Jump to content

AMT 200 DC med Honda bf 150 - Propellvalg

Speedy Gonzalez

Recommended Posts

Noen som har erfaring med propellvalg på denne motoren, på denne båten? Har alu propell, og vil skifte til stål. Klarer max 38 knop med 2 personer i båten på det raskeste, og det synes eg er litt lite ;) Er usikker på hvilken størrelse som står på no, men om noen har gode tips og erfaringer med dette, så setter eg pris på det! :)

Redigert av Speedy Gonzalez (see edit history)

Jeg er missunnelig på den motoren! :-) Først må du finne ut hvilken stigning og diameter du har på propellen din og hvilket turtall du får på max. Det aller beste er å høre med produsenten av AMT fordi vet hva som er levert og hva som er optimalt for din båt. Man kan jo også prioritere forskjellige egenskaper med en propell.. rask akselrasjon og moderat toppfart.. eller høyest mulig toppfart som går på bekostning av akselrasjon og evnen til å plane med last.. En annen sak er at over 35-40 knop er det en god del faktorer som spiller inn! f.eks skrogfassong vektfordeling bredde/lengdeforhold, aerodynamikk på overbygg høyde på motor/kavitasjonsplate osv osv.. men første bud er å ha riktig dimensjon på propell

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Ja, skal sjekke med AMT, og høyre om dei har noen anbefalinger :)

Eg kjøpte båten i midten av juli i fjor, så det er godt mulig den klarer de oppgitte 40 knop når båten er stoffet, og glatt og fin. Når eg tok båten opp, så såg eg at bunnstoffet flasset på fleire plasser, så det har vel litt å sei på farten. Den var lite grodd, kun litt slim.. men eg klokka ca 60 timer med den, så den låg ikkje lenge uten å bli brukt :)

Det eg er ute etter er en propell som gir mest mulig fart, uten at det går ut over planingsterskelen og aksen, og eg er fornøyd om eg klarer å nå 40 knop, og kansje litt til :)

Det er vel også fleire fordeler med stål enn fart.. aks, forbruk og respons er ting eg har sett bli nevnt andre plasser på forumet :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...