Erik Startet 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 5.Februar.2013 Driver og bygger om instrument panelet ved kartbordet litt, og må flytte sensoren til varmeapparatet. Denne er jeg ikke fornøyd med fra før, Skrur av temperaturen alt for sent, (det blir for varmt), og tenner det ikke igjen før det blir alt for kaldt. Finner ingen innstilling på termostat der den skrur seg både av og på igjen innenfor en komfortabel romtemperatur. Det er muligens begrenset hvor mye det hjelper å flytte sensoren, men når den uansett nå skal flyttes, hvor er det best å ha den ? Lavt, høyt, eller midt på (som nå) ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Big Horn Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Min erfaring er at den bør være plassert så nærme det mest frekvente oppholdstedet som mulig. Sørg også for at den er plassert et sted som faktisk gjenspeiler temperaturen i rommet, og ikke delvis skjult bak gardin, nær deksvinduer, etc.. Montering på yttervegg eller på massive overflater med høy varmekapasitet gir også feil innslag. Termostat med ekstern sensor som kan monteres med litt avstand til nærmeste skott / innredning er å foretrekke. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Der jeg jobbet på båtfabrikk pleide vi å montere føleren fra navlehøyde og oppover. Det kom jo litt ann på innredningen. Men den ble alltid montert innvendig. Har ikke hørt om noen klager på det. Dette var ved windy boats. På min egen wallas har jeg ikke termostat, og må velge mellom hel og halv.. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 (redigert) Ta en digital termometer och prova Dig fram var du läser av en temperatur som Du tycker stämmer med hur Du upplever klimatet i båten. Prova på olika ställen och vid olika utetemperaturer gärna kring 5 plusgrader och vindförhållanden när Du värmt upp båten till omkring den temperatur som Du upplever som komfortabel. Försök hitta en placering av givaren i bästa läge och då med beaktande av de synpunkter som beskrives av Big Horn. I regel är en höjd på 1,2 - 1,5 meter över durken lämplig. Redigert 5.Februar.2013 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 5.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Takker for svar. Men testet føler nå etter demontering, og der den da nå er løs på en lang ledning. Fikk den ikke til å stenge selv midt i varmluften fra ene dysa ( og der er det varmt). Tror den må være deffekt. Hvordan virker disse egentlig? Ved å åpne eller slutte kontakt, eller ved økende / synkende motstand ? Får man kjøpt nye løse følere? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
ebonita Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Brukar vara ett NTC eller PTC motstånd kring 2000 ohm. Vad är det för värmare? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.