Guest Avmønstret# Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Det er 2 "landsomfattende" nett, Telenor og Netcom pluss Network Norway som er under oppbygging. Tele2 bruker det siste der det er operativt, bl.a. der jeg bor på Skjetten ved Lillestrøm. Forstår jeg deg riktig at Tele2 da bruker Netcom der Network Norway ikke er utbygd? Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 5.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Det er riktig, etter det eg har forstått. Kjem til å forsøke Tele2 denne sesongen, for deretter å vurdere. Har vore godt fornøgd med Telenor si dekning her på nordvestlandet. Får heller bytte tilbake om det ikkje fungerer tilfredstillande. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Bonusen er at båten har sitt eget interne trådløse nettverk (forsåvidt også kablet om jeg bryr meg med å trekke kabler). Da vil alle enheter ombord, også gjester, ha tilgang til internett uten at jeg trenger å bistå med tilkoblinger. På samme måte som det blir når man deler nett via en smarttelefon. Man danner et lokalt wifi nett som alle kan koble seg opp til. Men om den kan plukke ned et åpent wifinett og spre det videre aner jeg ikke, og helt sikkert ikke veksle mellom det og 3/4 G. Men har ikke sjekket heller det er jo apper for alt mulig her i verden nå så...? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 (redigert) Ikke så lett å beholde oversikten over mobilmarkedet i Norge, kanskje, men her er tilstanden pr i dag så langt jeg kjenner til. Det er tre operatører med egne nett i Norge i dag: Telenor som har kjøpt opp bl a Talkmore Netcom som har kjøpt opp Chess (og som er heleid av Telia som også eier NextGenTel) Tele2 som har kjøpt opp Network Norway med dattera OneCall Alle de oppkjøpte virtuelle operatørene bruker sine moderselskapers nett. For Tele2-kunder som er utenfor dekning i eget nett, så bruker Tele2-abonnenter Netcoms nett, mens OneCall-abonnenter bruker Telenors nett. For øvrig finner man den informasjonen man trenger på Telepriser.no Redigert 5.Februar.2013 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Lars H. Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Hvilket nett som har best dekning, skal jeg ikke uttale meg om. Men jeg abonnerer på Tele2 da de har samme priser i Sverige og Norge. Og i løpet av den måneden jeg ferierer med båten i Sverige hvert år, bruker jeg telefonen nesten like mye som resten av året i Norge. Av samme grunn bruker jeg mobilt bredbånd fra ICE. De har samme priser for bruk i Norge og Sverige. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Euklid Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Jeg har en iPad med 3G-abonnement fra NetCom ombord, og denne deler nettverk videre til alle andre enheter. Har fungert ypperlig, selv om mobilnettverket selvsagt har sine begrensninger. (Har Telenor-dekning på iPhone, er ikke så ofte jeg har dekning på den ene uten dekning på den andre, så valg av tilbyder oppfatter jeg som rimelig likegyldig med mindre en oppholder seg mye på spesielle steder der en har spesielt god/dårlig dekning.) Dersom det er noen som bruker satelitt forbindelse til internet, assisterer jeg gjerne med å tune en PC til å kutte bort de ca 90% av data som man laster ned som er bare tull som annonser osv osv.Min Iridium Extreme ankom faktisk i dag, så dette er jeg interessert i. Formodentlig en kombinasjon av firewall og adblocker? Denne skal ikke brukes til stort annet enn plain text-mail og værmeldinger, så greit å få blokkert ut det aller meste. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 (redigert) Syntes mye mobilmarkedsføring er ganske grov. Ta f.eks. Chess sin reklame: SJAKK MATT - Helt fri bruk : 399krMinutter, SMS, MMS, og data : fri bruk. Du går inn på denne og ser: Chess Sjakk Matt600/600/600/1000+Velg din FriBRUKNorske priser i Norden pr. mnd: 399,00 Samtale: 0,00 Oppstart: 0,00 SMS: 0,00 MMS: 0,00 Data: 0,00 Her er det sikkert mange som allerede hopper på. Men trykker en på "Standardpriser": Suksessen fortsetter! Ta helt av! Surf, snakk, SMS eller MMS så mye du orker for kun 399,-/mnd ut hele 2013! Bestill NÅ! for å få helt FriBRUK. Men så ser en noen stjerner. Og nederst står det plutselig en begrensning på antall............. Greit at det er eg ganske høyt tall, og de fleste sliter med å bruke opp så mye. Men det er da ikke fri bruk de selger. Og data slutter allerede på 5Gb før en er på ISDN hastighet, og må betale ekstra som alle andre for ikke å rive ut alt håret Syntes slike ting er like grove som at Onecall ikke fikk bruke ordet "billigere" i annonsene sine, men måtte gå over til "billig". Redigert 5.Februar.2013 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
index Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 @Index Dette kommer veldig ann på hva slags mobil du har. Har en Iphone 4, men har ikke gått over til mac eller Ipad ennå. Går det an å bruke Iphonen mot en vanlig laptop, eller må jeg kjøpe meg en Ipad for å få dette til? Kablet med USB eller trådløst, hva er best? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
glalaks Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Jeg hadde one call på iphonen første året og da vekslet telefonen mellom Netcom/Telenor/network norway. Brukte det med best dekning. Mulig det er forandret nå, men den brukte alle nettene. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Jeg har en iPad med 3G-abonnement fra NetCom ombord, Men hvorfor et eget abo for 3G, koster ikke det mye mer enn å bestille en datatvillingsim? Du har jo eget abo på iphonen din og der må det jo være en del datamengde. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 @Index Dette kommer veldig ann på hva slags mobil du har. Har en Iphone 4, men har ikke gått over til mac eller Ipad ennå. Går det an å bruke Iphonen mot en vanlig laptop, eller må jeg kjøpe meg en Ipad for å få dette til? Kablet med USB eller trådløst, hva er best? Instillinger-> delt Internett-> slå på bryteren så får du nettverksnavn og passord. Kan brukes på alle pcer.. Om du ikke finner det må du oppdatere telefonen.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Euklid Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Men hvorfor et eget abo for 3G, koster ikke det mye mer enn å bestille en datatvillingsim? Du har jo eget abo på iphonen din og der må det jo være en del datamengde. Fordi arbeidsgiver betaler telefonabonnementet, foretrekker å holde min private nettbruk utenfor dette regnestykket. Til 229kr måneden (inkludert Spotify Premium som jeg uansett ville abonnert på) er det uansett ikke så hakkende galt. Har en Iphone 4, men har ikke gått over til mac eller Ipad ennå. Går det an å bruke Iphonen mot en vanlig laptop, eller må jeg kjøpe meg en Ipad for å få dette til?Funker fint med vanlig laptop over trådløst nettverk. Gå på Settings -> Personal Hotspot -> On og du er i gang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.