sunnmøre Startet 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 5.Februar.2013 Vel å skrive spørsmålet her i forumet, då det for min del er eit spørsmål som stort sett er knytt til båtlivet. Har pr. i dag eit mobilt breiband via usb-modem frå Telenor. Dette har fungert heilt flott, unnateke innerst i enkelte få fjordarmar. Spørsmålet er om eg skal gå over til å bruke mobilen som aksesspunkt, og nytta han som modem istaden for det mobile breibandet eg har i dag? Har ein del databruk som ein del av abonnementet i dag, som fungerer greitt vinterhalvåret. Dei månadane båten blir brukt mest, kostar eit tilleggsabonnement 200 kr. Dette gjev fri bruk. Tenkjer det slik at då vil telefonen fungere som eit trådlaust modem som fleire kan koble seg på. Er det noko svakheiter med denne løysinga, eller er det berre å kaste det gamle usb-modemet på land? Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Jeg har alltid brukt mobilen som aksesspunkt. Mest fordi jeg har abb gjennom jobben og så slipper jeg med en dings mindre. Lader må du ha for det går endel strøm, men det må du jo ha uansett. Har aldri merket noen problemer. Klart at i utlandet er det problem siden roaming koster, det det gjør det jo med USB modem også. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Haugvar Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Hadde problemer med dårlig dekning på hytta, og kjøpte 3G-ruter Fra Teltonika http://www.teltonika.lt/en/pages/view/?id=952 med kontakt for fast GSM-antenne. Den er jo lur fordi du kan ha GSM-antenne i masten og dermed få bedre dekning. Min skal nå reise mellom fjord og fjell for å gjøre nytten begge steder Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Har også kun brukt mobilen som aksesspunkt, skjønner ikke poenget med eget abo for datatrafikk, og egen dings. Alt har jo wifi nå så da er det jo bare å bruke. ------------ Men ser poenget om man har dårlige mottakerforhold og trenger ekstern antenne osv, da vil jo en 4g router eller noe være tingen. Men selv da så er det vel både enklere og billigere å bestille en datatvilling til telefonabonnementet? Kineserne selger vel forøvrig 4g routere for småpenger, har ikke prøvd en slik selv men kanskje en skulle kjøpt en til båten? Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Bruker mobilen som access punkt, dette fungerer mer enn tilfredstillende for meg. Har abbonement fra Telenor. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
grawis Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Jeg reposter innlegg fra annen tråd for noen dager siden :-) Denne bruker utelukkende mobilnettverk (3G/4G). Jeg har ennå ikke testen den på tur, men her i Puddefjorden i Bergen får jeg hastigheter opptil 23Mb nedlasting og 13Mb opplasting. Det er raskere enn jeg hadde da jeg bodde på land. Sprøest av alt, det er billigere også... De fleste steder hvor det er trådløse nett å oppdrive, er det også 3G eller 4G, så i utgangspunktet tror jeg dette er ei ganske ok løsning. Ekstrabonus er at denne mobilruteren går på 12V/DC, så bare litt småmekk måtte til for å få koblet den på 12V-anlegget. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Antenne i masta for 3G / WiFi er en blandet fornøyelse. Tapet i en normal koaks er så høyt at vinninga lett går opp i spinninga som det heter. Kortest mulig koaks kabel ved så høye frekvense rer mantra, selv om det finnes koaks med lavt tap på disse frekvensene er de dyre. På hytta og andre steder kan man ha retningsantenne med 10-15 eller mer forsterkning, kort koaks og modem inne under tak eller et skap. Ombord er det værre. En lang USB kabel som jo ikke har tap slik som en koaks og 3G modem inne i vanntett plast kan være en løsning. Personlig har jeg ikke merket så mye til dårlig dekning på 3G, selv på Dalmatiakysten. Mobildekningen er som oftest god. WiFi derimot er noe annet, der må det ofte retningsantenne til eller rundtstrålende om man ligger på svai. Sjekket litt på koaks til WiFi antenne i masta, men tap og pris gjorde at det var bare å glemme, når du kommer opp i mikrobølger (omtrent- begynner vel på 3 de) på 2.4 GHz er det en litt annen verden enn HF/VHF. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
