Jump to content

Ønsker 230 volt i båten, hvor mye batteri og annet trengs?


seeman

Recommended Posts

Ønsker 230 volt ombord i båten, planlegger å ha en fast propell som er koblet til en generator. Men det trengs formentlig en stor batteribank, og en transformator.

 

Planlegger at det skal være en 150 hk Volvo Penta motor i, den har vel også en generator.

 

Har med de båtene jeg har leid i Kroatia ( 40-50 fot) alltid hatt problemer med strømmen.

Kjøleskapet alene har tømt batteriene etter få timer.

Solceller paneler tror jeg har for liten kapasitet.

 

Forestiller meg en batteribank på 10-15 stk 200 ah.

 

Har vært i kontakt med Green Marine i Gjøteborg. Som har en mulig løsning.

 

Takknemlig for svar hvis det er noen som har noe forstand på strøm.

Link to post

Generator drevet fra propellaksel kan by på utfordringer da disse generatorer skal ha et fast turtall.

Det var jo litt av en batteribank du tenker på, bare vekten av disse vil nærme seg et tonn.

På en så stor motor så kan du jo henge et par ekstra dynamoer til å lade batteribanken, som igjen kan forsyne en eller flere invertere til 230V

Redigert av Bøljan (see edit history)
Link to post

Hei,

 

Problemet med nok strøm er velkjent :) Du løser imidlertid ikke noe ved å bytte fra 12v til 230v, hvis det er det du tenker på. Et kjøleskap eller en TV bruker like mye strøm enten den går på 12v eller 230v. Forutsatt at det har samme kapasitet og dimensjoner da, og her må man sammenligne epler og epler.

 

For å finne ut hvor mye strøm du trenger, må du vite hvor mye strøm du bruker, og da regner du i Amperetimer, forkortet “Ah”. Dette er egentlig bare matematikk, du legger sammen hvor mange Ah du bruker i løpet av f.eks. et døgn, og det er den samme strømmen som du må få tilført fra dynamo/generator for at du skal være helt selvforsynt. Bruker du mer enn du har, vil batteriene tømmes, til du før eller siden må til land for å lade. Dette gjelder uavhengig av om du kjører på 12 eller 230v.

 

Som eksempel kan jeg nevne at et kjøleskap typisk trekker 2-3Ah pr. time, dvs. 50-75Ah pr. døgn.

 

Hvis du ikke vet hvor mange Ah en ting bruker, kan du finne det ut hvis du vet hvor mange watt den trekker. Da kan du dele det på 12 for å finne ut hvor mange A det blir i et 12v system. Hvis du deler det på 230 finner du ut hvor mange A det blir i et 230v system. Og bruker du den tingen i én time, kaller man det “Ah”.

 

Det virker kanskje da som man bruker mindre strøm i et 230v system, men den forskjellen utjevnes ved at en 230v dynamo/generator leverer tilsvarende færre Ah ift. et 12v system.

 

Så, når du har funnet ut av hvor mange Ah du trenger, så må du finne ut hvor mange Ah du kan “dytte inn” i batteriene dine i løpet av f.eks. et døgn. Det avhenger av hva du har tilgjengelig av dynamo(er), generator, solcelle osv. Det er dynamo og generator som er de viktigste strømkildene her. En eldre Volvo Penta har vel 60A dynamo, mens de nyere fra ca. 2005 har 115A. Dvs. de kan dytte inn hhv. 60Ah eller 115Ah til batteriene dine, hver time. Ihvertfall teoretisk, i praksis blir det mindre, så bruk gode marginer. Det går også an å ettermontere ekstra dynamo på mange motorer.

 

Inn i dette regnskapet må du bestemme deg for hvor mye du vil bruke motoren / generatoren, eller hvor mange Ah denne propellen vil bidra med. Og da finner du sånn ca. hvor mange Ah du kan dytte inn i batteriene dine. 60A i én time, gir 60Ah til batteriene. I løpet av to timer gir det 120Ah til batteriene osv. En generator som produserer 2400watt, gir 200Ah til batteriene i et 12v system. Forutsatt at batteribanken er stor nok til å ta imot all strømmen.

