Jump to content

Luftavkjølt Hatz diesel, bør den renses?

Alternes.

Recommended Posts

Har en sjelden motorutgave i båten min som jeg forøvrig er meget fornøyd med, den går prikkfritt og starter på første draget hver gang selv om det er 20 blå ute. Det som jeg derimot er litt bekymret for er kjølingen på den, på luftinntaket har jeg flere ganger renset vekk støv og lo som blir sugd mot gitteret på inntaket og en skulle jo tro at det kommer en del inn i motoren og gjennom rillene også som kan bli tette. nå har det seg slik at det har blitt lagd en hjemmelaget kappe som omslutter sylinderen som ikke er lagd på en måte som gjør det lett og få dette av, så spørsmålet er om dere tror at det er nødvendig og gjøre denne operasjonen? har ikke lagdt merke til at motoren har blitt vesentlig varm men rillene er nok ikke renset siden kappen ble lagd, 15-20 år siden? i manualen til motoren står det at rillene bør renses med jevne mellomrom.

1385761.jpeg

1385763.jpeg luftinntak

1385765.jpeg

Motor med kappe rundt sylinderen med videre utluftingsventilasjon i bakant

KNS MEDLEM

Som sagt så er det ikke så enkelt.. det er meget mye på motoren som må demonteres for og komme til sylinderen, samt hele ekosos anlegget som ligger inne ventilasjonrøret som du ser i bakant av motoren, så om ikke operasjonen er nødvendig vil jeg jo ikke sette i gang med dette. det er ikke engang sikkert at dette lar seg gjøre med motoren i båten, da det ser opplagt ut for meg at denne innkapslingen av sylinderen er gjort før motoren kom i båten :sad: er det noen som kanskje har erfaring med disse motorene som kanskje kan komme med noen tips? :smiley:

KNS MEDLEM

Hei. De rillene på sylinderen er jo til får en ting å kjøle ned motoren så vis det er rusk og rask i rillene ville e helt klart renset de.

De fleste Hatz'ene blir brukt som vanlig stasjonærmotor eller på f.eks Agria Tohjulstraktor. Da i frisk luft. Agria 2800 kom ofte med Hatz 10hk. Du har mulig en litt større en ?

Er utrolig at den starter uten noe form for gløding i 20 minus. Har selv en Agria 2800 med 1 syl diesel og den er umulig å starte når det nærmer seg den kulda. Da må det startsigaretter til

Hvor mange Hk er din ? Mener at min onkel har en prik lik som din stående. . 15 hk eller noe i den duren ? :confused:

Her får du tak i deler http://industrimotor.no/

Redigert av Retox_93 (see edit history)

Det ernok samme, en 10 hk.. Gløding må selvsagt til i ca 15 sek, men heldigvis ikke ved hjelp av startsigaretter... nå skal det da også nevnes at jeg konstant har minimum 20 pluss inne i båten så det blir vel neppe så mange minus i motorrommet, men som sagt har den startet på sekundet fra jeg fikk båten.. bank i bordet, hehe. Motoren er vel en industrimotor etter det jeg har forstått. Ja så da bør jeg vel ta fatt på operasjonen. får håpe jeg får alt på plass igjen :sweat:

KNS MEDLEM

Viil påstå å si at dette går under kategorien vedlikehold

10 hk stemmer nok ja :smiley: De går og går bare de får diesel :lol: Meste parten av motorrommet er jo ''under'' vann så er kanskje ikke så kaldt da i motorrommet, noe som er en veldig god ting :yesnod:. Ville helt klart tatt en liten vedlikeholds jobb, Kjølinga er utrolig viktig, og du kan stole mere på motoren etter du har gjort den jobben med rillene.

Må nesten spør litt. Hvordan fikk du til glødinga? den er vel rikelig bygd på med litt av vært antar e. DIn motor er antagelvis ifra rundt 1960-1965. Har en Agria med belter med Hatz som skal startes opp så fort det blir tåli bart ute. :thumbsup: Den må sveives igang.