RSL Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Denne bruker utelukkende mobilnettverk (3G/4G). Jeg har ennå ikke testen den på tur, men her i Puddefjorden i Bergen får jeg hastigheter opptil 23Mb nedlasting og 13Mb opplasting. Det er raskere enn jeg hadde da jeg bodde på land. Sprøest av alt, det er billigere også... De fleste steder hvor det er trådløse nett å oppdrive, er det også 3G eller 4G, så i utgangspunktet tror jeg dette er ei ganske ok løsning. Ekstrabonus er at denne mobilruteren går på 12V/DC, så bare litt småmekk måtte til for å få koblet den på 12V-anlegget. Den du linker til står oppført med kun WIFI og 220V i tabellen under. Huawei B593 LTE WiFi ink 2 antenner Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Sydvesten Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 (redigert) Jeg reposter innlegg fra annen tråd for noen dager siden :-) Har samme på hytta med Netcom abb, og to antenner på taket på grunn av manglende 3G dekning i hytta, oppnår 2 av 5 på signalstyrke med utendørs retningsstyrt antenne.. Funker på både 12V og 220 volt som du skriver... Men har ikke oppnådd bedre enn drøye 8 ned og 2 opp med 3G Redigert 5.Februar.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Nær 2000,- er jo et godt stykke på vei til å kjøpe ny mobil med 4g som kan spre signalet. Nå er vel i og for seg ikke 4g noe must heller. Syns det går så det griner med 3g når dekningen er god. Mer enn godt nok til vanlig bruk, selv å streame med god billedkvalitet fra NRK går fint. Og er dekningen dårlig så hjelper det ikke med 4g heller. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Hva koster egentlig et 3 eller 4G abb med fri databruk pr mnd? RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
grawis Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Den du linker til står oppført med kun WIFI og 220V i tabellen under. Huawei B593 LTE WiFi ink 2 antenner Veit ikke helt hvorfor den gjør det, den leveres med batterielliminator 220 til 12 volt og 4G. Du kan ha opp til 32 enheter koblet til denne via wifi, og dekningen synes å være vesentlig bedre enn på vanlig mobil, både når det gjelder kontakten med mobilbasestasjon og enheter på wifi. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Hvordan setter man opp mobilen som accesspunkt for trådløst nett? Må man ha noen "dingser" i tillegg? Jeg er rimelig blank på dette, men ser at mitt mobile bredbånd blir litt lite brukt i forhold til kostnaden. Så om noen kunne gitt meg en forklaring for dummies så hadde det vært supert! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jan E. Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 (redigert) Noen her som har mobil som accesspunkt, Telenornett, og mer en 5Gb i mnd? (Og ikke er bedrift) Har selv Netcom hvor en kan velge så stor datapakke som tillegg en vil. Problemet er at det går tregt i området jeg bor. Og de klarer ikke å komme med tilbakemelding om de har nedgradert til 3G isteden for 3G+ i området, siden det går tregere nå en før. Så frister å flytte til Telenor nettverk. Men klarer ikke å finne noen tilbydere med mer en 5Gb datatrafikk uten å bruke dongel eller eget sim kort... Jeg trenger via mobilen 8-10Gb. Forøvrig virker konseptet meget bra. Bortsett fra lite utvalg av operatører om en bruker en del data. Om en da ikke vil betale mye for ekstrapakker på slutten av perioden. Redigert 5.Februar.2013 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Randesund39 Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Det sies at ice.no med sin bruk av det forhenværende NMT 450 nettverket, har en langt bedre rekkevidde en GSM, dersom man skal operere i Norden. @Index Dette kommer veldig ann på hva slags mobil du har. For mitt vedkommende er jeg mere glad i å koble min Android mobil via USB til