Dykker Startet 6.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 6.Februar.2013 Noen som vet om dette batteriet er av typen AGM? Det står 720EN på det, så sannsynligheten for at det er AGM er vel tilstede. Men selv er jeg usikker. Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 6.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2013 (redigert) Du har nok et vedlikeholdsfritt blysyre batteri. Her finner du det i salg:http://dpgruppen.no/batterikategori/vmf-fritidsbatterier/ 720EN står for Cold Cranking ampere (CCA) som er mengden av strøm et batteri kan gi ved -18 °C Om du tar en titt på denne siden finner du VMF agm batterier lengre ned på siden. Du ser forskjellen på innkassing og etikett: http://www.sangvik-service.no/vmf-startbatteri.html Redigert 6.Februar.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Eureka Svart 6.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2013 (redigert) 720EN refererer vel til en verdi for hva det kan levere i korte tidsintervaller. det er ihvertfall et vedlikeholdsfritt batter... edit, og der fikke du jaggu svar før meg. Redigert 6.Februar.2013 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 7.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2013 Takk for svar. Ser da at det er snakk om vedlikeholdsfritt blysyre batteri. I båten har jeg to stk VMF115H som forbruksbank og 2 stk Exide AGM som start/thrustere/vinsj-bank. Disse bankene er skillt med batteriisolator. Lader er av typen Mobitronic 945-012TB. På denne laderen kan man velge tre modus som hver har forskjellige ladespenninger og ladekaristikker. For syre og AGM er det hhv 14,4 og 14,8 V ladespenning med forskjellelige kurver. I og med at jeg har en syrefri bank og en AGM-bank, skal da laderen stå på syre eller AGM-modus (den tredje modusen er for andre batterityper og ikke aktuell for mitt bruk). Dynamoen lader jo med 14,4 V, vet også at man kan få elektronikkstyring for dynamo så den lader AGM riktig, men ser bort fra dynamoens lading for AGM i denne tråden. Alt er originalmontert fra verftet (Scand Baltic HT 2004 modell m/Yanmar290). Så hva tror dere? Modus for syre eller AGM på laderen? Lader Mobitronic 945-012TB Forbruksbank VMF115H Start/thrustere/vinsj-bank Batteri-isolator Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 7.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2013 Bruk modus for syre. AGM batteriene tåler fint "syre-modus", men syre-batteriene har ikke godt av AGM-modus. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.