Marwin Startet 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 5.Februar.2013 (redigert) Problemstillingen er at du skal trekke båten på ei vogn opp et skråplan. Det kan være seg låvebru, båtutsett osv. Vi med båt på henger er etterhvert blitt drittlei av å dra winshen for hand og ønsker en elektrisk løsning. Da må det finnes en formel som lett gir et svar, eller?? Spørsmål #1: En vogn skal trekkes opp et skråplan. hvor stor trekkraft skal til? Faktorer er: * Vinkelen på låvebrua i forhold til horrisontalplanet, i grader. * Vekta på vogna med båt, i kilo * Friksjon ser vi bort fra, * Hastighet ca 3-4 meter / minutt. Spm. #2: Hvor stort er momentet på akslingen som trekker vogna, når diameteren på trommelen er f.eks. 24 cm Ø ? Spm. #3: Hvor stor gearutveksling trenges mellom motor og trommel, når motoren har en omdr.hastighet på 1450 / min.? Spm. #4: Hvor stor motor i kW trenges? Det ideelle hadde vært en ferdig formel hvor du putter inn faktorene: Slepevinkel, vekt på vogna, hastighet i m/min., trommeldiameter i mm. Og fått svaret i kW.... Noen som tar utfordringen? Redigert 5.Februar.2013 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Sjøtunga Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Strekket i trekkwiren (som er den kraften motoren skal overvinne) er lik m * sin(v) der m er båtens tyngde og v er vinkelen på planet du drar båten oppover på. Hastigheten påvirker ikke dette etter at trekket er i gang. Tangentialt moment på akselen er trommeldiameter * wirestrekk. Gearutvekslingen er avhengig av trommeldiameter og ønsket trekkhastighet når motorhastighet er gitt. Nødvendig effekt på motor er avhengig av utveksling og nødvendig trekkraft. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Marwin Svart 5.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 (redigert) Så hvis båthengeren er 900 kg og vinkelen er 23 grader blir svaret 352 kg? I så fall, blir da dreiemomentet 352 x 0,24 = 84 kgm? Som igjen gir 815Nm..... Og så kommer rosinen i pølsa: Et snekkegear med slikt moment og høvelig utveksling koster nærmere 5 laken.... Og skal du ha motor og kanskje regulere hastigheten trinnløst, spretter du fort opp mot 7-8 laken. Er det noe rart at folk heller kjøper en ferdig winsh på Jula eller Biltema?? Takk for at du tok deg tid Sjøtunga Redigert 5.Februar.2013 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Sjøtunga Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 (redigert) 23 grader er jo ganske bratt, da. Tror ikke vanlige utsettingsramper pleier å være brattere enn max 10 grader, skulle jeg tippe vil jeg tro de fleste er rundt 5 grader eller så... Redigert 5.Februar.2013 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Sjøtunga Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Tangentialt moment på akselen er trommeldiameter * wirestrekk. Må korrigere meg selv her: det skulle naturligvis være trommelradius, altså halve diameteren... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Marwin Svart 5.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Alså vell 400 Nm som dreiemoment bare for å holde lasten i ro... Så må man legge til endel for å overvinne friksjonen... Men som sagt, har noen ganger sjøl tenkt å lage en slik vinsj, og når noen kunder også begynner å spekulere i samme baner, ble det starten på denne strengen. Og konklusjonen er alså at prisen blir for høy. "Chinavinsj" blir sikkert den enkleste og billigste løsningen! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Sjøtunga Svart 6.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2013 Vel, som sagt, 23 grader er j****g bratt. Norges bratteste vei har en stigning på 27 grader. Flåmsbanen, som er Norges bratteste og Europas nest bratteste jernbane, har en stigning på 3,2 grader. Hvis vi sier at den bratteste stigningen det er aktuelt å dra opp en båt er 5 grader, så får du et wirestrekk som er 8,7 % av båtens vekt, som blir 78kp eller 770N for din båt på 900kg. Da kan du dele tallene dine med 4,5... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
-morten- Svart 6.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2013 Jeg har winsjoptrekk i naustet. Dette er en motor fra en trafobryter som er omkoblet til kontinuerlig drift. moteren er kobla opp til et enormt gear som har vært spill på en båt. Har ikke peiling på utvekslingen. Vi bruker i tillegg kasteblokk så hastigheten er lav. Merker ikke stor motstand på motoren da det er gearet som tar opp nesten all krafta. man kan lett sveive dette for hånd vil jeg tro uten at vi har prøvd. Båten er ca 1000kg vinkelen på naustbroa ca 15-17 grader. bruker en opplagshenger fra Tysse. Det var ingen problemer å dra opp Mørebasen som jeg rekner med var 1500-1600kg. den hadde i tilegg en sikkelig tung henger med tvillinghjul Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Marwin Svart 6.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2013 Jo´a, har du noe gammalt ræl så går det sikkert an å snekre til noe. Nabo tok en gammel plenklippermotor og laga ei slurekobling mot et sykkelhjul, som igjen gikk på en 3-4 cm trommel. Gikk temmelig sakte å dra færingen opp gjennom støa, mye støy og blå røyk, men det funka.... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Fjellmatros Svart 6.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2013 Men som sagt, har noen ganger sjøl tenkt å lage en slik vinsj, og når noen kunder også begynner å spekulere i samme baner, ble det starten på denne strengen.Og konklusjonen er alså at prisen blir for høy. "Chinavinsj" blir sikkert den enkleste og billigste løsningen! Du behøver da ikke bygge en monstervinsj som trekker båten direkte opp, kraftblokker med flere spor er da oppfunnet for lenge siden Brems lager du med litt deler fra feks. en motorsykkel. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 6.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2013 Sikkert. Men det finnes mange rimelige sveive-vinsjer også! Denne strengen handlet om elektrisk vinsj, nettopp for å slippe å dra seg ihjel! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
-morten- Svart 7.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2013 Skal du ha en ny el winsj som skal trekke ca 2 tonn om det er den båten du har på profilen. så må du nok belage deg på å betale lit for det. Jeg har 4-Hjuling og til dem brukes stort sett et amerikansk merke som heter Warn. Det gjelder også winsjer for 4x4 biler. Dette utstyret er overpriset men solid og god kvalitet man får jo kjøpt liknende utstyr på Biltema osv. men det er liten løftekapasitet på dette. Dette blir lit for mye jalla hobby opplegg etter min mening. skal man dra i så bratt stigning som du nevner så holder ikke dette mål. Det aller beste er å få skaffa seg et brukt ankerspill med gear og koble dette mot en el motor. skal man ha profesjonelle båtopptrekk koster det ganske mye. Det finnes foresten portable båtopptrekk/winsjer som har ekstern bensinmotor.. Spørsmålet er hva du er ute etter egentlig..Man får kjøpt alt for penger Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Runner Svart 7.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2013 (redigert) Når du skal beregne nødvendig motorkraft på vinsjen, så bør du legge inn friksjon. I starten kan den være veldig høy, på den annen side, veldig kort. I tillegg må du regne med kraften som trengs til å "akselrere" båten opp til 4 meter/min. og på toppen behovet for mere motorkraft fordi trommeldiameteren øker. T1; Motorkraften må overvinne den statiske friksjonen T2; Motorkraften må overvinne båtens akselrasjon + tyngdekraften T3; Båten hales med jevn fart T4; Behovet for motorkraft øker langsomt etterhvert som wiren rulles opp og radiusen på vinsjen øker, T5 Stopp og start med halvfull vinsj. (Her skulle egentlig vært en strektegning, men den ble deformatert) Redigert 7.Februar.2013 av Runner (see edit history) Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.