Jump to content

Båt i Kroatia MVA amnesti

Oemagnus

Recommended Posts

Jeg har en seilbåt registrert i Norsk Skipsregister liggende i Kroatia. Den har aldri vært ute av Kroatia, og det er ikke betalt MVA (VAT) på den. Kroatene skal inn i EU til sommeren og har gitt et amnesti på 5% VAT til båter som ligger i Kroatia midlertidig. Jeg antar at dette gjelder båter registrert i EU, som nå kan ta disse inn under "EU VAT" til 5% av verdien (?). Spørsmålet mitt er om jeg vil ha noe nytte av å betale "EU VAT" for båten , eller om jeg skal fortsette å ha den under norsk flagg i Kroatia .. Synspunkter?

Det vil hvertfall gjøre det lettere og selge båten til et EU land senere om den har EU VAT betalt.

For Norge spiller det ingen rolle.

Har hørt at de andre EU landene murrer litt på denne 5% regelen og frykter misbruk...

Er det endelig vedtatt at båter fritt kan betale 5% i Kroatia og dermed ha fri adgang til alle EU land eller er det en "hake"?

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Jeg finner ingen detaljer om 5% regelen, og kjenner jeg kroatene rett har de heller ikke utarbeidet det, eller sjekket av konsekvensene før de innfører regelen. Utfordringen for Kroatene er at alle som har dyre EU registrerte båter (og de er det mange av) uten VAT liggende i Kroatia vil rømme, f.esks til Montenegro, dersom de krever inn full 25% VAT ...

Norge er ikke et Eu-land og siden båten ikke ha vært i Norge må du betale norsk mvd når du tar den inn hjemme. Så må du kanskje forhale til Montenrgro for å unngå dobbel mva.Sjekk dette ut med den norske ambasaden og få skriftlig redegjørelse fra dem , på engelsk. Lykke til.

.

Skal du aldri hjem med båten kan du selfølgelig momse den i Croatia eller hvor du vil, men den dagen du tar den hjem må du betale norsk moms. Det er i alle fall mer kompliserte regelverk som inn når du som norsk statsboerger skal ha en båt liggende i et Eu -land.Derfor bør du kontakte ambasaden der eller på annen måte få klarlagt regelverket. Dette egner seg nok ikke for synsing da myndighetene i Croatsia ikke er å klå seg på etter vår erfaring.

Redigert av pettersand (see edit history)

Har ikke tenkt å ta båten hjem noen gang (har en Fenix her hjemme, det klarer seg fint :-), så poenget er egentlig at jeg da evt kan selge den som "VAT paid" i hele EU hvis jeg betaler 5% av verdien. Hvis jeg venter til etter 31 Mai kan jeg bare selge den til personer utenfor EU uten VAT, mens en kjøper fra EU må betale 25% VAT. Jeg har fått bekreftet at siden Norge står utenfor EU kan jeg beholde båten uten MVA på ubestemt tid, bare jeg seiler ut av Kroatia hvert andre år (det er veldig enkelt: man seiler til en "port of call", varsler utseiling, og varsler inn igjen f.esk dagen etter). Hvorvidt man faktisk seiler ut i internasjonalt farvann tror jeg varierer i stor grad, de fleste tar "en spansk en") (eller kansker en kroatisk en) :-)

Hei

Då Malta blei medlem av EU var det mange som nytta høvet til å momsa båten inn der, før verknadsdatoen.

I din situasjon hadde eg absolutt momsa båten, men sjølvsagt satt meg godt inn i reglane først.

Kva er næraste land som ikkje er medlem av EU? Albania og Tyrkia?

Ask

Som du sikkert vet må du ha EU VAT for å forsatt ha båten i Kroatia når de blir medlem av EU. Uten VAT kan du være i Kroatia 2 år før du må ut av EU. Men reglene for re-entry er noe fussy, det står så vidt jeg vet ikke noe spesielt om karantenetid. Dvs jeg tror det er f.eks. mulig å være i Kroaia 2 år, for så å legge båten en vinter i Montenegro før du seiler inn igjen.

Som andre har påpekt: med VAT har du jo en høyere verdi hvis du ev. tenker på å selge.

Hei, jeg var i samme situasjon som deg, til jeg oppdaget at båten var vat-betalt da den var ny. Før jeg oppdaget dette vurderte jeg det samme og konkluderte med at jeg absolutt ville betalt de fem prosentene.

Planen med ut og innseiling av EU hvert andre år ville jeg droppet, Montenegro forhandler med EU der målet er fult medlemskap.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...