Jump to content

Bygger ferjer som ikke tåler is

Dorsken

Recommended Posts

Den er ikke ny. Det er ei avdanka Vestlandsferje som er blitt tilovers

etter tunell og brubygging.

<snip>

En skulle jo tro at de hadde lært fra den gang de overtok ruta Horten - Moss med dårlige vestlandsferjer som ikke tålte isen i Oslofjorden. 15-16 år etter så gjør de samme brøleren om igjen.

Utrolig !!

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Jeg frekventerte forbindelsen den gangen de fikk konsesjonen. Først så var det med en del avdanka båtvrak og store forsinkelser. Så kom det en ny ferge eller to. Som en av de ansatte ombord uttrykte var "tegna i fylla og bygget i bakrus". En del av isproblematikken gikk på at kjøleinntakene gikk tette av issørpe og motoren overhetet. Formoder at dette har blitt rettet på, for det var i ca. 1995 jeg sluttet med daglig transport over fjorden.

Og det underlige er at tidligere konsesjonær fikk bygget om fergeleiene for å øke hastigheten på lasting/lossing. Alt dette ble revet for at vi skulle ha samme fergeterminaler over hele landet slik at man kunne standardisere. Bytte om på ferger, og det var ikke måte på hvor effektivt og bra det skulle bli. Det var en AP-politiker (fra en plass på vestlandet med egen flyplass) med store tenner og bredt smil som foredro dette på TV. Og denne standardiseringen har ført til at lastebiler og trailere kommer først ut på veien, og deretter personbilene. Og at man ikke kunne kjøre i is. Det kunne de gamle fergene. De hadde et system med kjøring av kjølevann via ballasttanker når isen ble plagsom.

Kjempefint å få all tungtrafikken først i land så vi er sikre på at ikke personbilene kjører for fort på andre siden av fjorden, for de velger selvfølgelig ikke å kjøre forbi i utide og av og til i tide,

At avdankede golfstrømsferger kommer inn i brakkvannet er ikke å undres på når samferdsleminister er fra vest hvor alt vær er mye værre..... At de nesten ikke har is på vinteren, kan da umulig ha noe å si fra eller til

Fa&%&, jeg må snart fløtte vestover.. jeg tenker på det hver vinter mens jeg ser i kikkerten at folk går på isen 2,5 km utenfor meg... grrrr....

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Vet ikke hvor mange av dere som har skrevet her som bruker ferjene hver dag, men her stod det mye tull.

Bruker de til og fra jobb og har til gode å oppleve noen større forsinkelser, eller problemer, har kommet for sent på jobben 1 gang på 4 år, og da lå isen så tjukk att jeg kunne gått på ski over fjorden.

De har levert i hennhold til annbudet de har, og dette er en jobb de klarer utmerket. Men som med allt som er lagd av oss mennesker, og som er mekaniskt, så går ting i stykker en gang i mellom, slittasje er normalt.

Kan jo lage dere ett regnestykke på hvor mange gangger Bastø 1 har krysset fjorden. Den er satt i trafikk i mars/april 1997, og går vel i snitt 10 t/r vær dag - det blir en del turer det. Den gangen hadde de times avganger, nå er de på 45 min pr ferge, det er ekstra slitasje det med, og de har blandt de laveste billetprisene i landet. De er det eneste ferjerederi som ikke for støtte for driften.

Og om noen lurer så er jeg ikke ansatt der, men synes alle "forståsegpåere" burde ta seg en tur en gang i mellom. Noen av dere har det sikkert, men mange som skriver å klager har ve ikke vært i nærheten av vannet de siste årene.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Kjempefint å få all tungtrafikken først i land så vi er sikre på at ikke personbilene kjører for fort på andre siden av fjorden

Jeg er pendler på E39, og tar rimelig mye ferge. Jeg skal love deg at det stort sett aldri er vogntogene som skaper kø. De kjører raskere og jevnere enn de fleste personbiler som bremser ned i 40 bare det kommet noe stort imot eller det er en sving. De vogntogene som ikke klarer å holde farten har uten unntak sluppet meg forbi etter et vennlig lite blink med lyshornet før en slette. Sier da selvfølgelig takk etterpå med et blink med varsellysene. Meget sjelden samarbeidet går så lett med personbiler!

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Jeg brukte fergen daglig i en treårsperiode. Men som jeg skriver, så sluttet jeg med det i 1995. Den gangen var vi på hils med mannskapet, pratet med dem. I denne perioden var det heller elendig. Det var knapt en morgen vi rakk bussen på andre siden. Det har naturligvis bedret seg. Uansett så vil jeg hevde at den siste fergen til Gokstad utklasset alle de nye fergene. Blant annet hadde denne fergen fire motorer som drev hver sin thruster. Fergen gikk helt greit på tre motorer. Og kjølingen kunne kjøre uavhengig av hvor mye issørpe det var i fjorden.

Vi har familie på andre siden av fjorden, og er over fra tid til annen med bil. Men vi holder oss unna når vi vet det er mye trafikk. Derfor så mener jeg at jeg er berettiget til å hevde det tullet jeg skriver.

Og når du ligger bak en gjeng trailere opp fra Horten på sydgående, så har du noen mil før du kommer forbi. Uansett hvor mye motor disse trailerene har, så går det langsomt. Dette er ikke E39, eller noen annen E for den saks skyld. Dette er flere mil med kryss og rundkjøringer.

Vil anta at fergene oppfyller anbudsbeskrivelsen, så da er det hverken fergene eller rederiet det er noe galt med. de har levert en vare ut fra en offentlig anbudsbeskrivelse. Sånn går det når samferdsel skal anbudsutsettes av inkompetente folk. Parallellen til busskandalen i Tromsø er mer en nærliggende.

og hurtigbåtene i Troms...

(og like betegnende, hver gang ender det med at bestiller, operatør og verft ender opp med å skylde på hverandre. Passasjerene er det ingen som bryr seg om virker det som... :headbang:

Men, vi får da innrømme de litt slakk da, under en uke er litt kort tid for å få rydda unna det som erfaringsmessig oppstår av innkjøringsproblemer og barnesykdommer:

Mindre enn en uke etter at Bastø V kom i trafikk mellom Horten og Moss må den tas ut av drift for andre gang. Sist gang var det på grunn av tekniske problemer.
Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Og når du ligger bak en gjeng trailere opp fra Horten på sydgående, så har du noen mil før du kommer forbi.

Nå slipper man jo det etter at det ble bygget ny riksvei 19 som forbinder Borre med E 18. Hele syv kilometer lang og koster kr. 33.- pr passering.

det som erfaringsmessig oppstår av innkjøringsproblemer og barnesykdommer:

Innkjøringsproblemer?

Barnesykdommer?

Ferja er 23 år gammel.

Innkjøringsproblemer?

Barnesykdommer?

Ferja er 23 år gammel.

hehe, da misforsto jeg artikkelen en smule, trodde det var en nylevert ferge til sambandet. 23 år burde holde til å luke ut de fleste barnesykdommene ja...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...