 

Når du har funnet ut hvor mye strøm du får inn, hvor mye du forbruker, og hvor ofte du vil lade, kan du tenke på batteristørrelsen. Den må være så stor at du ikke behøver lade oftere enn hva du syns er komfortabelt. For egen del så tenker jeg én times motorkjøring pr. døgn i snitt, og maks tre dager uten lading. Til mitt bruk, med kjøleskap, litt tv, dvd, pc, lys osv., har jeg funnet ut at 550Ah batteri, 115A dynamo og 100A landstrømslader dekker mine behov.

 

Batteribanken må forresten være dobbelt så stor som det du har tenkt å forbruke, for du kan bare bruke 50% av “nominell kapasitet” uten å slite veldig på batteriene.

 

Min anbefaling for dimensjonering av batteri og ladekapasitet:

Den totale ladekapasiteten bør være 20% av batteribankens “nominelle kapasitet”. Dvs. for en 1000Ah batteribank bør du kunne dytte inn 200Ah for å slippe å lade til stadighet.

Batteribanken bør være stor nok til at du kan ligge uten lading i 1-3 dager. Bruker du vaskemaskin o.l. kan det jo bli vanskelig i alle fall, og kanskje du skal beregne å la motoren/generatoren gå da, så du slipper en helt enorm batteribank.

 

Vel, mange tanker her... håper du har noe nytte av det.

Link to post

Vil du at hele båten skal gå på 220 v er nok enkleste skjøteledning eller kontinuerlig generatordrift fra et 10kw agregat.

 

Om båten i utgangspunktet er 12/24 v kommer du langt med 600-700 Ah batteribank, 2-3kw inverter og et 3 kw agregat. Da går all strøm fra batteriene, som regelmessig, dvs 1-2 ganger i døgnet må lades via motor, generator eller landstrøm

 

Batteritype og pleie er viktig her

 

Mastervolt og Whisper viser slike komplette anlegg på hjemmesidene sine

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Neida det er ikke så voldsomt.

Skal du ha kaffetrakter og microbølgeovn på inverter så går det fort ut noen Ampertimer (Ah) med 10 batterier kan man bruke 1000Ah

Har du en inverter på 1500W for å kjøre dette så holder banken: P(Watt)= U(Volt) x I (Ampere) eller I=P/U =1500W/12V=125 A Det vil med med andre ord si at det tar 1000(Amp tilgjengelig) / 125 A (Aktuelt forbruk) = 8 Timers forbruk av inverter på denne batteribanken uten at den skal skades (Ved rask opplading etterpå er nok tallet nærmere 12 timer).

Har du i tillegg støvsuger, vaskemaskin, VV tank osv, så blir det jo rent for lite. Det jeg prøver og si er at det å basere seg på 12V for å generere 230 Volt, med store tunge bruker, uten et aggregat, som kan lade batteriene etterpå er nesten fånyttes

Link to post

StorStas : Hjertelig takk for en fin forklaring på dette med lading og forbruk ;-).

Skviser inn et lite spm i denne tråden hvis det går greit......

 

Jeg har idag 2x140 Amp forbruk og 1x140amp start i batteribanken merke Banner "et eller annet". Liker oss veldig godt i uthavn så vurderer derfor å skaffe meg et ekstra til forbruk.

Er det slik at jeg bare skaffer meg et batteri av samme merke og type og seriekobler dette?

 

Jobbet tidligere som kranfører og lærte jo da at ingen kjetting er sterkere enn det svakeste ledd.......samme prinsipp med batteri hvis jeg har forstått dette riktig. Nåværende batteri er 2 år og godt passet på....tror jeg ;-)

Link to post

Håper ikke trådstarter skal ha 10-15 x 200 ah batterier i Colombie'n som er oppført i profilen :)

Om du skal ha 10-15 batterier a 200 ah som kommer det fort på 50tusen kroner.... Og adskillig med vekt som skal fordeles og plasseres for å opprettholde balanse i båten.

 

For å få et adekvat råd i forbindelse batteribank og lading, så kan det jo være greit at trådstarter skriver noen ord om båttype og hvilke forbrukere det er snakk om. Det må settes opp et regnestykke for forbruk.

Det kan hende det vil svare seg å fornye til strømforbrukere som bruker lite strøm, slik som kjøleboks med kuldemagasin og sjøvannskjøling, bytte halogen eller glødepærer til LED mm.

 

...for min del, så ville jeg heller lagt 12tusen kroner i den beste vindgeneratoren, og batteribank på 4-500 ah, fremfor 50tusen i batterier.

 

-men igjen, tror vi trenger mere informasjon og båttype, forbrukere og bruksområde her.

