Jump to content

Yamaha 30 hk - Byttet startrele - vil ikke starte

morgull

Recommended Posts

Har nylig kjøpt en Yamaha 30 hk 90 modell som defekt. Fikk beskjed om at startreleet var defekt når jeg kjøpte den. Det gamle startreleet var plukket ut.

Kjøpt nytt start rele og montert det. Når jeg holdt på så oppdaget jeg også at 2 av ledningene til likeretteren var brukket av der hvor de kommer ut av likeretteren (umulig å få skjøtet de..).

Fikk tak i dette brukt og nå er alt montert. Skulle prøvestarte motoren igår med nøkkelstart. Var helt dødt.

Målte spenningen der hvor + kabelen fra batteriet kobles på startreleet. Målte 12,3V.

Målte 0V på den siden hvor kabelen går fra start releet til starteren.

Når jeg slår på tenningen og prøver å starte så er det fortsatt 0 V på den siden som går fra startrele til starter. Skulle vel fått utslag her om alt var i orden..

Har sjekket alle ledninger / koblinger. De ser ok ut. Sikringen på kabelen som går inn på samme sted som der hvor kabelen fra batteriet kobles til startreleet er sjekket ok.

Det eneste jeg er litt usikker på er de 2 grønne ledningene som går fra likeretteren. De går vel til coilene? Det er mulig jeg har byttet om på de 2 når jeg har koblet, da de er helt like.

Mistenker at det kanskje er dødmannsbryteren eller nøkkelstarten på fjernkontrollen som er defekt iom at det er dødt. Har ikke ekstra fjernkontroll liggende, så jeg får ikke sjekket om det er den.

Kanskje det var det som var problemet med motoren fra starten av..

Har ikke hatt start på motoren selv.

Har noen hatt lignende erfaring og har tips hva jeg bør sjekke?

Kunne godt tenkt meg å prøvestartet motoren for å sjekke at den går for å eliminere at det er der feilen ligger og så eventuelt prøvd å få reparert fjernkontrollen.

Mener å ha lest at man kan starte motoren ved å koble en kabel på startreleet mellom der hvor + kabelen fra batteriet kommer inn og der hvor + kabelen går fra startreleet og til starteren.

Fint hvis noen kan bekrefte det. Bør jeg da koble av kontakten med alle ledningene som kommer fra fjernkontrollen før jeg gjør det?

Det kommer også ut en samling av gule/grønne med flere kabler fra fjernkontrollen (se bilde). Disse er vel til instrument belysning, turteller etc og skal ikke kobles inn på motoren?

legger ved et par bilder.

Takknemlig for svar.

yamaha_30_1990_bp.jpg

fjernkontroll_bp.jpg

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Høres ut som om om enten releet er defekt eller at du ikke får styrestrøm til det. Du skal høre en "klikk" lyd fra releet når du vrir på nøkkelen som indikerer at det slår inn og skaper kontakt mellom batteri og startmotor. Prøv å måle styringsstrømmen ut av kontrollboksen når nøkkelen er vrid til startposisjon. Er det ikke strøm her har du enten ikke strøm fra batteri inn til kontrolboks eller en dårlig kontakt i tenningsboks eller dødmanskobling. Vet ikke akkurat hvilken tupe rele du har, men kan det åpnes uten å skade det kan du prøve å aktivere releet manuelt for å se om du får fyr på motoren.

Hei det er riktig at du kan starte motoren ved å "kortslutte" releet,du kopler da bort kabelen som går fra kontrollboksen til motor (kontakten som ligger i motoren),og deretter tar du et skrujern eller en ledningstump fra + (strømkabel inn på relee og til kontakten for styrestrøm på releet (hvit/gul ledning). Da skal starteren slå inn.

Sett på tenningen, så setter du en kraftig skrutrekker som kontakter (lasker) begge de store polene (pluss inn og pluss ut) på startreleet, da bør motoren starte hvis alt er ok.
Hvis ikke det da skjer noe som helst, er enten batteriet dødt, eller så er starteren defekt, og bør åpnes for å sjekke børster og vikling.
Går starteren rundt uten at motor tenner, så bør du feilsøke på koblingene dine da spesielt på dødmannsknappen.
De grønne ledningene en mener jeg fast bestemt at ikke har noen betydning hvem som går til hvem.

Startere motoren og du ikke får stoppet den med nøkkel, så ligger feilen der.
Starter motor og den ikke stopper med dødmannsknapp ligger feilen der vil jeg tro

Ha en fin dag

er vel også bryter på disse som hindrer start i gir mener jeg...

Prøv også å dra rundt motor med snor på svinghjulet for å se om det er gnist. er den til stede så skal motor greit la seg starte på et par-tre drag.

Mål også at det kommer strøm fram til boksen. Rød ledning har strøm hele tida fra batteriet og skal vise 12V, gul er via tenning og skal vise 12V med tenninga på. (Svart = jord)

Med konstant spenning på , så er den røde ledninga i multikabelen mer utsatt for tæring, så det kan ha oppstått brudd der

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Riktig som Ivar sier,motoren må ha strøm fra den gule ledningen som kommer fra kontrollboksen. Her skal det være 12v når tenningen står på hakk 1.

Når du så vrir til hakk 2 skal det være 12v i den brune ledningen som går inn til start releet. Her sitter det også en sikring,men den har du vel sjekket.

