Dorsken Startet 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 4.Februar.2013 Hvordan er det mulig i vinter og islandet Norge å bygge en ny ferge som skal trafikkere den til stadighet islagte Oslofjorden - som ikke tåler is? http://www.gjengangeren.no/nyheter/basto-v-innstiller-igjen-1.7751496 Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
Mulligan Svart 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 Den er ikke ny. Det er ei avdanka Vestlandsferje som er blitt tilovers etter tunell og brubygging. I likhet med Bastø IV, som forøvrig ligger på verksted i Frederikshavn. Konsesjonen sier fem ferjer. Gi konsesjonen til noen andre som kan dette inntil brua står ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
Dorsken Svart 4.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 Den er ikke ny. Det er ei avdanka Vestlandsferje som er blitt tiloversetter tunell og brubygging. <snip> En skulle jo tro at de hadde lært fra den gang de overtok ruta Horten - Moss med dårlige vestlandsferjer som ikke tålte isen i Oslofjorden. 15-16 år etter så gjør de samme brøleren om igjen. Utrolig !! Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
MT. Svart 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 Stoler nok på den menneskeskapte globale oppvarminga... Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Mulligan Svart 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 En skulle jo tro at de hadde lært fra den gang de overtok ruta Horten - Moss med dårlige vestlandsferjer som ikke tålte isen i Oslofjorden. Kun den ene som gikk i Trondheimsfjorden. Den andre hadde vært horehus i Fjerne Østen. Sitér dette innlegget Link to post
Dorsken Svart 4.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 Kun den ene som gikk i Trondheimsfjorden. Den andre hadde vært horehus i Fjerne Østen. Å schwarte - jeg så ikke noe til dem da jeg frekventerte de båtene. Og det kan i grunnen være like greit. Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
Hulda Svart 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 Jeg frekventerte forbindelsen den gangen de fikk konsesjonen. Først så var det med en del avdanka båtvrak og store forsinkelser. Så kom det en ny ferge eller to. Som en av de ansatte ombord uttrykte var "tegna i fylla og bygget i bakrus". En del av isproblematikken gikk på at kjøleinntakene gikk tette av issørpe og motoren overhetet. Formoder at dette har blitt rettet på, for det var i ca. 1995 jeg sluttet med daglig transport over fjorden. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 Vil anta at fergene oppfyller anbudsbeskrivelsen, så da er det hverken fergene eller rederiet det er noe galt med. de har levert en vare ut fra en offentlig anbudsbeskrivelse. Sånn går det når samferdsel skal anbudsutsettes av inkompetente folk. Parallellen til busskandalen i Tromsø er mer en nærliggende. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 Den er ikke ny. Det er ei avdanka Vestlandsferje som er blitt tiloversetter tunell og brubygging. Stemmer ikke helt. Det er ikke kommet noen tunneler eller bruer på E39 i all den tid.. Her her historien; http://no.wikipedia.org/wiki/MF_%C2%ABTran%C3%B8y%C2%BB Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 Vil anta at fergene oppfyller anbudsbeskrivelsen, så da er det hverken fergene eller rederiet det er noe galt med. de har levert en vare ut fra en offentlig anbudsbeskrivelse. Stemmer dette. Som ved hurtigbåter og allt anna. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 Og det underlige er at tidligere konsesjonær fikk bygget om fergeleiene for å øke hastigheten på lasting/lossing. Alt dette ble revet for at vi skulle ha samme fergeterminaler over hele landet slik at man kunne standardisere. Bytte om på ferger, og det var ikke måte på hvor effektivt og bra det skulle bli. Det var en AP-politiker (fra en plass på vestlandet med egen flyplass) med store tenner og bredt smil som foredro dette på TV. Og denne standardiseringen har ført til at lastebiler og trailere kommer først ut på veien, og deretter personbilene. Og at man ikke kunne kjøre i is. Det kunne de gamle fergene. De hadde et system med kjøring av kjølevann via ballasttanker når isen ble plagsom. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 Kjempefint å få all tungtrafikken først i land så vi er sikre på at ikke personbilene kjører for fort på andre siden av fjorden, for de velger selvfølgelig ikke å kjøre forbi i utide og av og til i tide, At avdankede golfstrømsferger kommer inn i brakkvannet er ikke å undres på når samferdsleminister er fra vest hvor alt vær er mye værre..... At de nesten ikke har is på vinteren, kan da umulig ha noe å si fra eller til Fa&%&, jeg må snart fløtte vestover.. jeg tenker på det hver vinter mens jeg ser i kikkerten at folk går på isen 2,5 km utenfor meg... grrrr.... RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Mulligan Svart 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 De hadde et system med kjøring av kjølevann via ballasttanker når isen ble plagsom. Eller noe så elementært som low suction. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 Vet ikke hvor mange av dere som har skrevet her som bruker ferjene hver dag, men her stod det mye tull. Bruker de til og fra jobb og har til gode å oppleve noen større forsinkelser, eller problemer, har kommet for sent på jobben 1 gang på 4 år, og da lå isen så tjukk att jeg kunne gått på ski over fjorden. De har levert i hennhold til annbudet de har, og dette er en jobb de klarer utmerket. Men som med allt som er lagd av oss mennesker, og som er mekaniskt, så går ting i stykker en gang i mellom, slittasje er normalt. Kan jo lage dere ett regnestykke på hvor mange gangger Bastø 1 har krysset fjorden. Den er satt i trafikk i mars/april 1997, og går vel i snitt 10 t/r vær dag - det blir en del turer det. Den gangen hadde de times avganger, nå er de på 45 min pr ferge, det er ekstra slitasje det med, og de har blandt de laveste billetprisene i landet. De er det eneste ferjerederi som ikke for støtte for driften. Og om noen lurer så er jeg ikke ansatt der, men synes alle "forståsegpåere" burde ta seg en tur en gang i mellom. Noen av dere har det sikkert, men mange som skriver å klager har ve ikke vært i nærheten av vannet de siste årene. