Mulligan Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 (redigert) En i båthavna har en sånn liten Raymarine håndholdt. Hans vurdering er den er komplett ubrukelig fordi det er umulig å høre den når det blåser litt. Redigert 17.November.2009 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Be ham skru opp høreapparatet. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Konklusjonen kom etter at han hadde brukt en av mine Jotron VHF. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Hans vurdering er den er komplett ubrukelig fordi det er umulig å høre den når det blåser litt. Tja ... Tror du den er vanskeligere å høre enn en Raymic (som var alternativet)? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 enn en Raymic Aner ikke hva en Raymic er for noe. Jeg har kanskje noia, men når det gjelder VHF skal jeg ha det nærmest skuddsikkert. Derfor har jeg en fin grønn Sailor som hovedapparat. Skulle den mot formodning svikte, så har jeg en RS 8000 koblet på startbatteriet. Også har jeg to Jotroner. En er ute i meg i sittebrønnen, og en står alltid i laderen. Disse har jeg også Lithiumbatterier til i et knipetak. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Aner ikke hva en Raymic er for noe. Trådstarter har en Raymarine 218 ombord. Han ønsket råd om valg mellom en Raymic og en håndholdt Vhf. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 På seilbåter er 95% av VHF montert i maste-topp. Ved et mastebrekk er sannsynligheten for at antennen blir satt ut av funksjon stor. Å sende med 25 Watt uten antenne er vel å sende filteret til de "evige jaktmarker". En reserveantenne montert på rekken er smart. Men en håndholdt gir deg friheten, selv flytende til havs. Og skulle noe skje med moderskipet, at det forliser har du fortsatt en radio tilgjengelig. Vår har 1800 MAh li-ion batteri som holder på strømmen lenge. Derfor har en del også en bærbar VHF i Grab-bagen. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Otto R Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Mange gode svar, selv om det er populært med litt"Ole Brum" - begge deler. Jeg tenkte å seile litt onsdagsregatta neste år og da trenger jeg Vhf ute også, så jeg starter vel med en VHF til. Har dere noe tips om gode , men rimelig ? VHF er. Er det flere som har erfaring med bærbar Raymarine eller er det Jotron og Icom som det svarer seg å satse på ? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 ...er det Jotron og Icom som det svarer seg å satse på ? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Du kan legge til Standard Horizon på lista di, dette er marinvaremerket til Yaesu. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 ..... Er det flere som har erfaring med bærbar Raymarine eller er det Jotron og Icom som det svarer seg å satse på ? Jeg må innrømme at Jotron sine bærebare VHF'er ikke står spesielt høyt oppe på min liste over favoritter. Selv om de er solide i massevis så er de variantene som jeg har vært borti temmelig krøkkete å operere. Man har noen mikroskopiske "vri-hjul" for kanalvalg og squelch, kanalnummeret fremkommer med alt for små siffer - og jeg har ikke tall på alle de ganger jeg har slått apparatet AV, når hensikten var å trykke inn PTT Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Capitaine Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Man har noen mikroskopiske "vri-hjul" for kanalvalg og squelch, kanalnummeret fremkommer med alt for små siffer - og jeg har ikke tall på alle de ganger jeg har slått apparatet AV, når hensikten var å trykke inn PTT Det skulle ikke forundre meg om det er denne VHF'en fra Jotron du viser til : Tron VHF Det har vært mange episoder rundt om kring på ulike fartøy med denne. Og godt er det at den ikke er i salg lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 At man velger å slå apparatet av istedetfor å sende kan vel knapt kalles en svakhet ved apparatet. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 At man velger å slå apparatet av istedetfor å sende kan vel knapt kalles en svakhet ved apparatet. Hmmm... han klaget vel over at han til stadighet kom til å slå av apparatet når han valgte å gjøre noe helt annet (trykke PTT), gjorde han ikke det da? Hvordan ville du karakterisere en bil der gass- bremsepedalene var montert motsatt av det som er vanlig? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Mulligan Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Det er ikke saken i dette tilfellet. Av knappen står på den ene siden av apparatet og PTT/på knappen på den andre. Merkelig hva man kan finne på å kverulere om. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Merkelig hva man kan finne på å kverulere om. Ja, det kan du si. Jeg kjenner ikke det aktuelle apparatet, men hvis det er designet på en måte som leder normale brukere til å slå det av når de ønsker å gjøre noe helt annet, så er det min uærbødige påstand at dette er en åpenbar svakhet med apparet. Du mener tydeligvis noe annet, og det syns jeg faktisk er litt oppsiktsvekkende. Case closed. