroget og tåler nok en del mer, vil også tro at disse nok er tettere også en klink, da sprekker og lignende kan sparkles, uten at dette er helt sikkert. bakdelen med kravell er at de ruller mere i sjøen, men dette kan jo lett fikses med finner. skulle jeg selv ha valg ville jeg ha beholdt kravellen om denne er i bedre stand.

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Hei!

Er det galskap å bytte uten klavert mot en klinlert? Hjelp klarer ikke å bestemme meg.

I mine øyne - ja. Medmindre det er mye annet feil på klavertbåten er det jo ingen tvil om at det er en mye tyngre og kraftigere konstruksjon enn en 28 Skorgenes.

Hvis du får lirka liv i MWM'en er dog det en meget bra motor, jeg hadde samme motoren med 6 sylindre way back in time da jeg drev fiske, beste dieselmotor jeg har vært borti.

mvh, Arne

mvh, Arne
www.tiarora.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...