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Seilaren Svart 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 Kjempefint å få all tungtrafikken først i land så vi er sikre på at ikke personbilene kjører for fort på andre siden av fjorden Jeg er pendler på E39, og tar rimelig mye ferge. Jeg skal love deg at det stort sett aldri er vogntogene som skaper kø. De kjører raskere og jevnere enn de fleste personbiler som bremser ned i 40 bare det kommet noe stort imot eller det er en sving. De vogntogene som ikke klarer å holde farten har uten unntak sluppet meg forbi etter et vennlig lite blink med lyshornet før en slette. Sier da selvfølgelig takk etterpå med et blink med varsellysene. Meget sjelden samarbeidet går så lett med personbiler! Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Lovart låring Svart 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 Vet ikke hvor mange av dere som har skrevet her som bruker ferjene hver dag, men her stod det mye tull. Det er i slike øyeblikk en savner "liker"knappen. :-) Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Seilaren Svart 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 Og om noen lurer så er jeg ikke ansatt der, men synes alle "forståsegpåere" burde ta seg en tur en gang i mellom Meget bra innlegg! Slik du beskriver det er også min erfaring fra sambandene på vestlandet. Selv om det bare er negativt å finne på nettet og i media.. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
lippert Svart 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 Godt skrevet Benji. Nå antar jeg du er "fotgjenger" for jeg har nå måtte stå over noen turer med bil når dem ikke har hatt full kapasitet. Og der har det vært litt ustabilt de siste årene. Det er litt overraskende at ikke kjølevannsinntaket på nyervervelsen var bygget om til å håndtere issørpa de sliter med nå om dagen. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Hulda Svart 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 Jeg brukte fergen daglig i en treårsperiode. Men som jeg skriver, så sluttet jeg med det i 1995. Den gangen var vi på hils med mannskapet, pratet med dem. I denne perioden var det heller elendig. Det var knapt en morgen vi rakk bussen på andre siden. Det har naturligvis bedret seg. Uansett så vil jeg hevde at den siste fergen til Gokstad utklasset alle de nye fergene. Blant annet hadde denne fergen fire motorer som drev hver sin thruster. Fergen gikk helt greit på tre motorer. Og kjølingen kunne kjøre uavhengig av hvor mye issørpe det var i fjorden. Vi har familie på andre siden av fjorden, og er over fra tid til annen med bil. Men vi holder oss unna når vi vet det er mye trafikk. Derfor så mener jeg at jeg er berettiget til å hevde det tullet jeg skriver. Og når du ligger bak en gjeng trailere opp fra Horten på sydgående, så har du noen mil før du kommer forbi. Uansett hvor mye motor disse trailerene har, så går det langsomt. Dette er ikke E39, eller noen annen E for den saks skyld. Dette er flere mil med kryss og rundkjøringer. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 (redigert) Vil anta at fergene oppfyller anbudsbeskrivelsen, så da er det hverken fergene eller rederiet det er noe galt med. de har levert en vare ut fra en offentlig anbudsbeskrivelse. Sånn går det når samferdsel skal anbudsutsettes av inkompetente folk. Parallellen til busskandalen i Tromsø er mer en nærliggende. og hurtigbåtene i Troms... (og like betegnende, hver gang ender det med at bestiller, operatør og verft ender opp med å skylde på hverandre. Passasjerene er det ingen som bryr seg om virker det som... Men, vi får da innrømme de litt slakk da, under en uke er litt kort tid for å få rydda unna det som erfaringsmessig oppstår av innkjøringsproblemer og barnesykdommer: Mindre enn en uke etter at Bastø V kom i trafikk mellom Horten og Moss må den tas ut av drift for andre gang. Sist gang var det på grunn av tekniske problemer. Redigert 4.Februar.2013 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mulligan Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Og når du ligger bak en gjeng trailere opp fra Horten på sydgående, så har du noen mil før du kommer forbi. Nå slipper man jo det etter at det ble bygget ny riksvei 19 som forbinder Borre med E 18. Hele syv kilometer lang og koster kr. 33.- pr passering. det som erfaringsmessig oppstår av innkjøringsproblemer og barnesykdommer: Innkjøringsproblemer? Barnesykdommer? Ferja er 23 år gammel. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Gi konsesjonen til noen andre som kan dette inntil brua står ferdig. Sist jeg tok ferga med mc kosta det mindre enn enkeltbillett på Nesoddbåten. Så noe gjør de ihvertfall riktig :) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 ... slittasje er normalt... ...men vedlikehold er ... ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Innkjøringsproblemer?Barnesykdommer? Ferja er 23 år gammel. hehe, da misforsto jeg artikkelen en smule, trodde det var en nylevert ferge til sambandet. 23 år burde holde til å luke ut de fleste barnesykdommene ja... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mulligan Svart 8.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2013 To av tre ferjer til kai på grunn av is. http://tb.no/nyheter/issorpe-odelegger-for-ferjene-1.7756663 Hvor lenge skal vi slite med den udugelige gjengen der? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.