Hvis du setter strøm på den gule og legger en skrutrekker mellom batteri og starterkabel,skal motoren starte.

Har du sjekket alle koblingspunktene inne i kontrollboksen?

Hva er den ekstra røde ledningen på bildet?

Redigert av Lars K (see edit history)

Takker for alle svarene! Den gule ledningen lurer jeg litt på.. Er ingen i hovedkabelen fra fjernkontrollen til motoren. Det kommer imidlertid 2 gule ledninger ut fra den andre litt tynnere kabelen som kommer fra fjernkontrollen.

De er imidlertid ikke koblet opp noe sted. Det er sikring på den ene av de. Skal en av de trekkes frem til motoren? Hvor skal den eventuelt kobles inn? Det er også en hvit og sort kabel der som heller ikke er koblet opp.

Har ikke fått sjekket koblingspunktene inne i fjernkontrollen ennå.

Den ekstra røde ledningen på bildet du lurer på er til multimeteret jeg brukte for å måle spenningen.

tynn_kabel_fra_fjernkontroll.jpg

tynn_kabel2.jpg

Her er de 7 som er i kabelen:

rød = strøm til kontrollboks.

brun = fra tenninglås til startrele.

grønn = turtellersignal til kontrollboksen.

blå = choke.

rosa = temp alarm.

Hvit = tenning.

svart = jord.

De gule er kun til intrumentbelysning og lanterner.

Noe annet du må bør sjekke er startsperren.,som hindrer at du skal starte motoren i gir.

Dette må du kikke på inne i kontrollboksen,er en liten bryter til dette der mener jeg.

Redigert av Lars K (see edit history)

Fint! En ting til.. Dere sier at motoren må ha strøm fra den gule ledningen som kommer fra kontrollboksen.

Det er ingen gul ledning som går fra kontrollboksen til motoren..

Eller mener dere at hvis jeg måler på de løse gule ledningene på bildene over så skal jeg få 12V når tenningen står i hakk 1?

Er nok ingen ekspert, så det er fint hvis du kan forklare det litt nærmere :)

Får testet mere imorgen. Skal gi status da.

Jeg røra litt når jeg skrev det om den gule ledningen.

Den er ikke i kabelpakka,bare oppe i kontrollboksen ja.

Og det skal være strøm der med nækkelen på hakk 1.

Jeg kjøpte en motor uten kontrollboks engang,og der satte jeg meg ned og puttet ledninger inn i pluggen på motoren for å sjekke at motoren startet og gikk som den skulle.

Dette er en ting man kan gjøre for å finne ut om det er noe feil i kontrollboksen.¨

Pass uannsett på at motoren ikke mister kontakt med batteriet under start og kjøring,da ryker likeretteren ;)

Har endelig fått testet litt mere. Det viste seg at den røde ledningen med styrestrøm til fjernkontrollen ikke var koblet inn på startreleet.. Den var dyttet godt innunder den røde plaststrømpen som dekker batterikabelen der hvor den festes til startreleet.

Trodde alt var i orden der, men det var det tydeligvis ikke. Får nå tørnet motoren rundt med start nøkkelen. Men da oppstår det et nytt problem..

Starteren går så sakte rundt. Går ikke fort nok rundt til at motoren starter. Har fulladet batteriet og det er helt iorden. Også prøvd med et annet fulladet batteri. Samme resultat. Har sjekket at det er gnist på alle 3 pluggene - det er det. Kan det være børster/viklinger på startmotoren som er årsaken? Starteren tar godt inngrep i svinghjulet og den slurer ikke. Men den klarer bare å dra svinghjulet rundt i sakte tempo. Noen ganger litt fortere, andre ganger veldig sakte. Har prøvd å dreie svinghjulet rundt for hånd, det går helt fint.

Børstene eller viklingene er det ikke. De fungerer, eller fungerer ikke i det hele tatt. Det kan være dårlig kontakt i releet, evt. et annet svakt punkt på koblingen mellem batteri og startmotor. Du må kontrollere både + og -. Dersom du "tjuvkobler" grove nok kabler rett fra batteri direkte til startmotor vil jeg tro den vil jobbe med normal styrke. I så fall har du et svakt punk mellom batteri og startmotor.

Dersom den fortsatt ikke jobber med normal styrke kan det være lagrene i startmotoren som er slitt i stykker eller korrodert, eller noe annet som mekanisk bremser den. Prøv med litt WD40 på alle tilgjengelige plasser på startmotoren.

tipper det er batterikablene - disse korroderer istykker i løpet av noen år. Da blir det stort spenningsfall med en gang det går mye strøm gjennom. Det finner du ut av som sagt over ved å "tjuvkoble" med f.eks startkabler

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 2 uker senere...
  • 1 år senere...

skal prøve dette på min 30 hk!helt maken motor med samme problem!fikk taki en brukt kontroll boks med null strøm etter da det var en annen kontroll uten nøkkelstart som var koblet til!var bare en startknapp på motoren som blei brukt!motoren skal være i orden,men helt til jeg byttet kontrollen og alt av ledninger da dette fulgte med med den kontrollen!koblings boksen hadde blitt klippet vekk pga ombygging på den orginale strøm pakka som var der!kjøpe ny pluss kabel over på påske så får en hva en får til :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...