laptoppen da jeg ikke ønsker mere Wlan og stråledilldall i ummidelbar nærhet når jeg jobber. Mobilen ligger da en meter unna og stråler kun på GSM frekvensen. SElv merker jeg at jeg blir sliten i hodet av Wlan, men det er individuellt. Fortell hvilke mobil du har og så blir det letter å hjelp deg:-) Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Hvordan setter man opp mobilen som accesspunkt for trådløst nett? Må man ha noen "dingser" i tillegg? Jeg er rimelig blank på dette, men ser at mitt mobile bredbånd blir litt lite brukt i forhold til kostnaden. Så om noen kunne gitt meg en forklaring for dummies så hadde det vært supert! Telefon og operativsystem? På min Iphone og Win7 pro var det kun å slå på wifi på telefonen, og installere Itunes på maskinen. Også øke sikkerheten etterpå når oppkoblingen var utført første gang. Om en bruker kabelen, trenger en kun å ha installert Itunes, og velge USB under "delt internett" på telefonen. Kastet den gamle Xperia1 til fordel for Iphone. For xperiaen var plent umulig å komme på nett med på PC. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
olews Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 (redigert) Det er meget enkelt, gitt at du allerede har bredbånd på mobilen og har en nyere mobil. Min er en gammel Samsung, GT-I9000, men jeg velger bare trådløs og nettverk, Mobilt tilgangspunkt, hukav av for mobilt tilgangspunkt , svarer ja og så er det på. Ingenting annet trengs, ingen software på maskinen. Såre enkelt, men det går mye strøm - husk lader. Ole Redigert 5.Februar.2013 av olews (see edit history) Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Randesund39 Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Med min Linux laptop og Xperia telefon trenger jeg bare å plugge inn USB kablen og vips er jeg på nett. Man ser en dialogboks ettehvert som den gjør ting som feks detekterer telefonen og hvilke IP adresse jeg får. Selv klarer jeg ikke å se for meg noe mere komplisert en Iditt og datt. Det er ultrapropritært og krever sinnsykt store programmer som Itunes(sic!) 70mb? Men nå er jeg litt spesialisert på dette med mobilt internet med flere år i "bushen" og stort fokus på hvordan man får det man har til å surfe fort på nette, nærmest uavhengig av bredbånd eller hva man har. Selv har jeg en strupet linje fra Telenor og den er vel litt mindre en dobbel ISDN, slik at jeg er helt i fortiden. Jeg lovpriser også Linux der, for den varianten jeg bruker har ikke slikt tull som Windows update. Det er stabil og bra teknologi. Ikke har jeg behov for Antivirus heller. Dermed bruker min PC kun det jeg surfer og som sagt er det en ting jeg har tilnærmet svart belte i, å tune Firefox for å være en racerbil på nett, uten at jeg savner verken bredbånd eller noe som helst. Min PC står da på 24 timer i døgnet og trenger jeg en fil på ca 1 gig, lastes den ned om natten. Dersom det er noen som bruker satelitt forbindelse til internet, assisterer jeg gjerne med å tune en PC til å kutte bort de ca 90% av data som man laster ned som er bare tull som annonser osv osv. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Det er meget enkelt, gitt at du allerede har bredbånd på mobilen og har en nyere mobil.Min er en gammel Samsung, GT-I9000, men jeg velger bare trådløs og nettverk, Mobilt tilgangspunkt, hukav av for mobilt tilgangspunkt , svarer ja og så er det på. Ingenting annet trengs, ingen software på maskinen. Såre enkelt, men det går mye strøm - husk lader. Ole Det er rett og slett kjempeenkelt, som beskrevet over. Tar sekunder. Og for å droole videre, hva med å ha en smarttelefon fast i båten. Den er trådløsrouter for 3/4g, du kan bruke den som nettradio, vanlig radio, som streamer for musikk, evt avspilling offline (spotify premium), du kan ha den stappa med maritime apper, værapper, evt som backup navigator, ren GPS osv. En smarttelefon er vel noe av det mest flerfunksjonelle du kan ha i båten. Ett nettbrett med mulighet for sim-kort gjør jo samme nytta og de er i ferd med å synke drastisk i pris. Et nettbrett uten sim-kort gjør jo også nytta om du deler nett fra telefonen. -------------- På min Sony Ericsson velger jeg "innstillinger", "trådløst og nettverk", "tilknytnng og trådløs sone" og huker av for "flyttbar trådløs sone". Første gangen må jeg gi sonen ett navn og evt. passord. Ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 5.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Då blir det til å kvitte seg med det mobile breibandet, og satse på å bruke telefonen som modem. Har for tida Tele2 som opratør. 199 kr for fri bruk opptil 5gb. Det held truleg til vår bruk. Einaste negative er at Telenor sitt nett har noko betre dekning på vestlandet (etter eigne erfaringer), men får prøve. Sitér dette innlegget Link to post
Randesund39 Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 @Pinkvin... Jeg hadde faktisk tenkt å sette en smartphone i masta med egen mini solcelle strømtilførsel. De skulle først og fremst ta inn GSM nettet og så roame det videre via Wlan ned til båten. Har slått fra meg det og er såre fornøyd med å slippe å ha Wlan både på laptoppen og mobilen, pga mye irriterende stråling i ummidelbar nærhet. Fikk opp energinivået med tanke på data når jeg fikk hooka dette opp via USB i stedet og siden har jeg verken trengt lader eller noe som helst. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Då blir det til å kvitte seg med det mobile breibandet, og satse på å bruke telefonen som modem. Har for tida Tele2 som opratør. 199 kr for fri bruk opptil 5gb. Det held truleg til vår bruk. Einaste negative er at Telenor sitt nett har noko betre dekning på vestlandet (etter eigne erfaringer), men får prøve. Korriger meg gjerne men såvidt jeg vet så er det to nett i Norge, Netcom sitt og Telenor sitt. Tele 2 er vel Netcom og Chess er Telenor. Ville bytta til Chess. Om du ikke har binding på noe da. Når du bytter mellom Telenor/Netcom så vil du merke at de er så salgskåte at alt ordner seg både raskt og fint. Men jeg tror ikke du får veldig mye bedre pris... om det ikke er chess som har fri bruk resten av året til 200,- i mnd nå da? Husker ikke datamengden. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Det er 2 "landsomfattende" nett, Telenor og Netcom pluss Network Norway som er under oppbygging. Tele2 bruker det siste der det er operativt, bl.a. der jeg bor på Skjetten ved Lillestrøm. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
kodalse Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Selv valgte jeg en løsning som kombinerer både wifi og 3G/4G om det er ønskelig. Ice eller forsåvidt satelitt samband er heller ikke noe problem. Samtidig slipper jeg å tenke på innstillinger og konfigurasjoner avhengig av hva jeg velger. Bonusen er at båten har sitt eget interne trådløse nettverk (forsåvidt også kablet om jeg bryr meg med å trekke kabler). Da vil alle enheter ombord, også gjester, ha tilgang til internett uten at jeg trenger å bistå med tilkoblinger. Tråden er forøvrig beskrevet her: https://baatplassen.no/i/topic/97250-trdlsnett-automatisk-i-havn-og-p-tur/ Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 @Pinkvin... Jeg hadde faktisk tenkt å sette en smartphone i masta med egen mini solcelle strømtilførsel. De skulle først og fremst ta inn GSM nettet og så roame det videre via Wlan ned til båten. Har slått fra meg det og er såre fornøyd med å slippe å ha Wlan både på laptoppen og mobilen, pga mye irriterende stråling i ummidelbar nærhet. Fikk opp energinivået med tanke på data når jeg fikk hooka dette opp via USB i stedet og siden har jeg verken trengt lader eller noe som helst. Merker jo at telefonen spiser batteri som en tørst danske når den deler nett men det er jo strengt tatt ikke noe i veien for å putte den i en pose og heise den opp i sprederen om det er dårlig dekning. Kjapp og grei løsning egentlig, om en noe kortvarig pga batterilevetid. Og veldig teit hvis telefonen ringer :-DD Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.