rodfre Startet 6.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 6.Februar.2013 Hei. Jeg skal kjøpe inn nye dyner og puter til båten. Er det noen som har erfaring med hva som egner seg best? Tenker da om det er forskjell på dun, syntetisk osv, med tanke på fukt. Erfaringer?? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2013 Jeg brukte dun de først ukene jeg bodde ombord i seilbåten. Slet med å få duna tørr i dyna og jeg tror jeg måtte kaste den. Ble fuktigere og fuktigere i fotenden for hver dag. Fotenden var helt fremme i forpigen med dårlig sirkulasjon. Deretter var det 5 måneder ombord med en vanlig syntetisk dyne som tørket fort og var fin og luftig. Dette i kombinasjon med at jeg lagde spilebunn under madrassen som også var et problem angående fuktighet. Spilebunn er alfa omega i faste køyer. Jeg tror mye beror på hvor god luftsirkulasjon det er i båt og køyer. Det har kommet noen nye typer dyner, puter og muligens også sengetøy som er laget av bambusfiber. Tror disse var omtalt i Båtmagasinet i fjor høst en gang. "Spesiallistene" som ble intervjuet, synes jeg å huske frarådet bruk av dun da de trekker til seg mye fuktighet men bruker også lang tid på å avgi fuktighet. De er jo også gjerne tyngre og større enn vatterte dyner. -Om man ikke har erfart å legge seg i en klam, kald og fuktig dundyne, så er ikke det en særlig minneverdig opplevelse. Den suger varmen ut av kroppen. Spilebunn, kan du lett lage selv om du har passende materiale liggende eller kjøpe på Jyst. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 6.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2013 Har aldri hatt syntetisk, men kan meddele at jeg har hatt samme dundyner i båten gjennom 12 år nå. De ligger i båten mellom begynnelsen av mai til slutten av oktober. Ingen problemer med lukt eller jordslag. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2013 Igjen, det kommer nok helt ann på hvor ofte man overnatter og den enkelte båts beskaffenhet mtp luftsirkulasjon. Med mine 5-6 måneder sammenhengende ombord fra mai til november så ble ihvertfall dette min erfaring.. kan bare si det som det er. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 6.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2013 Jeg har dundyner og trives best med det, regulerer fuktighet med avfukter, lufting og varme. Har spilebunn i forpiggen, det burde vært obligatorisk. Sitér dette innlegget Link to post
rodfre Svart 6.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2013 Jeg har spilebunn og luftinga skal være ok. Flest overnattinger vil være om sommeren, men det vil bli litt på vinterstid også. Sitter med en følelse av at dun trekker til seg fukt lettere, men det kommer vel an på bruken og ventilasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 6.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2013 Uansett materiale er det viktig å unngå å få salt i sengetøyet. Salt trekker til seg fuktighet. Så hos oss dusjes det alltid etter bading i sjøen. Forøvrig blir jo ikke dynene fuktigere enn den relative luftfuktigheten tillater. Avfukter er veldig kjekt.... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
avmønstret5 Svart 6.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2013 Vi bor i båten i varmere strøk og her gjelder blankis i dyntrekk,evnt. syntetisk dyne dersom det blir kaldt. Dun duger ikke her. Sitér dette innlegget Link to post
rodfre Svart 6.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2013 Da er vel syntetisk det "sikreste" valget skulle jeg tro Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2013 Mener også det ble påpekt i artikkelen at valg av dyne og putetrekk heller ikke er helt tilfeldig. Typen med" bølgete" overflate var å foretrekke. Kom på nå at artikkelen var i et seilmagasin som jeg fikk i julegave... Sitér dette innlegget Link to post
rodfre Svart 6.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2013 "Bølgete" overflate er notert Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 7.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2013 Jeg missliker syntetiske dyner og HATER syntetiske puter. Hos meg er det dun for alle penga. Sommerdyne om sommeren og vinterdyner om vinteren. Jeg bor i båten og spesielt nå på vinteren er det jo så tørt og fint at jeg ikke er plaget med fukt i sengetøyet. Jeg må legge til at jeg hver morgen snur dyna og trekker den vekk fra alle vegger så den ligger fritt og luftig. At andre har andre erfaringer enn meg, lever jeg godt med. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
avmønstret5 Svart 7.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2013 Nå er det betydelig forskjell på erfaringer fra stasjonære båtboere hvor en har tilnærmet husklima ombord og klimaet i båter på tur og under fart. Et man redd for å fryse er sansynligvis ull det beste alternativet da det suger ikke fuktighet på samme måte som dun. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 7.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2013 Bruker sommerdun og spilebunner og har ikke problemer med fukt. Blir litt kaldt på vinteren, men da er fruen sjelden med så da tar eg 2 sommerdun i høyden. Dynene ligg ombord mer eller mindre hele året, men bruker avfukter når båten er lite brukt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.