Oemagnus Startet 7.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 7.Februar.2013 Jeg har en seilbåt registrert i Norsk Skipsregister liggende i Kroatia. Den har aldri vært ute av Kroatia, og det er ikke betalt MVA (VAT) på den. Kroatene skal inn i EU til sommeren og har gitt et amnesti på 5% VAT til båter som ligger i Kroatia midlertidig. Jeg antar at dette gjelder båter registrert i EU, som nå kan ta disse inn under "EU VAT" til 5% av verdien (?). Spørsmålet mitt er om jeg vil ha noe nytte av å betale "EU VAT" for båten , eller om jeg skal fortsette å ha den under norsk flagg i Kroatia .. Synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 7.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2013 (redigert) Det vil hvertfall gjøre det lettere og selge båten til et EU land senere om den har EU VAT betalt. For Norge spiller det ingen rolle. Har hørt at de andre EU landene murrer litt på denne 5% regelen og frykter misbruk... Er det endelig vedtatt at båter fritt kan betale 5% i Kroatia og dermed ha fri adgang til alle EU land eller er det en "hake"? Redigert 7.Februar.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Oemagnus Svart 7.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2013 Jeg finner ingen detaljer om 5% regelen, og kjenner jeg kroatene rett har de heller ikke utarbeidet det, eller sjekket av konsekvensene før de innfører regelen. Utfordringen for Kroatene er at alle som har dyre EU registrerte båter (og de er det mange av) uten VAT liggende i Kroatia vil rømme, f.esks til Montenegro, dersom de krever inn full 25% VAT ... Sitér dette innlegget Link to post
Oemagnus Svart 7.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2013 Ja, VAT regelen er innført 1 januar, og amnestiet gjelder fram til 31 Mai, deretter blir det 25% VAT. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 7.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2013 Norge er ikke et Eu-land og siden båten ikke ha vært i Norge må du betale norsk mvd når du tar den inn hjemme. Så må du kanskje forhale til Montenrgro for å unngå dobbel mva.Sjekk dette ut med den norske ambasaden og få skriftlig redegjørelse fra dem , på engelsk. Lykke til. . Sitér dette innlegget Link to post
sjöfugelen Svart 7.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2013 Oemagnus skrev On 7.2.2013 at 13.51: Spørsmålet mitt er om jeg vil ha noe nytte av å betale "EU VAT" for båten , eller om jeg skal fortsette å ha den under norsk flagg i Kroatia .. Synspunkter? Du kan forsatt ha den under norsk flagg selv om du betaler EU VAT. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 7.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2013 (redigert) Skal du aldri hjem med båten kan du selfølgelig momse den i Croatia eller hvor du vil, men den dagen du tar den hjem må du betale norsk moms. Det er i alle fall mer kompliserte regelverk som inn når du som norsk statsboerger skal ha en båt liggende i et Eu -land.Derfor bør du kontakte ambasaden der eller på annen måte få klarlagt regelverket. Dette egner seg nok ikke for synsing da myndighetene i Croatsia ikke er å klå seg på etter vår erfaring. Redigert 7.Februar.2013 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oemagnus Svart 8.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2013 Har ikke tenkt å ta båten hjem noen gang (har en Fenix her hjemme, det klarer seg fint :-), så poenget er egentlig at jeg da evt kan selge den som "VAT paid" i hele EU hvis jeg betaler 5% av verdien. Hvis jeg venter til etter 31 Mai kan jeg bare selge den til personer utenfor EU uten VAT, mens en kjøper fra EU må betale 25% VAT. Jeg har fått bekreftet at siden Norge står utenfor EU kan jeg beholde båten uten MVA på ubestemt tid, bare jeg seiler ut av Kroatia hvert andre år (det er veldig enkelt: man seiler til en "port of call", varsler utseiling, og varsler inn igjen f.esk dagen etter). Hvorvidt man faktisk seiler ut i internasjonalt farvann tror jeg varierer i stor grad, de fleste tar "en spansk en") (eller kansker en kroatisk en) :-) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 8.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2013 Hei Då Malta blei medlem av EU var det mange som nytta høvet til å momsa båten inn der, før verknadsdatoen. I din situasjon hadde eg absolutt momsa båten, men sjølvsagt satt meg godt inn i reglane først. Kva er næraste land som ikkje er medlem av EU? Albania og Tyrkia? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Oemagnus Svart 8.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2013 Montenegro .. (rett rundt hjørnet for Dubrovnik) :-) Sitér dette innlegget Link to post
seeman Svart 8.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2013 Hei Oemagnus Hva slags båt har du i Kroatia? Tenker på å ha en båt i norsk register i Kroatia, men tenker på å flytte rundt på den i løpet av året, så man ikke er så lenge hvert sted. Sitér dette innlegget Link to post
Oemagnus Svart 8.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2013 Har en Beneteau Oceanis 411, som ligger i Biograd (ved Zadar). Fordel med Zadar er billige flyreiser med Ryanair, og veldig fint å seile der , flere øyer og mindre press på havnene enn lenger syd. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 9.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2013 Som du sikkert vet må du ha EU VAT for å forsatt ha båten i Kroatia når de blir medlem av EU. Uten VAT kan du være i Kroatia 2 år før du må ut av EU. Men reglene for re-entry er noe fussy, det står så vidt jeg vet ikke noe spesielt om karantenetid. Dvs jeg tror det er f.eks. mulig å være i Kroaia 2 år, for så å legge båten en vinter i Montenegro før du seiler inn igjen. Som andre har påpekt: med VAT har du jo en høyere verdi hvis du ev. tenker på å selge. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 9.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2013 Glemte en ting: 2 år i EU forutestter at du får stempel av tollvesenet at du ikke bruker båten om vinteren, egentlig er det 18 mnd. Sitér dette innlegget Link to post
jonsverre Svart 9.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2013 Hei, jeg var i samme situasjon som deg, til jeg oppdaget at båten var vat-betalt da den var ny. Før jeg oppdaget dette vurderte jeg det samme og konkluderte med at jeg absolutt ville betalt de fem prosentene. Planen med ut og innseiling av EU hvert andre år ville jeg droppet, Montenegro forhandler med EU der målet er fult medlemskap. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.