Jump to content

Bærbar kontra fastmontert VHF???

Stig

Recommended Posts

Er ikke noe spesialist på området, men hadde samme problemstilling ifjor.

Hadde i første omgang tenkt meg en bærbar men etter nøye tenkning og på bakrunn av at det blir turer litt lengre enn oslofjorden, kjøpte jeg en navman fra seatronic i moss.

Den er enkel å kople fra og ta med seg hjem, som var en av kriteriene siden jeg skulle ha den montert ved førerplassen og båten har kalesje.

Og det er ikke tvil om at rekkevidden er mye bedre.

Med vennlig

• 4 år senere...

Da er iallefall ikke jeg i tvil. Har hatt en bærbar IC-M33 i 1 år. Etter min mening er dette ikke god nok ved lengre turer enn 2-4 KM fra senderene til Tjømeradio. Jeg kommer til å kjøpe en stasjonær med sikkelig antenne. Jeg ble skikkelig lurt på Sjøen for alle da selgeren påstod at denne var god også til lengre turer. Sitter ved Tallakshamn nå uten mulighet å få kontakt med Tjømeradio....

Jaja, learning by doing...

<iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe>

Jeg sier som Ole Brumm, ja takk-begge deler! En stasjonær med kobling til GPS er kjekt å ha, og har bedre rekkevidde enn en bærbar. En bærbar er kjekk som backup hvis du må forlate skuta eller får totalt strømhavari. Men, jeg skjønner ikke at du har så store problemer med rekkevidden til den bærbare, jeg kommuniserer greit med Tjøme Radio på kanal 07 (Halden) når jeg ligger sør for Horten, og det er da mer enn et par kilometer. Jeg får også inn Tryvann (K66) fra samme posisjon.

• 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...