Link to post

Andresh, hvordan er strømregnskapet ditt, hvilke forbrukere har du?

Har du halogenpærer med G4-sokkel i lampene dine, så har du et enormt sparepotensiale her. CO har gode G4 LED-pærer som gir godt varmhvitt lys til 50-60 kr. Det kan være nok å bytte i noen lamper slik at du bruker kun disse når du er i uthavn uten landstrøm. Merk at de ikke kan dimmes.

I Grandezza31'n vi har, er det byttet til LED i alt utenom de 10 spottene som er i taket i salongen, da disse er på dimmer.

 

Angående batterier, så er det vel også et spørsmål om hva slags type forbruksbatterier du har. Bly/syre-batterier tåler dårligere dyputladning enn Gel, eller AGM, etter hva jeg forstår. Du kan mao hente mere % av de sistnevnte enn bly/syre.

Et ekstra forbruksbatteri av samme type som de eksisterende, samt et solcellepanel på 80w bør vel forlenge tiden i uthavn betydelig. Samt en Nasa batterimonitor, som ble diskutert her forleden, som gir god oversikt over forbruk i sanntid, hvor mye du har brukt og hvor mye du har igjen, da slipper du å være redd for å drepe batteriene.

Link to post
Andresh, hvordan er strømregnskapet ditt, hvilke forbrukere har du?

Har du halogenpærer med G4-sokkel i lampene dine, så har du et enormt sparepotensiale her. CO har gode G4 LED-pærer som gir godt varmhvitt lys til 50-60 kr. Det kan være nok å bytte i noen lamper slik at du bruker kun disse når du er i uthavn uten landstrøm. Merk at de ikke kan dimmes.

I Grandezza31'n vi har, er det byttet til LED i alt utenom de 10 spottene som er i taket i salongen, da disse er på dimmer.

 

Angående batterier, så er det vel også et spørsmål om hva slags type forbruksbatterier du har. Bly/syre-batterier tåler dårligere dyputladning enn Gel, eller AGM, etter hva jeg forstår. Du kan mao hente mere % av de sistnevnte enn bly/syre.

Et ekstra forbruksbatteri av samme type som de eksisterende, samt et solcellepanel på 80w bør vel forlenge tiden i uthavn betydelig. Samt en Nasa batterimonitor, som ble diskutert her forleden, som gir god oversikt over forbruk i sanntid, hvor mye du har brukt og hvor mye du har igjen, da slipper du å være redd for å drepe batteriene.

 

Har ikke regnet ut helt nøyaktig forbruk i snitt. Men det er jo det vanlige med 2x kjøleskap, webasto, 2 x Led TV, stereo,lys osv......så blir jo litt ;-). Kommer ikke på noe mer sparetiltak enn bare passe på kjerring og kids at de bruker sunn fornuft...hehe

Har skiftet all belysning til LED pærer.

Kanskje greit å innstallere en slik NASA monitor først for å finne ut om det strengt tatt er nødvendig med ekstra batteri til forbruk. Ser det er 3-4 aktuelle slike hos Seatronic, forslag til hvilken jeg bør gå for?

Link to post

Andresh: I din situasjon ville jeg bare kjøpt ett batteri til av samme modell og merke, og parallellkoblet med de to du har fra før. Det nye batteriet vil riktignok raskt "adoptere" tilstanden til de to gamle batteriene, og vil være kasserbart sammen med de gamle når den tid kommer. Så isolert sett er det litt uøkonomisk å kjøpe et nytt batteri som vil leve kortere enn det kunne gjort. Men hvis de to gamle batteriene er ok, så vil du ha mange års glede av de allikevel, og totalt sett så blir det da mer økonomisk å beholde de to gamle batteriene, enn å kjøpe tre helt nye og kassere to "nesten nye" batterier.

 

Kan anbefale deg å anskaffe en sånn batterimonitor, det gir deg god kontroll med batteristatusen og hjelper deg å unngå unødig dyp utlading. Kan riktignok bli litt stress i begynnelsen om du oppdager at du bruker mer og lader mindre enn du trodde, det skjedde med meg :sweat: . Men da vet du ihvertfall hva som skjer.

 

Mange her på forumet som er fornøyde med NASA, men vær obs på om du trenger 100 eller 200A "shunt". Hvis du har en VP med 115A dynamo, så bør du gå for en batterimonitor med minst 200A shunt.

Link to post

Takk for alle kommentarer.

