Stig Startet 21.Februar.2005 Link til dette innlegget Startet 21.Februar.2005 Jeg skal kjøpe VHF til min båt, og ønsker å høre erfaringer på bærbar/håndholdt VHF kontra fastmontert. Jeg har en 28 fots daycruiser, og antennehøyden på en fastmontert vil begrense seg til montert høyde på 1,5m pluss antennens lengde. Er det noen som kan gi gode råd i denne sammenheng, og eventuelt anbefale merke/type/modell? Mvh Stig Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 21.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2005 Er ikke noe spesialist på området, men hadde samme problemstilling ifjor. Hadde i første omgang tenkt meg en bærbar men etter nøye tenkning og på bakrunn av at det blir turer litt lengre enn oslofjorden, kjøpte jeg en navman fra seatronic i moss. Den er enkel å kople fra og ta med seg hjem, som var en av kriteriene siden jeg skulle ha den montert ved førerplassen og båten har kalesje. Og det er ikke tvil om at rekkevidden er mye bedre. Med vennlig Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 21.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2005 Prøv Emneoversikten. Der finner du veldig mye om VHF, inkl. mye om det du spør om. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Bitteliten Svart 21.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2005 enig med KOB. Kan tillegge at jeg kjøpte en Garmin725 til Bitteliten II. Kom ikke til Tjøme Radio fra Jeløya!! Bærbar er ok som litt kraftig båt til båt kommunikasjon. fastmontert har større sendeeffekt, og selv 1 meter høyere antenne har mye å si. kjøp også vhf med dsc, det gir xtra trygghet Sitér dette innlegget Link to post
Stig Svart 22.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2005 Jeg skjønner at erfaringene heller mot fastmontert, og det blir nok det også. Det jeg ikke nevnte (som sikkert var det viktigste) er at jeg ikke bor i Oslofjorden, og mesteparten av turene mine går i farvann som vel på land ville betegnes som glissgrendte strøk. En del turer over Vestfjorden og ut til Lofoten. Sitér dette innlegget Link to post
Buffalo Svart 5.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 Da er iallefall ikke jeg i tvil. Har hatt en bærbar IC-M33 i 1 år. Etter min mening er dette ikke god nok ved lengre turer enn 2-4 KM fra senderene til Tjømeradio. Jeg kommer til å kjøpe en stasjonær med sikkelig antenne. Jeg ble skikkelig lurt på Sjøen for alle da selgeren påstod at denne var god også til lengre turer. Sitter ved Tallakshamn nå uten mulighet å få kontakt med Tjømeradio.... Jaja, learning by doing... Sitér dette innlegget <iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe> Link to post
bjorngb Svart 5.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 Jeg har begge deler. Siste innkjøp er nettopp M33. Vi har den stasjonære vhf'en nede i salongen og bærbar i cocpiten. Bruker den bærbare når jeg skal kalle opp skip/båter i nærheten - da er den OK å ha. Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 5.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 Jeg sier som Ole Brumm, ja takk-begge deler! En stasjonær med kobling til GPS er kjekt å ha, og har bedre rekkevidde enn en bærbar. En bærbar er kjekk som backup hvis du må forlate skuta eller får totalt strømhavari. Men, jeg skjønner ikke at du har så store problemer med rekkevidden til den bærbare, jeg kommuniserer greit med Tjøme Radio på kanal 07 (Halden) når jeg ligger sør for Horten, og det er da mer enn et par kilometer. Jeg får også inn Tryvann (K66) fra samme posisjon. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 5.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 Jeg har brukt en IC-M35 en del, og kan heller ikke si at jeg har hatt problemer med rekkevidden. Har i alle fall ikke opplevd begrensinger på 2-4 km. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 5.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 Sitter ved Tallakshamn nå uten mulighet å få kontakt med Tjømeradio.... Hvis ikke du sitter på vestsiden av Havneholmen, så er det noe galt med Icomen din. Ta kontakt med selger. Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Jeg har fastmontert VHF (Raymarine 218) på innvendig styreposisjon. Jeg ønsker også å ha VHF på utvendig også; har da to alternativ: 1) Kjøpe en Raymic med ledning fra VHF inne 2) Kjøpe en bærbar VHF til utebruk (da kan den også evt. brukes i lettbåt) Noen med erfaring gode/dårlige ? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Fleksibiliteten ved en separat Vhf er jo et +. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Fleksibiliteten ved en separat Vhf er jo et +. Rekkevidden og begrenset batterikapasitet er -. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Framtia Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Jeg ville absolutt satset på Raymic, da har du en fullgod VHF-ute med god rekkevidde. Jeg har i tillegg en håndholdt for nødbruk og kommunikasjon til jolla, koster jo ikke all verdens. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
baatsman Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Både stasjonær og håndholdt. Seiler litt alene, og skulle jeg tryne på sjøen har jeg VHF med meg. Har da fortsatt kommunikasjon. Ikke alltid at en bruker påkrevd sikkerhetsutstyr(dekksline). Når det gjelder kommunikasjon til jolle bruker vi PMR radioer. Derfor JA takk til begge deler. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Hansi Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Hadde både stasjonær og bærbar VHF i båten som nå er solgt. Den bærbare ble også brukt ved bruk av jolla til småturer og fiske. Vil sterkt anbefale en av hver. Praktisk og greit. Sitér dette innlegget Link to post
Tox Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Ja takk, begge deler for min del, meget praktisk og lettvint! Den stasjonære er kraftigere, og den bærbare er lettvint å ta med f eks i jolla! Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Rekkevidden og begrenset batterikapasitet er -. Enig, og jeg vil ikke anbefale en bærbar som alternativ til en fastmontert. Likevel heller det enn en "remote". Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Rekkevidden og begrenset batterikapasitet er -. Begrenset batterikapasitet er bare tull. En bærbar VHF av en viss kvalitet har batterikapasitet for å kunne snakke i timesvis. Og det gjør jo de færreste. VHF'en blir stort sett brukt til å gi eller svare på korte beskjeder. Da holder batterikapasiteten i dagesvis mellom hver lading. Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Med en slik vil batterikapasitet heller aldri være tema Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Hvilke bærbare VHF`er er det på markedet i dag som fast ladestasjon? Et kjapt søk på 2 nettsider fant jeg ingen... Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Icom M71 som er en super håndholdt VHF leveres med ladestasjon. Trenger bare å kjøpe en 12V sigarettadapter i tillegg. M71 har vannbeskyttelse i henhold til IPx8 standarden, gir et veldig solid inntrykk og har meget bra ergonomi. Har både fast VHF, fjernbetjening og håndholdt. Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 (redigert) Raymarine 101E har også fastmontert ladestasjon Raymarine 101E Redigert 17.November.2009 av Aquadoren (see edit history) Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
VO`n Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 ok Dårlig at de ikke informerer om det på sidene, det kan jo være avgjørende faktor for kjøp.... Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 .... fastmontert ladestasjon Betyr det at vhf`en kan oppbevares fast i ladestasjonen, og at ladesyklus/ -behov reguleres elektronisk? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.