Viil påstå å si at dette går under kategorien vedlikehold

10 hk stemmer nok ja :smiley: De går og går bare de får diesel :lol: Meste parten av motorrommet er jo ''under'' vann så er kanskje ikke så kaldt da i motorrommet, noe som er en veldig god ting :yesnod:. Ville helt klart tatt en liten vedlikeholds jobb, Kjølinga er utrolig viktig, og du kan stole mere på motoren etter du har gjort den jobben med rillene.

Må nesten spør litt. Hvordan fikk du til glødinga? den er vel rikelig bygd på med litt av vært antar e. DIn motor er antagelvis ifra rundt 1960-1965. Har en Agria med belter med Hatz som skal startes opp så fort det blir tåli bart ute. :thumbsup: Den må sveives igang.

oi oi oi!! så den er såpass gammel!? trodde den var fra 70 tallet en gang jeg, båten er i alle fall fra 77, men det kan godt tenkes at mototren er såpass gammel da båten er halvfabrikat (belle 25) Nå begrenser mine motor kunnskaper seg til enkel service, så alle de duppedingsene som stikker ut her og der vet jeg ikke hva er til, men jeg har et stort instrument panel på utsiden med 10 målere av ymse slag med ledninger til motoren, inkl knapp til glødinga så hvordan dette er gjort vet jeg ikke :flag_sw: Tror uansett det iallefall kunne ha lønt seg og få åpnet denne kappen for og se an disse rillene, det er nok neppe lite støv hundrevis/tusenvis av driftstimers luftstrøm fører med seg gjennom systemet så jeg vil være på den sikkre siden.. Det høres ut som du er interessert i disse motorene så jeg kan godt sende flere bilder av motoren i morgen :smiley: Heldig som jeg er har jeg både brukermanual, servicemanual, delekatalog og rep manual til motoren (Dekker flere modeller) :yesnod: om noen skulle trenge kopier er det bare å si ifra. har ikke sett så nøye på de, kanskje jeg finner et årstall der

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Guest Avmønstret#
De fleste Hatz'ene blir brukt som vanlig stasjonærmotor eller på f.eks Agria Tohjulstraktor. Da i frisk luft. Agria 2800 kom ofte med Hatz 10hk. Du har mulig en litt større en ?

Lurer på om det var en sånn motor jeg plukka på i en gammel veivals jeg måtte gi starthjelp en gang i verden.

• 1 måned senere...

Så tilbake til min gammle Hatz. Som kanskje noen vet her inne så har ikke denne motoren noe oljefilter, men en såkalt rist inne i motoren som angivelig skal filtrere oljen. Spørsmålet er: hvor blir skiten av? er bør ikke denne risten renses på noen måte? eller er det slik at denne løsningen er helt grei om man bytter olje kanskje oftere en de med oljefilter?

KNS MEDLEM

Begge deler. Silen trenger selvfølgelig reingjøring iblant, men du forebygger jo endel ved å bytte olje forholdsvis hyppig.

Og nei, jeg har ikke erfaring med Hatz, men jeg har erfaring med alle mulige gamle motorer med og uten oljefilter.

Fra den løsninga du har, til motorsykkelmotorer der silen er pressa inn i veiva i form av en "patron" og utskifting av denne fordrer deling av motor.

Takk for tips. da har jeg i allefall fått konstantert at denne risten skal renses. trodde dette var noe permanente greier inne i motoren som man ikke kom til og trodde heller ikke at dette måtte renses, men at løsningen var myntet på hyppig oljeskift :sweat: har manualer, men forstår ikke hva som står der så.. skal ta noen bilder av motoren i morgen og se over om jeg kan se noen plass der dette filteret kanskje sitter, eller så kanskje du retox har noen formening om hvor denne risten eventuellt sitter utifra bildene .. Elsker gammle motorer, og sammler til dels på de også, uten at jeg har noe nevneverdig kunnskap om de utover vanlig mekking :giggle:

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...