Jump to content

Hvordan få løs girboksen på baugpropell (Max Power 80)


oivindg

Recommended Posts

Jeg skal prøve å overhale girboksen på baugpropellen, og holder derfor på å ta den ut. Jeg har fått av motoren og tannhjulet på akslingen ut av girboksen inn i båten). Jeg har også fått løs de to skruene som fester girboksen til kraven som står på tunnelen innvendig i båten. I teorien er det da bare eventuelt lim/tetningsmasse som holder girboksen på plass. Men i praksis sitter alt fast.

 

Er det noen triks for å få løs girboksen? Er det noe jeg ikke må gjøre? (Kan jeg skade noe?) Bør jeg prøve å brekke løs girboksen med en stokk eller lignende inne i tunnelen, eller prøve å presse den løs innefra i båten?

Øivind

Link to post
lure og lirke med tapetkniv og ein sprayboks med rustløser slik at kniven glir lettere innunder kanten trur eg.
Er litt usikker på hvor lett det er å komme til med tapetkniv, men det er verdt et forsøk.

 

En annen idé er å "sage" limet mellom girboks og tunnel med en ståltråd eller fiskesnøre. Er det noen som har tro på at det fungerer?

Øivind

Link to post

Kjenner ikke Max Power, men byttet et Lewmar girhus for et par år siden, det var limt og måtte trykkes ut inne i fra. Jeg skrudde de to festeskruene et par-tre omdreininger ut. så slo jeg med en hammer derekte på skruehodene, dette gikk helt fint, ikke måtte jeg dunke så veldig hardt heller. Det viktige er at det er mange gjenger er i inngrep før du banker, elles går det fort utover gjengene.

Men mulig ditt gear er av en helt annen konstruksjon så dette ikke går.

Link to post
  • 2 uker senere...
Kjenner ikke Max Power, men byttet et Lewmar girhus for et par år siden, det var limt og måtte trykkes ut inne i fra. Jeg skrudde de to festeskruene et par-tre omdreininger ut. så slo jeg med en hammer derekte på skruehodene, dette gikk helt fint, ikke måtte jeg dunke så veldig hardt heller. Det viktige er at det er mange gjenger er i inngrep før du banker, elles går det fort utover gjengene.

Men mulig ditt gear er av en helt annen konstruksjon så dette ikke går.

 

Er endelig i gang igjen, og jeg begynte med å prøve dette trikset. Og vips, så var girhuset ute! Det er ingen pakning mellom tunnel og girhus, men det virker som det er lagt på et tynt lag med et eller annet pakningsmiddel. Anleggsflaten på girhuset føles helt glatt og litt myk når jeg tar på den, men det var ingen tegn til at det var noen limeffekt på dette.

 

Så nå er neste trinn å få skrudd fra hverandre girhuset. Skruene sitter ganske godt, så jeg har sprayet med penetrerende olje. Får se om det holder, eller om jeg må på med varme. Det er senkhoder med 4mm innvendig sekskant, så det er begrenset hvor mye moment jeg får påtrykt før skruehodene blir skadet.

Øivind

Link to post

Kan fort være at skruene er sikkret med Loctite gjengelåsing, så da må det varme til. Bruker du en 4mm unbrako nøkkel eller bits av god kvalitet,(som ikke er ferdig rundet) så kan du dra ganske mye før den glipper, men en unbrako senkeskrue har ikke så veldig dypt spor, og anleggsflatem på den kone delen mot huset er stor, så det kan være en utfordring noen ganger.

 

Jeg brukte riklig med Sica når jeg monterte mitt nye gearhus, jeg mener også at det var en tynn 1,5-2mm papir pakning på mellom gear og kanal hos meg.

 

Du kan jo sjekke hvordan propellen ligger i forhold til tunnellen før du limer, monter tørt og se om gearet er greit senterert, og føler du at gearet skal lenger ned så er det enkelt å lage en pakning som du legger i mellom som et shims.

Redigert av Aq 28 Ht (see edit history)
Link to post

Burde ikke være noe problem, tipper det er em M6 gjenge så da er gjengeborret 5 mm. Hvis du tar et mål på hvor langt det kone partiet er på den skruen du fikk ut så ser du hvor dypt du skal borre. Teorien er at hvis du borer gjennom den kone delen på skruen så skal hodet dette av, når du bruker et 5-5,5mm bor.

 

Det vi får håpe på er at det da står en stump igjen som du kan få tak i med en god gripetang, og da sammen med varme så kommer denne ut.

 

Før du borer kan du jo prøve å slå den opp med en kjørner, gjør et godt merke på siden av skruehodet først, så setter du kjørneren på skrå for å banke skruen rundt. Mange ganger fungerer dette da hamringen ofte gjør at du sjokker skruen slik at den løsner lettere

 

Jeg vet ikke hva av verktøy du har, men jeg har tatt ut slike skruer ved å sveise fast en annen skrue rett på det kroniske hodet på den skruen som skal ut med et godt tråmater-sveiseapparat. Dette har jeg også gjort på korte stumper av knekte pinneskruer også med stort hell.

 

Det siste er jo å borre ut hele skruen, men dette setter krav til at du borer rett, i og med at bronsen er lett å skade. Men du har et hull i senter av skruen som gjør at dette bør gå, da ville jeg startet med et 4mm bor og boret i gjennom skruen med dette først, så gått etter med 5 mm og til slutt 6mm gjengetapp.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...