Jump to content

Puter og dyner i båt

rodfre

Recommended Posts

Jeg brukte dun de først ukene jeg bodde ombord i seilbåten. Slet med å få duna tørr i dyna og jeg tror jeg måtte kaste den. Ble fuktigere og fuktigere i fotenden for hver dag. Fotenden var helt fremme i forpigen med dårlig sirkulasjon. Deretter var det 5 måneder ombord med en vanlig syntetisk dyne som tørket fort og var fin og luftig. Dette i kombinasjon med at jeg lagde spilebunn under madrassen som også var et problem angående fuktighet. Spilebunn er alfa omega i faste køyer.

Jeg tror mye beror på hvor god luftsirkulasjon det er i båt og køyer.

Det har kommet noen nye typer dyner, puter og muligens også sengetøy som er laget av bambusfiber. Tror disse var omtalt i Båtmagasinet i fjor høst en gang. "Spesiallistene" som ble intervjuet, synes jeg å huske frarådet bruk av dun da de trekker til seg mye fuktighet men bruker også lang tid på å avgi fuktighet. De er jo også gjerne tyngre og større enn vatterte dyner. -Om man ikke har erfart å legge seg i en klam, kald og fuktig dundyne, så er ikke det en særlig minneverdig opplevelse. Den suger varmen ut av kroppen.

Spilebunn, kan du lett lage selv om du har passende materiale liggende eller kjøpe på Jyst.

Jeg missliker syntetiske dyner og HATER syntetiske puter.

Hos meg er det dun for alle penga. Sommerdyne om sommeren og vinterdyner om vinteren.

Jeg bor i båten og spesielt nå på vinteren er det jo så tørt og fint at jeg ikke er plaget med fukt i sengetøyet.

Jeg må legge til at jeg hver morgen snur dyna og trekker den vekk fra alle vegger så den ligger fritt og luftig.

At andre har andre erfaringer enn meg, lever jeg godt med.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...