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Polarn Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Noen som har testet biltema sin? http://www.biltema.no/products/productimag...?iItemId=155551 Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Blanco Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 etter 2 sesongers bruk av Raymarines bærbare som eneste stasjon ombord, kan jeg bekrefte at høytaleren er umulig å oppfatte når det er noe støy som feks fra motor. Rekkevidden er ok. Erfaringen er at denne ikke duger som eneste stasjon ombord hvis man ønsker å bruke den til annet enn nødsituasjoner. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
2nd Trikker'n Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Jeg har fastmontert VHF (Raymarine 218) på innvendig styreposisjon.Jeg ønsker også å ha VHF på utvendig også; har da to alternativ: 1) Kjøpe en Raymic med ledning fra VHF inne 2) Kjøpe en bærbar VHF til utebruk (da kan den også evt. brukes i lettbåt) Erfaringen er at denne ikke duger som eneste stasjon ombord hvis man ønsker å bruke den til annet enn nødsituasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 (redigert) Av knappen står på den ene siden av apparatet og PTT/på knappen på den andre.Merkelig hva man kan finne på å kverulere om. Det er fort gjort å uforvarende slå av den Jotron VHF'en jeg linket til, spesielt om man holder et fast og godt grep på den. Jeg har opplevd uttallige ganger at mannskapsmedlemmer har hatt problemer med å bruke denne VHF'en under øvelser. Enten slo de den uforvarende av, eller de snakket på kanal 16(Når det er alvor, skal man primært bruke kanal 16, men ikke under øvelser.) da denne VHF'en har en meget uheldig design på kanalvelgeren. Og jeg ga alle svært grundig opplæring i bruken av den og terpet på hvordan man måtte holde den for å ikke slå den av utilsiktet. Etter mitt syn har den omtalte VHF'en svært uheldig design, og den egner seg dårlig som nødkommunikasjonsutstyr. Med redningsdrakt/overlevingsdrakt med hansker på er det ekstra vanskelig å betjene den, og også i mørket. Jeg kjenner ikke det aktuelle apparatet, men hvis det er designet på en måte som leder normale brukere til å slå det av når de ønsker å gjøre noe helt annet, så er det min uærbødige påstand at dette er en åpenbar svakhet med apparet. Ja, det er akkurat det som er problemet med den omtalte VHF'en, og jeg mener den egner seg dårlig til det den er tiltenkt, nemlig GMDSS-nødkommunikasjonsutstyr. Redigert 18.November.2009 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Det er fort gjort å uforvarende slå av den Jotron VHF Nå skal den av-knappen holdes inne ganske lenge før den slår seg av. Og man skal trykke rimelig hardt. Det er ikke mulig å slå den av ved uforvarende å komme borti knappen. Jeg har lang historie sammen med den radioen, både i jobbsammenheng og privat, og konstaterer at vi har forskjellig oppfatning. Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Å holde en knapp inne lenge er jo akkurat det en gjør når en sender. At en som ikke er vant med apparatet holder inne feil knapp fordi det er lett å forveksle knappene, er helt klart en svakhet med designet. Akkurat denne sorten GMDSS VHF-radio har som krav at den skal være enkel å bruke uten forkunnskaper og i vanskelige forhold, gjerne med hansker på hendene. Men Jotron selger ikke dette apparatet lenger, så diskusjonen blir jo litt som å diskutere pavens skjegg.... Her er det apparatet som Jotron markedsfører idag. Det har et bedre design. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Otto R Svart 20.November.2009 Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 Da er det vel bare å legge eninn en link til julenisse fra denne spalte , så blir det vel en løsning Sitér dette innlegget Link to post
MartinThomassen Svart 17.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 (redigert) Har noen erfaring med håndholdt VHF? Er rekkevidden mye dårligere? Gjør den "samme nytta" som en fastmontert? Den eneste fordelen jeg ser med en håndhlodt er muligheten til å ta den med seg opp på land, eller i jolla hvis moderskipet skulle ta fyr/synke... Så en billig en på maritim: Håndholdt VHF på Maritim Redigert 17.Desember.2009 av Martin-Fram25 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 17.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 Dette har vært diskutert "opp ad stolper og ned ad vegger" i et utall med andre tråder her på baatplassen.no Så med et lite søk finner du flere erfaringer og meninger enn du orker å lese på en god dag Men jeg må allikevel få si at jeg er litt betenkt på at du leter frem det billigste du kan finne av VHF. Hvis du skulle komme opp i en kritisk situasjonen kan det være VHF'en som avgjør hvordan det går - og da er det plutselig for sent å angre på at du kanskje sparte noen hundrelapper Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.