
SoBo
Litt status på hva som har skjedd i våres.
Den nye septiktanken har kommet på plass.
Akselgjennomføringa på SB side har vært ute og fuget på nytt (pga en liten vannlekkasje)
Dash/instrumentpanel kommet på plass.
Byttet dynamoer pga ladetrøbbel.
Merkbar forskjell på gammel og ny tank. Tenker da ikke på kapasiteten men det er
merkbart lettere å pumpe "vannet" fra toaletten og inn på tanken.
Må vær pga at gammel tank hadde 12mm lufting. Den nye har 25mm.
Denne akselgjennomføringen ble skrudd løs og skjøvet fremover.
Gammel fugemasse ble fjernet og det ble pusset og gjort reint før fuging og montering.
Denne gangen trakk jeg mutterene bare noe til før fugemassa hadde tørket, så ettertrakk jeg etter tørk.
Instrumentpanel og bulb på plass att.
Fikk ladetrøbbel nå i våres. Så brått at jeg hadde ladespenning på 17V og litt til.
Her var det montert eksterne Ladac regulatorer på begge batteribankene.
Måtte koble fra disse for å få roet ned ladespenninga. De innebygde regulatorene tok da over.
I tillegg var begge dynamoene koblet innpå et BEP VSR system i sammen med originalt oppsett (nesten)??
For i det "originale" greiene var begge ladeledningene (fra dynamo via starter) koblet inn på start-hovedstrømsbryter??
(Etter litt måling og isolering/prøving, fant jeg ut at SB dynamo ladet med 0V.)
Fikk skilt dette så nå lader SB dynamo kun på forbruksbanken. BB dynamo lader på startbank men også koblet mot forbruksbank
via BEP VSR`n.
Nå sitter det to nye dynamoer der, som lader 80A hver. (de gamle ga 60A)
Gammel reimhjul måtte byttes over
FF...
God sommer