oivindg Startet 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 4.Februar.2013 Jeg skal prøve å overhale girboksen på baugpropellen, og holder derfor på å ta den ut. Jeg har fått av motoren og tannhjulet på akslingen ut av girboksen inn i båten). Jeg har også fått løs de to skruene som fester girboksen til kraven som står på tunnelen innvendig i båten. I teorien er det da bare eventuelt lim/tetningsmasse som holder girboksen på plass. Men i praksis sitter alt fast. Er det noen triks for å få løs girboksen? Er det noe jeg ikke må gjøre? (Kan jeg skade noe?) Bør jeg prøve å brekke løs girboksen med en stokk eller lignende inne i tunnelen, eller prøve å presse den løs innefra i båten? Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 Kjenner ikkje Maxpower80, men ville berre advare mot å være hard eller bruke brekkjern el, dersom du har glasfiberbåt. Slik at ikkje tunellen skades. Er det berre to skruer som holder kragen fast i tunellen? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
oivindg Svart 4.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 Ja, det er bare to skruer. Jeg tror det er ganske vanlig i den størrelsen. Kraven sitter på innsiden av tunnelen. Girboksen sitter på utsiden. De to skruene klemmer kraven og girboksen sammen, med tunnelen i mellom. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
oivindg Svart 4.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 En annen ting er temperatur. Hvis det er brukt Sika, Tec7 eller lignende, vil det være lettere å få løs hvis det er varmt? Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 lure og lirke med tapetkniv og ein sprayboks med rustløser slik at kniven glir lettere innunder kanten trur eg. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
oivindg Svart 5.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 lure og lirke med tapetkniv og ein sprayboks med rustløser slik at kniven glir lettere innunder kanten trur eg.Er litt usikker på hvor lett det er å komme til med tapetkniv, men det er verdt et forsøk. En annen idé er å "sage" limet mellom girboks og tunnel med en ståltråd eller fiskesnøre. Er det noen som har tro på at det fungerer? Sitér dette innlegget Øivind Link to post
mah Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 prøv med en gitarstreng Sitér dette innlegget Link to post
Aq 28 Ht Svart 6.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2013 Kjenner ikke Max Power, men byttet et Lewmar girhus for et par år siden, det var limt og måtte trykkes ut inne i fra. Jeg skrudde de to festeskruene et par-tre omdreininger ut. så slo jeg med en hammer derekte på skruehodene, dette gikk helt fint, ikke måtte jeg dunke så veldig hardt heller. Det viktige er at det er mange gjenger er i inngrep før du banker, elles går det fort utover gjengene. Men mulig ditt gear er av en helt annen konstruksjon så dette ikke går. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 16.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2013 Kjenner ikke Max Power, men byttet et Lewmar girhus for et par år siden, det var limt og måtte trykkes ut inne i fra. Jeg skrudde de to festeskruene et par-tre omdreininger ut. så slo jeg med en hammer derekte på skruehodene, dette gikk helt fint, ikke måtte jeg dunke så veldig hardt heller. Det viktige er at det er mange gjenger er i inngrep før du banker, elles går det fort utover gjengene.Men mulig ditt gear er av en helt annen konstruksjon så dette ikke går. Er endelig i gang igjen, og jeg begynte med å prøve dette trikset. Og vips, så var girhuset ute! Det er ingen pakning mellom tunnel og girhus, men det virker som det er lagt på et tynt lag med et eller annet pakningsmiddel. Anleggsflaten på girhuset føles helt glatt og litt myk når jeg tar på den, men det var ingen tegn til at det var noen limeffekt på dette. Så nå er neste trinn å få skrudd fra hverandre girhuset. Skruene sitter ganske godt, så jeg har sprayet med penetrerende olje. Får se om det holder, eller om jeg må på med varme. Det er senkhoder med 4mm innvendig sekskant, så det er begrenset hvor mye moment jeg får påtrykt før skruehodene blir skadet. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Aq 28 Ht Svart 16.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2013 (redigert) Kan fort være at skruene er sikkret med Loctite gjengelåsing, så da må det varme til. Bruker du en 4mm unbrako nøkkel eller bits av god kvalitet,(som ikke er ferdig rundet) så kan du dra ganske mye før den glipper, men en unbrako senkeskrue har ikke så veldig dypt spor, og anleggsflatem på den kone delen mot huset er stor, så det kan være en utfordring noen ganger. Jeg brukte riklig med Sica når jeg monterte mitt nye gearhus, jeg mener også at det var en tynn 1,5-2mm papir pakning på mellom gear og kanal hos meg. Du kan jo sjekke hvordan propellen ligger i forhold til tunnellen før du limer, monter tørt og se om gearet er greit senterert, og føler du at gearet skal lenger ned så er det enkelt å lage en pakning som du legger i mellom som et shims. Redigert 16.Februar.2013 av Aq 28 Ht (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 16.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2013 Ja, varme må nok til. Dro nesten i stykker sporet i den ene skruen nå, selv om jeg var forsiktig. Etter å ha rengjort litt mer, så kan det se ut som det er en pakning der likevel. Den sitter i såfall godt, så jeg er litt usikker på om jeg skal prøve å få den løs, eller om jeg bare skal la den sitte. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Aq 28 Ht Svart 16.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2013 Kan nok la den sitte, og bruker du godt med Sika eller Tech7 så biler dette tett. Varmer du opp skruen, og området rundt til 120-150 grader så krystalliserer Loctiten seg slik at den slipper. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 16.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2013 Fikk løs én skrue, og ødela den andre. Så nå må den borres ut. Hvor enkelt er dette med stålskruer i bronsehus? Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Aq 28 Ht Svart 16.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2013 Burde ikke være noe problem, tipper det er em M6 gjenge så da er gjengeborret 5 mm. Hvis du tar et mål på hvor langt det kone partiet er på den skruen du fikk ut så ser du hvor dypt du skal borre. Teorien er at hvis du borer gjennom den kone delen på skruen så skal hodet dette av, når du bruker et 5-5,5mm bor. Det vi får håpe på er at det da står en stump igjen som du kan få tak i med en god gripetang, og da sammen med varme så kommer denne ut. Før du borer kan du jo prøve å slå den opp med en kjørner, gjør et godt merke på siden av skruehodet først, så setter du kjørneren på skrå for å banke skruen rundt. Mange ganger fungerer dette da hamringen ofte gjør at du sjokker skruen slik at den løsner lettere Jeg vet ikke hva av verktøy du har, men jeg har tatt ut slike skruer ved å sveise fast en annen skrue rett på det kroniske hodet på den skruen som skal ut med et godt tråmater-sveiseapparat. Dette har jeg også gjort på korte stumper av knekte pinneskruer også med stort hell. Det siste er jo å borre ut hele skruen, men dette setter krav til at du borer rett, i og med at bronsen er lett å skade. Men du har et hull i senter av skruen som gjør at dette bør gå, da ville jeg startet med et 4mm bor og boret i gjennom skruen med dette først, så gått etter med 5 mm og til slutt 6mm gjengetapp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.