Der en stor Columbie det er tale om, vekt 25 tonn, en charter båt, med et nesten utømmelig behov for strøm, hadde håpet at propellen i vannet kunne produsere nok strøm til vaskemasine, oppvakmaskine, hårtørrere, fryserere, kjølere, navigasjon, tv, internett, wincher, elektriske sådanne, Samt alt mulig annet som bruker strøm (230 volt)

 

Forstår ikke at generatoren må holde konstant fart.

 

Men en dieselmotor har jeg alltid kjørt i sagte fart i havnen og trange farvann, så turtallet har variert, så hvorfor er det anderledes med en generator som er koblet til propell som drives av båtens fart under seil?

Redigert av seeman (see edit history)
Link to post

Man får vannpropell generatorer. Ingen problem det. Her er f.eks en ganske liten en.

Men tror kanskje tipset til Eureka er bedre. Da får en lading når båten ligger stille også.

 

Han må kanskje tenke på 230v direkte generator uten regulering?

På vanlig 12v generatorer er det jo spenningsregulator som gir ut ca 14.4v uansett turtall. Akkurat som i bil.

Med avansert spenningsregulator kan en få akkurat den spenningen en ønsker uansett turtall også.

 

Med det forbruket ditt høres egentlig en generator mer som riktig løsning. Om støyen er uaktuell har en alltids brenselceller. Men da må en kanskje opp litt i bank uansett for å ha til de store forbrukstidspunktene.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post

Helt enig med sistnevnte her. Men et slikt effektbehov er man etter mitt syn helt ut av fornuftens grenser for lading, batteri og DC-drift på 12/24 volt. Nei baser deg heller på en normalt god batteribank, 700-1000 Ah, stor dynamo på framdriftsmotor, stor inverter med landstrømsprioritering samt en dieselgenerator på 7-10 kW.

 

F.eks. Cummins Onan som krever minimalt med vedlikehold og er av skikkelig kvalitet. Du kan uansett kombinere dette med solcellelading, vindgeneratorlading etc den tiden generator står i ro. Kople lading via en propell ville jeg holdt meg unna selv om det er teoretisk sett mulig.

Link to post

På større båter og skip er det nok en hjelpis som gjelder!! skal du ha topp utstyrt bysse vaskemaskiner flere bad osv. må du ha stabil strøm. Vil tro du kan kjøpe billigere komponenter som går på full 220volt , kontra ting bare fra båtutstyrsforetninger

Hvilken type båt er det du har og hva skal den brukes til?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Det blir en charterbåt, som skal gå hele året i middelhavet, Kanariske øyer/ Kypros.

4 lugarer, 3 kabiner for besetning. ialt 12 sengeplasser 6 dusjer og toaletter.

 

Lengde 14,99 m bredde 5,2 m, fribord 2,4 m. mast 24 meter moh. seil ca 110 m2, kjøl 6,5 tonn, disp 24,5 tonn

 

3 elektriske ankerwincher, elektriske wincher, aircondition, +++ så strøm blitr det bruk for. Har alltid manglet plass

i kjøleskap, så herblir det store kjøle- og fryseskap.

Redigert av seeman (see edit history)
Link to post

Med stor inverter, stor lader og stor inverter gjelder det å ha en generator som er stor nok til å kjøre lader, vv, kokeutstyr og kanskje vaske-/oppvaskmaskin samtidig for å redusere gangtida på denne.

Så bør man planlegge å kjøre generator på tidspunkt når man bruker mye strøm for å avlaste batteriene og redusere tap, som f eks ved matlaging, oppvaskmaskin eller klesvask.

Det går en del strøm til spille ved å hente den fra batteriene, gjøre om til 220v, bruke den, produsere 220v for så å gjøre denne om til 12v og putte den tilbake i batteribanken.

Redigert av Fjellbonden (see edit history)
Link to post
  • 11 år senere...

Jeg fresher opp denne tråden siden såvidt jeg har forstått dersom jeg ønsker å ha en stor fryser ombord i båten som skal også fungere imens båten brukes så må jeg ha slik batteribank som blir ladet opp av generatoren i båten (eller landstrøm når den er i havn) slik at den fryseren kan fortsatt fungere når generator ikke er i gang under f.eks en "fiskecruise" i Norges fjorder?

For øvrig blir det vel det samme om man vil ha PC og starlink i båten eller til og med lade mobilen eller en laptop?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...