jonol Startet 4.Februar.2013 Del på Facebook Startet 4.Februar.2013 Jeg måler f.eks. 50 % Rh (relativ fuktighet) i hydraulikkolje. Hvordan regnes dette om til ppm ?. Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Februar.2013 Del på Facebook Svart 4.Februar.2013 Har ikkje svar, men ennå eit spørsmål...hvordan måles Rh i olje då? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Folk I Båt Svart 5.Februar.2013 Del på Facebook Svart 5.Februar.2013 Relativ fuktighet varierer jo med oljetempraturen, og går fra 0 til 100%. Ved 100% relativ fuktighet i oljen, ved en gitt temperatur, begynner fuktigheten å slå om til vann, og oljen emulgerer med vannet (blir matt/grå/hvit). PPM målinger er vel av fritt vann i oljen. Såvidt jeg vet er det to helt forskjellige måleprinsipper som ligger bak to helt forskjellige måleenheter, så jeg tror ikke de kan "omregnes". Sitér dette innlegget Link to post
jonol Svart 5.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2013 Har ikkje svar, men ennå eit spørsmål...hvordan måles Rh i olje då? Idette tilfellet ble det brukt sensor type MS150 fra Parker Hannifin. Den måler både Rh og temp., men hva slags måleprinsipp/metode som brukes i denne vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
jonol Svart 5.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2013 Såvidt jeg vet er det to helt forskjellige måleprinsipper som ligger bak to helt forskjellige måleenheter, så jeg tror ikke de kan "omregnes". Det kan være at du har rett, men hvordan måles i så fall ppm ?. Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
Folk I Båt Svart 5.Februar.2013 Del på Facebook Svart 5.Februar.2013 (redigert) En vanlig måte å måle relativ fuktighet er å bruke en kombinert måler. Denne registrerer tempratur og måler relativ fuktighet ut i fra dette vha kapasitiv måling. Den Parkern din er en sånn. Den er bygd opp av polymer, et par elektroder og selve målepinnene for fuktighet og tempratur. PPM (partikler per million) registreres normalt vha. lysmålinger ut fra en gitt standard. Men noen laboratorier kvalitetssikrer med "manuelle" tellinger. Men kort sagt er forskjellen at PPM målinger er mulig når relativ fuktighet har overskredet 100%,og det er "fritt vann" i oljen. Men det er verdt å merke seg at den prosentvise fuktigheten vil endre seg alt etter temperaturen på oljen Redigert 5.Februar.2013 av busterx (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jonol Svart 5.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2013 Men kort sagt er forskjellen at PPM målinger er mulig når relativ fuktighet har overskredet 100%,og det er "fritt vann" i oljen. Betyr det at ppm = 0 når Rh < 100 % ?. Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
Folk I Båt Svart 5.Februar.2013 Del på Facebook Svart 5.Februar.2013 Når du har 100% rH er kondenseringen i gang. Fuktighetens tetthet i sammenheng med temperaturen gjør at det oppstår kondensering av vann i oljen. Sitér dette innlegget Link to post
jonol Svart 5.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2013 Når du har 100% rH er kondenseringen i gang. Fuktighetens tetthet i sammenheng med temperaturen gjør at det oppstår kondensering av vann i oljen. Jeg skjønner at dette kan bli ganske omfattende. Det får holde med med rH inntil videre. Mange takk busterx. Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
Folk I Båt Svart 6.Februar.2013 Del på Facebook Svart 6.Februar.2013 Så lenge du har under 100% rH rundt på systemet ditt, har du ikke direkte "vann i oljen" om du skjønner. Men høy rH er uansett noe man skal unngå. Bl.a. siden rH under driftstemp. vil være mye lavere enn under stillstand. Et godt råd er å montere silicagelfilter på pusteventilen/"avluftinga" til hydraulikktanken. Denne tørker både lufta som går inn og lufta som går ut. Du vil se at rH faller ganske fort ved installasjon (og fornyelse) av et slikt filter. Vel og merke om man ikke har direkte vannintrenging ute på systemet. Fås i alle størrelser og med de fleste forskruninger hos TESS og andre som driver med hydraulikk. http://www.boschrexroth.com/country_units/america/united_states/sub_websites/brus_brh_i/en/products_ss/04_filters-new/a_downloads/re51412_2009-02.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.