Alternes. Startet 6.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 6.Februar.2013 Har en sjelden motorutgave i båten min som jeg forøvrig er meget fornøyd med, den går prikkfritt og starter på første draget hver gang selv om det er 20 blå ute. Det som jeg derimot er litt bekymret for er kjølingen på den, på luftinntaket har jeg flere ganger renset vekk støv og lo som blir sugd mot gitteret på inntaket og en skulle jo tro at det kommer en del inn i motoren og gjennom rillene også som kan bli tette. nå har det seg slik at det har blitt lagd en hjemmelaget kappe som omslutter sylinderen som ikke er lagd på en måte som gjør det lett og få dette av, så spørsmålet er om dere tror at det er nødvendig og gjøre denne operasjonen? har ikke lagdt merke til at motoren har blitt vesentlig varm men rillene er nok ikke renset siden kappen ble lagd, 15-20 år siden? i manualen til motoren står det at rillene bør renses med jevne mellomrom. luftinntak Motor med kappe rundt sylinderen med videre utluftingsventilasjon i bakant Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Folk I Båt Svart 6.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2013 Trykkluftpistol. Er det skikkelig ille så bruk en tynn radiatorkost med noe miljøfarlig løsemiddelaktig på. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 6.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2013 Som sagt så er det ikke så enkelt.. det er meget mye på motoren som må demonteres for og komme til sylinderen, samt hele ekosos anlegget som ligger inne ventilasjonrøret som du ser i bakant av motoren, så om ikke operasjonen er nødvendig vil jeg jo ikke sette i gang med dette. det er ikke engang sikkert at dette lar seg gjøre med motoren i båten, da det ser opplagt ut for meg at denne innkapslingen av sylinderen er gjort før motoren kom i båten er det noen som kanskje har erfaring med disse motorene som kanskje kan komme med noen tips? Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Retox_93 Svart 6.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2013 (redigert) Hei. De rillene på sylinderen er jo til får en ting å kjøle ned motoren så vis det er rusk og rask i rillene ville e helt klart renset de. De fleste Hatz'ene blir brukt som vanlig stasjonærmotor eller på f.eks Agria Tohjulstraktor. Da i frisk luft. Agria 2800 kom ofte med Hatz 10hk. Du har mulig en litt større en ? Er utrolig at den starter uten noe form for gløding i 20 minus. Har selv en Agria 2800 med 1 syl diesel og den er umulig å starte når det nærmer seg den kulda. Da må det startsigaretter til Hvor mange Hk er din ? Mener at min onkel har en prik lik som din stående. . 15 hk eller noe i den duren ? Her får du tak i deler http://industrimotor.no/ Redigert 6.Februar.2013 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 6.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2013 Det ernok samme, en 10 hk.. Gløding må selvsagt til i ca 15 sek, men heldigvis ikke ved hjelp av startsigaretter... nå skal det da også nevnes at jeg konstant har minimum 20 pluss inne i båten så det blir vel neppe så mange minus i motorrommet, men som sagt har den startet på sekundet fra jeg fikk båten.. bank i bordet, hehe. Motoren er vel en industrimotor etter det jeg har forstått. Ja så da bør jeg vel ta fatt på operasjonen. får håpe jeg får alt på plass igjen Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
puddingen Svart 6.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2013 If it works...dont fix it ! Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 6.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2013 Viil påstå å si at dette går under kategorien vedlikehold 10 hk stemmer nok ja De går og går bare de får diesel Meste parten av motorrommet er jo ''under'' vann så er kanskje ikke så kaldt da i motorrommet, noe som er en veldig god ting . Ville helt klart tatt en liten vedlikeholds jobb, Kjølinga er utrolig viktig, og du kan stole mere på motoren etter du har gjort den jobben med rillene. Må nesten spør litt. Hvordan fikk du til glødinga? den er vel rikelig bygd på med litt av vært antar e. DIn motor er antagelvis ifra rundt 1960-1965. Har en Agria med belter med Hatz som skal startes opp så fort det blir tåli bart ute. Den må sveives igang. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 6.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2013 hei, jeg hadde en runde på en sånn motor for et par år siden. Aom ikke du har lagt merke til noe endring i temp så hadde jeg latt være, begrenset hvor mye støv og dritt som er oppi en båt. Sitter motoren i en traktor e.l så er det mere aktuellt Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 6.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2013 (redigert) Viil påstå å si at dette går under kategorien vedlikehold 10 hk stemmer nok ja De går og går bare de får diesel Meste parten av motorrommet er jo ''under'' vann så er kanskje ikke så kaldt da i motorrommet, noe som er en veldig god ting . Ville helt klart tatt en liten vedlikeholds jobb, Kjølinga er utrolig viktig, og du kan stole mere på motoren etter du har gjort den jobben med rillene. Må nesten spør litt. Hvordan fikk du til glødinga? den er vel rikelig bygd på med litt av vært antar e. DIn motor er antagelvis ifra rundt 1960-1965. Har en Agria med belter med Hatz som skal startes opp så fort det blir tåli bart ute. Den må sveives igang. oi oi oi!! så den er såpass gammel!? trodde den var fra 70 tallet en gang jeg, båten er i alle fall fra 77, men det kan godt tenkes at mototren er såpass gammel da båten er halvfabrikat (belle 25) Nå begrenser mine motor kunnskaper seg til enkel service, så alle de duppedingsene som stikker ut her og der vet jeg ikke hva er til, men jeg har et stort instrument panel på utsiden med 10 målere av ymse slag med ledninger til motoren, inkl knapp til glødinga så hvordan dette er gjort vet jeg ikke Tror uansett det iallefall kunne ha lønt seg og få åpnet denne kappen for og se an disse rillene, det er nok neppe lite støv hundrevis/tusenvis av driftstimers luftstrøm fører med seg gjennom systemet så jeg vil være på den sikkre siden.. Det høres ut som du er interessert i disse motorene så jeg kan godt sende flere bilder av motoren i morgen Heldig som jeg er har jeg både brukermanual, servicemanual, delekatalog og rep manual til motoren (Dekker flere modeller) om noen skulle trenge kopier er det bare å si ifra. har ikke sett så nøye på de, kanskje jeg finner et årstall der Redigert 6.Februar.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Alternes. Svart 7.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2013 noen andre her som har/ hatt erfaring med disse motorene i båt?? Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Alternes. Svart 8.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2013 Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2013 De fleste Hatz'ene blir brukt som vanlig stasjonærmotor eller på f.eks Agria Tohjulstraktor. Da i frisk luft. Agria 2800 kom ofte med Hatz 10hk. Du har mulig en litt større en ? Lurer på om det var en sånn motor jeg plukka på i en gammel veivals jeg måtte gi starthjelp en gang i verden. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 20.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 Så tilbake til min gammle Hatz. Som kanskje noen vet her inne så har ikke denne motoren noe oljefilter, men en såkalt rist inne i motoren som angivelig skal filtrere oljen. Spørsmålet er: hvor blir skiten av? er bør ikke denne risten renses på noen måte? eller er det slik at denne løsningen er helt grei om man bytter olje kanskje oftere en de med oljefilter? Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Folk I Båt Svart 20.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 Begge deler. Silen trenger selvfølgelig reingjøring iblant, men du forebygger jo endel ved å bytte olje forholdsvis hyppig. Og nei, jeg har ikke erfaring med Hatz, men jeg har erfaring med alle mulige gamle motorer med og uten oljefilter. Fra den løsninga du har, til motorsykkelmotorer der silen er pressa inn i veiva i form av en "patron" og utskifting av denne fordrer deling av motor. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 20.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 Har en liten mistanke at det er rist som du kan skru utt bak ved svinghjulet langt nede. På min Agria er det vertfall en vendretapp man skal vri på før man starter motoren, og der er det også en rist man kan rense for lort. ( Bak da mener e siden som er nærmest bauen .) Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 20.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 (redigert) Takk for tips. da har jeg i allefall fått konstantert at denne risten skal renses. trodde dette var noe permanente greier inne i motoren som man ikke kom til og trodde heller ikke at dette måtte renses, men at løsningen var myntet på hyppig oljeskift har manualer, men forstår ikke hva som står der så.. skal ta noen bilder av motoren i morgen og se over om jeg kan se noen plass der dette filteret kanskje sitter, eller så kanskje du retox har noen formening om hvor denne risten eventuellt sitter utifra bildene .. Elsker gammle motorer, og sammler til dels på de også, uten at jeg har noe nevneverdig kunnskap om de utover vanlig mekking Redigert 20.Mars.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Alternes. Svart 7.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 hvor varm skal en luftavkjølt motor bli? under påsketuren la jeg hånden på toppen og kunne holde den der i ca 5 sek. er dette normalt, eller kan dette tyde på at jeg har dårlig kjøling? på forhånd. Takker for svar Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
index Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Høres helt kurant ut! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Folk I Båt Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Omlag 5 sekunder for en nogenlunde "allrounder" av en hånd er vel ofte brukt for å bestemme 60-65 grader. Kontor og smedfingre har egne tabeller. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 7.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Hørtes betryggende ut takk for svar Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.